Jump to content
Annons

Ableton Live


Amåm

Recommended Posts

Ableton Live. Vilket program! Alla de funktioner jag önskat kombinerat med det bästa gränssnittet ever. Vad sägs om en särskild forumdel för denna blivande ersättare till det buggiga Cubase och det snåriga Logic?

/Amåm (som sällan skriver här, men ofta läser)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

äntligen, jag har använt programmet sedan version 3 och nu har 5 blivit väldigt intressant

det kan skapa ett nytt sätt att göra musik på framför allt synen på att göra musik

Jag tror att programmet kan attrahera fler folk än hiphop/electronica musiker.

Det kommer att innebära att fler kommer göra program som är enkla.

En liten parantes varför skriver de i studio att deras tips om live är version kompatibla när de lägger fokus på nya funktioner som bara på femman. Det blir ju så att man vill ha femman och vem skriver man då för.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jo jag får väl trycka på oxå. Använder fyran både live och till inspelning. Toppenbra och enkel kreativitetshöjare! Och absolut bra till annat än elektronika, själv gör jag liveperformances med världsmusikvibbar med den!

Redigerat av silkwood
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, dum fråga, MEN! Jag är en Logicälskare som sedan v.4,5 har kört Logic på min PC. Nu ere ju så att sätans Apple köpte upp emagic för nåt år sen ele 2 och har därmed slutat tillverka min älskling för PC. Nu har jag tröttnat på att Logic 5.3 inte är anpassad efter dagens system med HT, dualcore å allt va det heter och funderar på att byta seq. Det som jag helst av allt skulle vilja var att man kunde klicka ut noter i pianorollen med andra musknappen!!(ja det är sant) Precis som i Logic! Har setat i div. studios å lirat SX, men ständigt frustrationen av att hela tiden byta tool gör att mitt korta tålamod och inspiration skiter sig.

Nu till min fråga: Kan man klicka ut noter i painorollen med andra musknappen i Live 5??

Peace.

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

haha, som jag sa så är jag bekant med SX och denna lilla funktion. Likförbannat klickar jag alltid några gånger på andra musknappen då jag vill lägga ut noter. Sitter i ryggen på någe sätt, men men... får la helt enkelt ta å investera i ett SX/SL ele va man nu har råd me. Undrar om det medföljer en 2v klickkurs för Logicavvänjning?? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, som jag sa så är jag bekant med SX och denna lilla funktion. Likförbannat klickar jag alltid några gånger på andra musknappen då jag vill lägga ut noter. Sitter i ryggen på någe sätt, men men... får la helt enkelt ta å investera i ett SX/SL ele va man nu har råd me. Undrar om det medföljer en 2v klickkurs för Logicavvänjning?? 🙁

Tejpa ner tangenten då 😛

För övrigt vill jag bara påpeka att Live absolut fungerar för annat än electronica. Själv gör jag en del progressiv rock i programmet och det fungerar kalas att kasta omkring med olika delar och pröva olika arrangemang. Det är det jag gillar med live. Allt blir inte satt i sten på samma sätt som psykologiska spärrar kan göra i traditionella sequensers.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trycker på lite jag också, har precis fått min frostlaptop och är i farten med att uppgradera min liteversion av live som följde med min digi002:a.

Ny forumdel nu! (jag kommer behöva support av övriga användare till en början) :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ja nu är det väl på tiden att det blir av.

Det va väl ändå rätt länge sedan folk började på trycka på för en Live hörna här på forumet coh ändå har fortfarande inget hänt - varför? det kan väl inte vara så svårt att styra upp som sagt.

Mvh

//affect

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...