Jump to content
Annons

Renoise,Reason,Fruity,etc


Shoota

Recommended Posts

Jag har svårt att bestämma mig för vilket program jag ska köra,,jag kan allihop,,gammal trackare i grunden.Frågan är-skiljer sig ljudkvaliten på dessa program? låt oss säga att man matar in exact samma ljud i alla program,blir det nån skillnad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Precis. Göra musik handlar mycket i min mening om att trivas i det program/intrument man använder.

Är också en gamal trackare och hade en ganska så jobbig period när jag gick över till Reason för lite drygt ett år sen. Mest för att allt scrollade vågrätt istället för lodrätt. Men efter ett par veckor så ville jag inte gå tillbaks till trackandet någonsin igen 🙂

Angående ljudkvalite så har jag hört (inte mina ord som kommer nu utan lösa ryckten som jag snappat upp) att Reason skulle ha en bättre ljudkvalite än Fruity Loops. Sen om detta beror på vilka VST's man använder kan jag inte svara på. Fastnade aldrig så länge för FLP att jag hann exportera något.

Lycka till i ditt val!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller ljudkvaliten så kan jag inte avgöra nån skillnad. Jag kör både Reason och FL fast det är FL är det jag sitter mest med. När man väll kommit in i det blir det faktiskt lite svårt att slita sig. 3xosc och TS404 är kanske inte världens bästa syntar så om du kompleterar med syntar som WASP, Simsynth och DX10 så kan det hända grejer. Eller andra VSTi:s för den delen.

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

Jag sitter med Reason och saknar möjlighten att spela in audiospår. Läste att FL är ett enkelt och effektivt program som också stödjer vst-pluggar, men jag misstänker att det inte går att synca reason med FL = Rewire, eftersom det inte är nämnt i senaste numret av studio där dom testar FL.

Frågan är då finns det något sätt att synca FL med Reason ?

Jag vet att Storm och Orion gör det, men jag tycker om FL:s gränssnitt och funktioner på demoversionen som jag har nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

FL studio går både att ha som rewire host och slave. Jag kör det som host med reason rätt så ofta. Gå in i channels och öppna en rewired. Där får du möjligheten att välja mellan Rebirth eller reason om du har båda. Välj reason och starta sedan så ska det funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

spline (oregistrerad)
Men efter ett par veckor så ville jag inte gå tillbaks till trackandet någonsin igen 😄

Var inte så säker 😄

Det händer mycket spännande inom tracker världen nu.

De börjar växa till sig och mogna...

Renoise 1.5 kommer snart. MAdtracker 2.5...Aero Studio, Buzzle, AudioLabz...

Har du ett par feta vsti synthar får man ju minst lika bra ljud som i Reason...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer mycket spännande inom tracker världen nu.

De börjar växa till sig och mogna...

Renoise 1.5 kommer snart. MAdtracker 2.5...Aero Studio, Buzzle, AudioLabz...

Glöm inte bort att MPT numer är open source, och det jobbas flitigt på nya funktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill gärna slå ett slag för Renoise.

Det är en riktig shysst och lättanvänd tracker som framförallt inte alls kostar skjortan och som hela tiden utvecklas och får nya funktioner. Det lättaste måste väl helt enkelt vara att ladda hem demos på t ex just Reason, FL Studio och Renoise. Man känner ganska fort vad programmet går för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...