Karemil Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 Hej! Nu börjar det bli lite för mycket skräp i datorn så det är dags för omformatering. Men jag satt och funderade på hur jag ska göra med det "integrerade ljudkortet" på moderkortet. Ska man installera de drivrutinerna eller hur ska jag göra? Jag har en Mbox som ska in också. Vet inte om drivrutinerna till dom börjar bråka med varandra eller nåt dumt. Hur har ni gjort? Ni som har ett moderkort med integrerat ljudkort samt ett externt ljudkort typ usb eller firewire. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cliff Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 Först och främst, behöver du verkligen använda det intergrerade ljudkortet, annars kan du ju bara strunta i att installera drivrutiner till det? Behöver du båda och ska installera drivrutiner så hade jag satsat på att först installera om operativsystemet, sedan installera alla drivrutiner till moderkortet, göra alla uppdateringar för både operativsystem och moderkortsdrivrutiner, se till att du har den senaste versionen av alla drivrutiner, och sedan sist av allt installera externa enheter. Då unviker du antagligen strul med krock av drivrutiner och annat tjaffs som operativsystem kan hitta på. Ju mindre drivrutiner du har (gamla som ligger och skräpar, och nya) i datorn ju bättre, idealet är ju att ha en dator som är helt dedikerad till musikinspelning, men jag antar att fallet inte är så hos dig eftersom det verkar som du vill använda båda ljudkorten? Jag har en liknande konfiguration, (integrerat ljudkort samt mbox), men jag har valt att helt strunta i det intergrerade ljudkortet. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karemil Posted October 8, 2005 Author Share Posted October 8, 2005 Tack för svaret! Jag hade tänkt installera om windows och därmed alla drivrutiner, annars hade jag inte brytt mig 🙂 Grejen är ju den att Mboxen inte funkar som standardenhet för uppspelning av ljud (inte för mig i alla fall), vilket innebär att ljud i andra program förutom PTLE och media player inte riktigt vill vara med. Och drivrutinerna till ljudkortet ligger ju med på moderkortet, och satan va den började gnälla sist jag inte ville installera ljudkortet 🙁 Därför funderade jag på om det funkade att installera båda? Link to comment Share on other sites More sharing options...
trombonisten Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 Installera båda är mitt tips. MBox-ens drivrutiner funkar bra med ett program i taget, och inte med alla program. Om Windows råkar hitta din MBox och kör ut Windows-ljuden där så blir det upptaget så ditt ljudprogram funkar inte. Chansen att de stör varandra är rätt lite om du använder ASIO-rutinerna till MBoxen. Gunnar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claes Holmerup Posted October 8, 2005 Share Posted October 8, 2005 Följ Trombonistens råd. 🙂 Jag har alltid kört med två ljudkort - det inbyggda, som får hantera skräpljud från systemet och spelljud, medan audiokortet får ta hand om det seriösa ljudet. Om du inte stänger av alla systemljud, så kommer Windows att försöka spela upp dem på audiokortet - vilket innebär att det kanske plötsligt blir omställt till en annan samplingsfrekvens e dyl och stör musikprogrammet när det kör och du definitivt inte vill får en massa märkliga fenomen... 😉 Det brukar bli enklast att installera systemet utan att ha det seriösa kortet inkopplad. När allt är klart, så vet Windows vilket kort som ska användas till systemljud - och då blir det inte längre någon fara att installera det riktiga ljudkortet. 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts