Jump to content
Annons

Räcker det med en Alto Ghibli 16FX +dator


zaphir

Recommended Posts

Hej!

Nu tror jag att jag har fått lite klarhet över allt som har med inspelning att göra.

Hade tänkt mig att spela in 1 gitarr , 1 bas och 2 mikrofoner.

Räcker det med endast den här mixern då? + datorn förstås.

Är rätt ny här och har läst en hel del så jag måste bara få det bekräftat, för övrigt så undrar jag om mixern i sådana fall är bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det har bara en ingång, använder för tillfället ett onboard ljudkort.

Några snabba tips som jag kan titta på?

Ska läsa mer om ljudkort i forumen, men det brukar ju itne stå så mycket information om ljudkort på webshoppar osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju lite på vad du vill lägga.

ett vanligt kort är m-audio 1010lt som har åtta ingångar och åtta utgångar plus lite andra grejer. Detta kostar 2000 kr. Jag har hört om många som har varit nöjda med det.

Sen finns det ju dyrare firewiremodeller som har inbyggda förförstärkare till mikrofonerna. Du får surfa runt lite på forumet och kolla.

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bør anvanda DI-boxar for gitarren o basen om du ska "line" dom. Annars får du micka upp forstarkarna for att få bra signal inn på mixern.

Eller anvanda boxar typ Behringer V-amp / Bas V-amp for att få upp signalerna. Di-boxar for flera kanaler ( for flera gitarrer samtidigt ) finns at køpa.

Mixern Alto Ghibli 16FX har utgångar for Center o surround + "StereoBasEnhancer"

Hvad man ska anvanda dom utgångarna til i ditt studio - for att spela inn musik - vet jag inte, men jag tycker du borde kjøpa en mixer som har 2 eller 4 vanliga sub-grupper istallet. ( jag menar inte sub-bas, men sub betyder "under", altså "under-grupper" )

Dom grupp-utgångarna kan du då anvanda for att dela upp mixen din til flera inngångar på ljudkortet, så at du kan spela inn flera olika spår samtidigt - istallet for att spela inn ett o ett instrument - for att bibehålla mix-møjligheten via mjukvaran i pc´en. ( inspelingsprogrammet )

Tenk framåtriktat nar du kjøper ljudkort o annat. Dina/era behov kommer att andras. Ni vil snart ha battre møjligheter/flera kanaler/flera ins på ljudkortet,

så spar ihop nog pengar til att kjøpa ett ljudkort med minst 4-8 ins o en mixer. Då har du/ni utrustning som kommer att vara tilfredsstallande lange.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...