Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Funderar lite på hur man gör bäst när man ska spela ute. De flesta ställen har väl någon rigg, men ska man ta med sin egen mic och preamp?

Nu har jag bara en konding och det är väl inte det bästa för liveframträdanden...

eller skulle det funka att micka upp gitarr och sång med en enda konding?

Ja, jag är helt rudis 😉

Annons
Guest denton
Posted

Jag skulle nog ta 2 mickar om jag var du, jag har gjort många jobb som PA tekniker och visst kan man använda konding mickar men det finns dom som är gjorda för att användas för just uppmickning och sång live.

Räkna inte med att stället har pa ring och kolla de så du inte står där utan.

Posted

Ok, tack så mycket för svaret. Men inte behöver man väl micka upp lika nära som när man spelar in? Då blir det svårt att koncentrera sig på framträdandet, föreställer jag mig... men man kanske vänjer sig med det.

Jag får väl ta och snoka lite och se om jag kan bevittna en liveupptagning och se hur man gjort med mickarna.

Såg iof Gillian Welch live på nätet och det såg ut som om deras mickar tog upp rätt mycket, och så kunde de justera ljudet genom att gå närmre mickarna.

Såg ut som studiomickar, kanske med puffskydd t.o.m.

Tack igen!