Jump to content
Annons

Sämsta inspelningen


AndersL (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Micke y (oregistrerad)

Oj det finns många det.

Threshold- hypothetical / allt under 100Hz är bortskuret, hur kan man tycka det är bra?

Dream Theater - Scenes from a memory / cymbalerna är krossade och låter som de är gjorda av trasig plast

Arena Peppers ghost / så utjämnat att inget sticker ut och man börjar gäspa efter 3 minuter blank

Fates warning - A pleasant shade of gray / Bästa skivan jag har men blir ledsen varje gång jag lyssnar att de limiterat så hårt att det distar hela tiden.

Hela Rush katalogen eftersom den låter så tunn. Ingen bas eller fyllighet i något instrument.

Efter detta gnäll så ska jag ge extempel på bra slutresultat också.

A perfect cirle - Thirteenth step

Brother Cane - Seeds

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Stewe Lillywhite förstörde mycket på 80-talet! Bl a nämnde någon en Simple Minds-skiva. U2 och några till har han också varit och förstört. Han verkar ha tänkt: "Nu skall jag se till att sätta mitt signum/sound på varenda skiva jag producerar, skit i artistens egna sound. Det skall låta Lillywhite!" Och som det lät! Hur f-n kan en människa få förstöra så mycket för så många?

Mike Portnoy och John Petrucci har förstört många DT-låtar med sitt taskiga sinne för produktion. Att man kan få så bra låtar och duktiga musiker att låta så dåligt som de gjort på flera skivor. Senaste verkar dock vara en liten skärpning vad gäller produktion och mixning. Ändå, släpp kontrollen och låt någon som kan få ta producentstolen! Varför inte Stewe Lilliwhite? Skojade bara!

The Residents skivor har väl i allmänhet ett ljud man försöker undvika att få. I deras fall sitter det dock som en smäck!

Det finns faktiskt en Rush-skiva gjord på 90-talet som har ett gott ljud, "Counterparts". Fattas bara, Peter Collins var där och styrde upp grabbarna! De två skivorna innan hade producerats av en annan fantom, Rupert Hines. Han hade dock ett rejält hjärnsläpp och ville ge Rush ett lättare sound! Lättare sound?! Och Rush gick med på det! Under två skivors tid! Den första, "Presto" innehåller några fantastiska låtar men man störs något oerhört av det man tror vara en banjo som är uppe och stör i högre mellanregister och diskant! Efter en stund förstår man att det är basen, fy f-n! Geddy har på senare år medgett att de har väldigt svårt för soundet på de två skivor Rupert proddade. Då ska man ändå veta att Rupert inte är någon dussinproducent. Han har gjort underverk med ett flertal andra artister.

Metallica är ju ett klassiskt exempel. "Vad gör en producent?" frågar mina elever. Då är det kalas att sätta på en låt från "And Justice For All" och sen slänga på något från svarta skivan. Alla förstår. Sen skall sägas att den gode Bob Rock, enligt legenden, fick spö av The Cults sångare för vad han hade gjort med Matt Sorums trummor efter det att Cult hade lämnat studion. Jag förstår Ian Astbury (sångaren). Hur kan man få ett sånt vilddjur till trummis att låta så lam som han gör på "Sonic Temple"? Här pratar vi om den bästa Rockskiva som gjordes under 80-talet överhuvudtaget och så går Bob-ponken och lyckas plocka bort all "punch" och explosivitet ur ett antal fantastiska trumtagningar gjorda av en av världens absolut duktigaste trummisar! Skäms. Bob!

Ian Gillan blev så arg när han hörde slutmixen på "Double Trouble" att han hivade ut kassetten ur bilen. Kassetten ligger i ett dike vid en motorväg utanför London.

Whitesnake har väl släppt ett antal skivor där man kan undra vad de gjort med tanke på vad för studios de använt och den budget de, återigen enligt legenden, skall ha lagt ner på inspelningarna.

Idag har vi gått så långt åt det "organiska" hållet att folk verkar kämpa som små blå för att smutsa ner sina ljud. Snart blir portastudiosoundet det alla vill ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har vi gått så långt åt det "organiska" hållet att folk verkar kämpa som små blå för att smutsa ner sina ljud. Snart blir portastudiosoundet det alla vill ha.

