Jump to content
Annons

High pass filter


Richie76

Recommended Posts

Hallåj! Tänkte höra med er som vet hur man ska gå tillväga för att skära bort bas på bästa sätt. Kan man lägga ett high pass filter på mastern eller? Vid vilken frekvens ska man skära? Hur ska order resp smoothing vara inställd? Är inte så bevandrad när det gäller detta, är tacksam för tips.. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar använda VST-filtret "Q"som föjer med i Wavlab för att skära av det lägsta frekvenserna.. Inga problem i en master inte.. Använd bara örona :rolleyes:

order resp. smothing vet jag inte vad det är för nåt??? Nån speciell plugg du använder kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skulle själv använda en shelving eq. Brukar ofta skära frekvenserna under 50 hz. Det bästa är enlig min åsikt om man redan i mixen har balanserat upp frekvenserna så det låter ok.

Hälsningar // Klas

Tycker det låter lite högt att skära vid 50. Kagge och ibland även bas ligger ju och mullrar där. Ta bort allt under 20 låter mer rimligt. Vet dock inte om det är så nödvändigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå håller på att snacka hz så har jag läst att man kan skära

allt under 30hz vid mastern. Men som sagt, det kanske beror lite på vad det

är för typ av musik och vad/var musiken skall lyssnas på i första hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Skulle själv använda en shelving eq. Brukar ofta skära frekvenserna under 50 hz. Det bästa är enlig min åsikt om man redan i mixen har balanserat upp frekvenserna så det låter ok.

Hälsningar // Klas

nackdelen med att använda shelving eq för att skära bas, e att den inte filtrerar bort dc offseten....jag använder alltid highpass när jag skär bas... mellan 30-40 brukar vara lagom om du inte har ett brant filter (18dB/oct lr fler poler) ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...