Jump to content
Annons

Piano


Hemluth

Recommended Posts

Jo.. Jag har fått ett erbjudande om att få ett piano gratis. Därimot känns tangenterna lite slappa. Det känns ungifär lika tungt som att spela på ett keyboard utan vikter. Det finns liksom ingen riktig kraft i. Ungefär som när man har vänsterpedalen nertryckt (trycker man ned vänsterpedalen på denna blir den alltså änu svagare). Går det att åtgärda ett sådant problem med att byta vikter till något tyngre? Eller vad har ni för förslag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är ett sånt där vanligt mekaniskt piano du talar om så skall man nog inte ge sig på det. Idag slumpas begagnade pianon för några hundralappar. En del är riktigt bra, andra passar bättre som brasved. Att i det läget lägga en massa timmar på något som är dåligt är ingen större ide. Bara att justera upp och stämma pianot lär kosta mer.

Men, om det är så att det kanske till och med är ett bra piano, så kan det vara pianisten som behöver vänja sig. Vad vet jag? Bland flyglar har till exempel Blüthner ofta en ganska mjuk mekanik, men den är inte sämre för det.

Vad är det för märke och ungefärlig årgång? Hur stort är det (såna där riktigt låga pianon, som knappt sticker upp ovanför tangenterna är sällan nåt att satsa på).

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

"Rippen Bredd 1400 Höjd 1050." Det var tydligen 8 år gammalt.

Det känns nämligen som att det är så lätt att det inte blir någon kraft i det. Tangenterna väger ingenting på något vis.

Kan tilläggas att jag bara tänkte ha den temporärt ett år innan jag planerar lämna orten samt poängtera att det alltså är gratis.

Och btw. är det något som gör att det är välldigt krångligt att stämma pianon eller varför gör pianister i regel inte det själva? (Det kan vara en dum fråga, men ingen tycks stämma sitt piano själv, och jag hade planerat att själv stämma detta).

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Och btw. är det något som gör att det är välldigt krångligt att stämma pianon eller varför gör pianister i regel inte det själva? (Det kan vara en dum fråga, men ingen tycks stämma sitt piano själv, och jag hade planerat att själv stämma detta).

Tar det en timme för ett stämningsproffs så tar det säkert en hel dag för en lekman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och btw. är det något som gör att det är välldigt krångligt att stämma pianon eller varför gör pianister i regel inte det själva? (Det kan vara en dum fråga, men ingen tycks stämma sitt piano själv, och jag hade planerat att själv stämma detta).

Tar det en timme för ett stämningsproffs så tar det säkert en hel dag för en lekman.

Min morfar har försökt själv, och det pianot är rent ut sagt hur festligt som helst att spela på. Inte en ton som ens är i närheten av att va rätt..... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan påpeka att:

1: Jag har gehör.

2: Jag har en dag.

🙁

Har läst på en pianosida att det tydligen inte är helt jätteovanligt att pianotangenter känns lätta med iden, men då den var relativt komerciell berättade sidan aldrig vad det bror på och hur man löser det. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Saken med pianon är att du inte kan stämma hur som helst.

Det är otroligt mycket kraft i ett piano, med det menar jag trycket på strängarna.

Därför måste man stämma lite åt gången annars så kommer inte ramen att orka trycket från strängarna.

Dessutom är ett piano temporerat. Det är svårt att förklara men det gör att en del toner är inte "riktigt" stämda.

Om du bara ska ha det i ett år och det är hyfsat stämt så tycker jag inte att du ska göra någonting åt det.

Det är dyrt både att renovera pianon och att stämma dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dyrt både att renovera pianon och att stämma dom.

Jag hade då alltså tänkt försöka göra det själv alltså, vilket inte lär kosta mig mycket mer än tid.

Hur menar du att man måste lite åt gången? Eller hur är det egentigen man stämemr ett piano? Skruvar man någonstans eller hur gör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Höjd 1050 - nå det låter som ett minipiano. Jag har aldrig stött på nåt sånt som jag tyckt om, men vi är olika. Mekaniken blir så himla konstig med stötstänger som går neråt. Det gör att känslan i spelet inte blir så himla kul. Tycker jag alltså.

Men låt inte det avskräcka.

Det är kul att försöka stämma ett piano själv.

Du behöver lite utrustning för att kunna stämma. Vi vanliga dödliga vill nog ha en elektronisk stämapparat. Har du riktigt bra gehör så kan det räcka, men jag har förstått att det krävs en del "tricks" och en del övning. Den tempererade skalan bygger på att inga intervall utom oktaven är helt rena. En kvint skiljer visserligen bara 2 cent (2 hundradelar av ett tonsteg), men lägger man ihop det så blir det en del. Tersen är extra bökig eftersom den ligger ungefär mitt emellan en dur och en moll ters. Elekroniska stämapparater brukar vara tempererade, men man det kan säkert finnas en del som skiljer rätt mycket.

Du behöver du en stämnyckel för att skruva på naglarna med (det heter naglar det som strängen sitter i). De går att köpa för några hundralappar tror jag. Skiftnyckel eller sånt är bara att glömma.

En remsa lagom tjock filt är bra att ha för att dämpa de "andra" strängarna med. Två smala kilar i gummi är också bra att ha.

De flesta tonerna har tre strängar, de i basen bara en eller två. Man dämpar två av dem och stämmer den tredje. Sen är det bara att stämma de andra. Eftersom det brukar vara cirka 88 tangenter på ett piano, så blir det kring 200 strängar att stämma. Ett problem om pianot är sjunkit lågt från början är att när man dragit till ett gäng strängar så har ramen satt sig lite så att dem man började med blivit låga.

Jag tror det är bäst att stämma en sträng i varje ton först. Då är filtremsan bra. Man klämmer in den mellan trion av strängar så att bara mittensträngen låter. Sen kan man stämma alla mittensträngarna först, och sen ta de på sidorna.

Ett annat problem är de naglar som inte vill sitta kvar, där tonen sjunker ganska snabbt. Det kan gå att försiktigt knacka in nageln lite så den sitter bättre, men det kan lika väl bara bli sämre. Eventuellt får man byta nagel, vilket inte är helt lätt.

Sen finns det lite småpill man jag göra med att justera mekaniken så det blir så lika som möjligt mellan olika toner. Man kan behöva rugga upp en och annan hammare också där filten blivit alltför hård i förhållande till de andra.

Det är kul att hålla på med sånt här. Man lär sig en himla massa praktik och teori som är nyttigt i alla möjliga sammanhang.

Så, kör på.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...