Hur menar du att portastudio skulle vara idealet för ett organiskt sound? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har vi gått så långt åt det "organiska" hållet att folk verkar kämpa som små blå för att smutsa ner sina ljud. Snart blir portastudiosoundet det alla vill ha.

Hur menar du att portastudio skulle vara idealet för ett organiskt sound? 😲

Jo, jag tycker att den där strävan att låta organiskt börjar gå lite långt från tid till annan. Ibland tycker jag att man hör ljud där man får känslan av att de medvetet skitats ner i efterhand. Inget fel i det. På senare tid hör man ju dock t ex akustiska gitarrer där det är meningen att man skall tro att de är från någon kassettdemo. Det kan finnas en vits och en charm i det. Det kan också gå mode i det, som i mycket annat. Problemet är att charmen/vitsen/relevansen kan gå förlorad. Jag upplever att detta, just nu, har blivit en trend och att det görs "för att alla andra gör det". Jag har hört ett antal låtar där jag upplever att det fungerar. På sistone verkar det som att det görs för att det är "inne". Synd, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har vi gått så långt åt det "organiska" hållet att folk verkar kämpa som små blå för att smutsa ner sina ljud. Snart blir portastudiosoundet det alla vill ha.

Hur menar du att portastudio skulle vara idealet för ett organiskt sound? 😳

Jo, jag tycker att den där strävan att låta organiskt börjar gå lite långt från tid till annan. Ibland tycker jag att man hör ljud där man får känslan av att de medvetet skitats ner i efterhand. Inget fel i det. På senare tid hör man ju dock t ex akustiska gitarrer där det är meningen att man skall tro att de är från någon kassettdemo. Det kan finnas en vits och en charm i det. Det kan också gå mode i det, som i mycket annat. Problemet är att charmen/vitsen/relevansen kan gå förlorad. Jag upplever att detta, just nu, har blivit en trend och att det görs "för att alla andra gör det". Jag har hört ett antal låtar där jag upplever att det fungerar. På sistone verkar det som att det görs för att det är "inne". Synd, tycker jag.

Japp.

Precis som distade elgitarrer. Alla kör ju med det nästan!!

Nä, men kan hålla med dig till en viss del. Men det är en jäkla skillnad på medvetet nerskitat och portasound tycker jag. Lo-Fi-genren är lite infekterad just nu. Ju sämre desto bättre-mentalitet. Och råkar någon sjunga rent eller spela tight så passar det inte indiefolket. Det tråkiga är att genren blivit så otroligt hämmad och instängd! Men dom växer väl upp och blir stora nån gång dom också. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har vi gått så långt åt det "organiska" hållet att folk verkar kämpa som små blå för att smutsa ner sina ljud. Snart blir portastudiosoundet det alla vill ha.

Hur menar du att portastudio skulle vara idealet för ett organiskt sound? 😉

Jo, jag tycker att den där strävan att låta organiskt börjar gå lite långt från tid till annan. Ibland tycker jag att man hör ljud där man får känslan av att de medvetet skitats ner i efterhand. Inget fel i det. På senare tid hör man ju dock t ex akustiska gitarrer där det är meningen att man skall tro att de är från någon kassettdemo. Det kan finnas en vits och en charm i det. Det kan också gå mode i det, som i mycket annat. Problemet är att charmen/vitsen/relevansen kan gå förlorad. Jag upplever att detta, just nu, har blivit en trend och att det görs "för att alla andra gör det". Jag har hört ett antal låtar där jag upplever att det fungerar. På sistone verkar det som att det görs för att det är "inne". Synd, tycker jag.

Nä, men kan hålla med dig till en viss del. Men det är en jäkla skillnad på medvetet nerskitat och portasound tycker jag. Lo-Fi-genren är lite infekterad just nu. Ju sämre desto bättre-mentalitet. Och råkar någon sjunga rent eller spela tight så passar det inte indiefolket. Det tråkiga är att genren blivit så otroligt hämmad och instängd! Men dom växer väl upp och blir stora nån gång dom också. 😉

Skulle gärna hoppa in i diskussionen, men är osäker på vad ni menar med begreppet. Vad är lofi, är det en genre eller ett ljudideal?

