Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Visst jag kan väl få ljud att låta som om de vore nån annan stans, men jag undrar om det finns något trevligt recept som ger den där "sväva i en dalgång utan påtagligt eko" känslan. Någon som känner sig redo för utmaningen?

Annons
Postat
Visst jag kan väl få ljud att låta som om de vore nån annan stans, men jag undrar om det finns något trevligt recept som ger den där "sväva i en dalgång utan påtagligt eko" känslan. Någon som känner sig redo för utmaningen?

ehh..om jag tolkar detta rätt så skulle det kunna gå om du kopplar ett RV7000 som instert effekt. och ställer in Wet/dry ratten till önskad grad. Självklart ska måste du också skruva fram rätt reverb för ditt ändamål 😄

Postat (redigerat)

Jo, men oj... nu blev det lite simpel stämmning här. Sånt där är ju inte så klurigt. Jag tänkte mer precisa inställningar. Förutom reverb så skall man ju gärna ha compressor filter och eventuellt en eq. Tänkte mer om nån hade eller ville göra en trevlig färdig uppsättning som han eller hon var stolt över.

Här är en länk till en demo som visar vad jag eftersträvar. Men syntljudet är orelevant.

Lägg märke till ljudet som kommer in 1:54 och det ljusa bell-ljudet ca 4:20 in i låten.

Redigerat av Henkera
Postat

tänk mkt vått reverb och dämpa det med filter.. (tänk ett ljud du hör långt borta.. inte många höga frekvenser kvar då)

Postat

Mm.. det är precis som SLC-trax säger.. Hela iden med en revebeffekt är ju att skapa ett virtuellt rum som man kan välja storleken (avståndet) på. Har du tur så finns säkert nån preset i RV7000 som skapar precis det du söker efter med filter och allt.. Se till att det bara är wet signal som kommer ur reverbet.

• 5 månader senare...
Postat

Testa också att dra bas-frekvenserna på ljudet ordentligt, så känns det längre bort... även lite lek med panorering i relation till andra "närmare" ljud kan vara till nytta. Generellt brukar "varmare" ljud låta närmare och "kalla" ljud längre bort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.