Jump to content
Annons

Rea på DELL...är det inte alltid det?


suprapappa

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att köpa en bärbar dator och har kollat in Dell för att det är konkurrenskraftigt i pris. Jag kollar på deras Inspiron 9300. Just nu är den nedsatt dels med fri frakt och dels rea på själva datorn. Allt enligt Dell till ett värde av 1669:- "Just nu dubbelt så mkt minne" gäller tom. 05-10-19!!

Det jag undrar, är detta verkligen billigt just nu eller dyker samma erbjudande upp typ varannan vecka? Jag hade egentligen tänkt köpa datorn först om c:a 2 månader och då kankse priserna har sjunkit. Äe det någon som hänger med i prisutvecklignen?

Vänligast

Petri

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det verkar som Dell alltid har något slags erbjudande.

Jag köpte själv en Inspiron 9300 för ett par månader sen och är nöjd med den. Just när jag köpte fick man fri frakt, 3000 kr rabatt och 50% mer minne.

Om du vill köpa dator om två månader så tycker jag att du ska göra det, förmodligen finns det bra erbjudanden även då.

Det kan ju förstås vara både aningen dyrare eller billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dell brukar alltid ha frifrakt och tex. dubbelt minne, större hårdisk, skrivare på köpet osv.

tänk på att du kan konfigurera datorn som du vill ha den så kolla alternativen (klicka på konfigurera) innan du bestämmer dig.

Du kanske vill ha 2 hårddiskar eller mer minne, eller enlare ljud eller grafik kort beronde på vad du ska göra.

och erbjudandena återkommer med jämna mellanrum. Så det är bara att köpa när det kommer ett erbjudande som passar just dig och din ekonomi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en Dimension 5000 som jag är kanonnöjd med! Helrätt pris framförallt om man jämför med butik. Det enda negativa jag kan komma på med Dell är deras distributionssystem;

Datorn levereras till dörren "någon gång" mellan säg 12:00 - 15:00, vilket betyder att någon då måste vara hemma och vänta på leveransen. Kan ju bli lite bökigt om man har ett jobb vilket de flesta har. Man kan heller inte åka och hämta ut den på annan tid om man skulle föredra det. Så beställ leveransen till ditt jobb eller någonstans där du befinner dig på dagtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dell har liknande marknadsföringsdrivar hela tiden. Vilket gör att det i praktiken inte är någon riktig "rea" eller "rabatt" utan den prisnivå de alltid ligger kring.

Sedan är det en annan sak att jag personligen aldrig skulle köpa en Dell av flera orsaker. Kanske mest allvarlig den servicenivå jag sett exempel på. Jag kan ta några exempel:

En bekant bad mig om hjälp att få fram en 12 V-adapter till deras nyinköpta Dell laptop, bara någon månad gammal. De hade misslyckats. Det kan väl inte vara några problem tänkte jag, tittade på Dells website. Ingen adapter. Varpå jag ringde Dell för att beställa en.

- Nej, någon sådan kan vi inte leverera. Den finns inte längre.

Jag upplyste då, något förvånad om att den skulle vara till en laptop som skulle användas i ett fordon, som inköpts till en stor del för detta ändamål, men att köparen - i och för sig klantigt nog - inte beställt den samtidigt med datorn.

- Det skulle de ha tänkt på från början, var svaret från Dell. 😕

Nu löste jag det med en tredjepartsdel. Men detta är ett exempel på Dells service som jag mött på flera sätt.

Ett annat exempel är en i familjen som arbetar som IT-chef på ett större företag. Han försökte att handla Dell ett tag efter att ha möts av många fagra löften från deras sida. Han upphörde ganska snart med detta. Servicenivån ansåg han gjorde samarbetet omöjligt.

Ett annat exempel är en småföretagare i bekantskapskretsen som skulle köpa en ny dator till administrationen på företaget. Han höll på ett antal månader för att få hem den Dell-dator han hade beställt. Och inte någon helt annan som var den som Dell levererade. Jodå, han lyckades till slut. Men han är inte någon nöjd kund...

Några exempel från såväl privat-, som små och större företagskunder. Några exempel på varför jag inte vill ha en Dell. Men det är ju min personliga åsikt. Och visst finns det nöjda Dellkunder också. Även på detta forum.

Jag brukar propagera för att ett bra sätt att skaffa sig en musikdator är att bygga den själv, om man har lämpligt teknisk kunnande. Men när det gäller laptop är ju detta svårare. Då kan det vara värt att köpa en Frost till exempel. Om man inte kan få prova en dator och kolla att modellen är lämplig till de applikationer man tänkt sig. Eller kan gå på direkta rekommendationer från någon som har den aktuella modellen, konfigurerad på samma sätt. Av ett märke med bra service och gott rykte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...