En tanke är att det kan vara svårt att höra/se skillnad på medveten och omedveten 'lofi'. Där någon artist söker ett sound, kanske någon annan artist helt enkelt inte kan prestera bättre med de förutsättningar som finns.

Tänker t ex på CocoRosie, som säkert har ett ljudideal som många skulle betrakta som lofi. Samtidigt hade de ingen som helst budget eller erfarenhet när de spelade in vad som skulle bli deras första platta. En kombination av medveten/omedveten lofi.

Är det så ni menar?

PS. Kom gärna med exempel på artister/produktioner/musik som enligt er är lofi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag har vi gått så långt åt det "organiska" hållet att folk verkar kämpa som små blå för att smutsa ner sina ljud. Snart blir portastudiosoundet det alla vill ha.

Hur menar du att portastudio skulle vara idealet för ett organiskt sound? 😉

Jo, jag tycker att den där strävan att låta organiskt börjar gå lite långt från tid till annan. Ibland tycker jag att man hör ljud där man får känslan av att de medvetet skitats ner i efterhand. Inget fel i det. På senare tid hör man ju dock t ex akustiska gitarrer där det är meningen att man skall tro att de är från någon kassettdemo. Det kan finnas en vits och en charm i det. Det kan också gå mode i det, som i mycket annat. Problemet är att charmen/vitsen/relevansen kan gå förlorad. Jag upplever att detta, just nu, har blivit en trend och att det görs "för att alla andra gör det". Jag har hört ett antal låtar där jag upplever att det fungerar. På sistone verkar det som att det görs för att det är "inne". Synd, tycker jag.

Nä, men kan hålla med dig till en viss del. Men det är en jäkla skillnad på medvetet nerskitat och portasound tycker jag. Lo-Fi-genren är lite infekterad just nu. Ju sämre desto bättre-mentalitet. Och råkar någon sjunga rent eller spela tight så passar det inte indiefolket. Det tråkiga är att genren blivit så otroligt hämmad och instängd! Men dom växer väl upp och blir stora nån gång dom också. 😉

Skulle gärna hoppa in i diskussionen, men är osäker på vad ni menar med begreppet. Vad är lofi, är det en genre eller ett ljudideal?

En tanke är att det kan vara svårt att höra/se skillnad på medveten och omedveten 'lofi'. Där någon artist söker ett sound, kanske någon annan artist helt enkelt inte kan prestera bättre med de förutsättningar som finns.

Tänker t ex på CocoRosie, som säkert har ett ljudideal som många skulle betrakta som lofi. Samtidigt hade de ingen som helst budget eller erfarenhet när de spelade in vad som skulle bli deras första platta. En kombination av medveten/omedveten lofi.

Är det så ni menar?

PS. Kom gärna med exempel på artister/produktioner/musik som enligt er är lofi.

Jag skulle nog säga att Microphones är ett av e bästa exemplen på lo-fi, men jag tror inte att det är lo-fi för att de inte har någon aning om vad de gör, eller för att de inte har råd att betala studiohyra, jag tror att det låter lo-fi för att de faktiskt tycker om att det låter som det gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joan Osbourne's "Relish"-skiva (den med hiten på ja) vill jag minnas vara jävligt brusig. Tillräckligt mycket för att inte kännas riktigt försvarbart. Jag menar, det är ingen demoplatta direkt så hon har nog bara råkat ha en kass ljudtekniker i en unken studio. Skivan i övrigt låter väl bra har jag för mig, nu var det många år sen jag lyssnade på den, men jag minns bakgrundsbruset.

Och ändå tjänade hon så mycket pengar på "If God Was One of Us" att varken hon, hennes barn eller hennes nära, halvnära och avlägsna släktingar någonsin kommer att behöva lyfta ett avlönat arbete-finger någonsin mer i deras långa liv 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...