Stiffe (oregistrerad) Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 (redigerat) Jag har letat i annonser efter begagnade men jag hittar inga. Min bĂ€rbara som jag ska spela upp midifiler med har ingen USB. Jag mĂ„ste ha en som kopplas till serie eller parallellporten. MVH Stiffe đ Redigerat 25 september 2005 av Stiffe
D Vibe Postat 25 september 2005 Postat 25 september 2005 http://www.sonicstate.com/digital/picview.cfm?modelid=1753 En sĂ„n dĂ„ som kopplar in i joystickporten? De finns vĂ€l i nĂ€rmaste musikaffĂ€r antar jag..? đ /Daniel
Diwic Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Fast laptopar har (ibland) serie- och parallellportar, men jag har hittills aldrig sett en laptop med joystickport... // David
Lundin Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Kolla de gamla EMAGIC interfacen.. UNITOR 8 och AMT 8 Har sett att ett sÄdant finns i beggat-racken pÄ Estrad Musik - Stockholm
D Vibe Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Fast laptopar har (ibland) serie- och parallellportar, men jag har hittills aldrig sett en laptop med joystickport... // David Hmm, men Àr inte joystickporten seriell? /Daniel
hegobald Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Hmm, men Àr inte joystickporten seriell? /Daniel NÀe.. en "gammeldags" joystick prort Àr för det mesta helt analog.. Eller rÀttare sagt. det Àr switchar som slÄr av och pÄ mellan X och Y lÀge. Men Soundblasterljudkort har tidigare i varjefall brukat kombinera joystickporten med ett MIDI-interface och med en DB9->2xDIN5 sÄ fick man ett midiinterface ocksÄ. Det finns konverters mellan bÄde RS232 (serial) och Centronics (paralell skrivaport) för MIDI men jag skulle gissa pÄ att en Centronic->MIDI konverter skulle funka bÀst. Jag gjorde en sökning med Google och följande prylar dök upp
Violiner Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 USB till seriell port Àr inga problem. Denna lilla adapter fungerar utmÀrkt: http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010031619
hegobald Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 USB till seriell port Àr inga problem. Denna lilla adapter fungerar utmÀrkt: http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010031619 Jo men som han sa.. han hade inte USB men han hade seriel och paralell anslutning pÄ datorn men behövde MIDI.. SÄ det lÀr inte hjÀlpa med en sÄn adapter.. Ett problem till ocksÄ dÄ det gÀller RS232 (seriella interface) Àr att maxhastigheten för dataöverföring inte Àr mer Àn 256 kb/s.. Att jÀmföra med USB 1.1 specifikationens betydligt snabbare 1,5/12 Mb/s. Fast det rÀcker ju till MIDI i alla fall som inte överstiger 32 kb/s
D Vibe Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 .. annars finns det juh USB-adaptrar för PCMCIA-portar; gissar pÄ att din laptop Àr tillrÀckligt modern sÄ den har en sÄn port? /Daniel
hegobald Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 JĂ€drar. ocksĂ„ đ Jöken stiffe har Ă€ndrar sitt ursprunliga medelande frĂ„n att frĂ„ga efter MIDI-interface till at frĂ„ga efter USB interface.. SĂ„nt Ă€r fult gjort och trĂ„den blir osaklig đ
D Vibe Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 .. googlade lite och hittade den hÀr: http://www.inwarehouse.se/productDetail.as...d=30&Id=e452884
D Vibe Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 JĂ€drar. ocksĂ„ đ Jöken stiffe har Ă€ndrar sitt ursprunliga medelande frĂ„n att frĂ„ga efter MIDI-interface till at frĂ„ga efter USB interface.. SĂ„nt Ă€r fult gjort och trĂ„den blir osaklig đ Uh? Om du syftar pĂ„ mitt sĂ„ trodde jag det var rĂ€tt sjĂ€lvklart att om man skaffar ett PCMCIA-USB-interface sĂ„ finns det sen en uppsjö av olika midiinterface att kolla pĂ„..? /Daniel
hegobald Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 JĂ€drar. ocksÄ đ Jöken stiffe har Ă€ndrar sitt ursprunliga medelande frĂ„n att frĂ„ga efter MIDI-interface till at frĂ„ga efter USB interface.. SĂ„nt Ă€r fult gjort och trĂ„den blir osaklig đ Uh? Om du syftar pĂ„ mitt sĂ„ trodde jag det var rĂ€tt sjĂ€lvklart att om man skaffar ett PCMCIA-USB-interface sĂ„ finns det sen en uppsjö av olika midiinterface att kolla pĂ„..? /Daniel NĂ€e.. Jag syftar inte pĂ„ ditt.. Stiffe nĂ€mde att han hade en bĂ€rbar utan USB men behövde ett MIDI-inerface. Han frĂ„gade Ă€ven om omvandlare mellan seriell och MIDI. Mitt svar ser du ovan. För övrigt gör jag skilland pĂ„ USB-interface och MIDI-interface. Ăven om det Ă€r vanligast i dag att anvĂ€nda USB för att Ă€ven överföra MIDI-data. đ
D Vibe Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 JĂ€drar. ocksÄ đ Jöken stiffe har Ă€ndrar sitt ursprunliga medelande frĂ„n att frĂ„ga efter MIDI-interface till at frĂ„ga efter USB interface.. SĂ„nt Ă€r fult gjort och trĂ„den blir osaklig đ Uh? Om du syftar pĂ„ mitt sĂ„ trodde jag det var rĂ€tt sjĂ€lvklart att om man skaffar ett PCMCIA-USB-interface sĂ„ finns det sen en uppsjö av olika midiinterface att kolla pĂ„..? /Daniel NĂ€e.. Jag syftar inte pĂ„ ditt.. Stiffe nĂ€mde att han hade en bĂ€rbar utan USB men behövde ett MIDI-inerface. Han frĂ„gade Ă€ven om omvandlare mellan seriell och MIDI. Mitt svar ser du ovan. För övrigt gör jag skilland pĂ„ USB-interface och MIDI-interface. Ăven om det Ă€r vanligast i dag att anvĂ€nda USB för att Ă€ven överföra MIDI-data. đ Jag syftar fortfarande inte pĂ„ att anvĂ€nda USB-interfacet som nĂ„gon slags ersĂ€ttning för MIDI, jag syftar pĂ„ att om man skaffar ett PCMCIA-kort, som fixar ett par USB-portar Ă„t en, sĂ„ finns det en uppsjö med olika MIDI-interface som funkar i USB-porten. HĂ€nger du med? đ /Daniel
Violiner Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Ăr det inte viktigast att killen fĂ„r hjĂ€lp..? đ
D Vibe Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Ăr det inte viktigast att killen fĂ„r hjĂ€lp..? đ Det Ă€r vĂ€l det vi försöker göra? đ /Daniel
hegobald Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Jag syftar fortfarande inte pĂ„ att anvĂ€nda USB-interfacet som nĂ„gon slags ersĂ€ttning för MIDI, jag syftar pĂ„ att om man skaffar ett PCMCIA-kort, som fixar ett par USB-portar Ă„t en, sĂ„ finns det en uppsjö med olika MIDI-interface som funkar i USB-porten. HĂ€nger du med? đ /Daniel Jo jag förstĂ„r dig ocksĂ„.. Men Ă€r det inte att gĂ„ över Ă„n efter vatten om man behöver ett MIDI interface??? Han behöver ju 2 konverters dĂ„.. Först PCMCIA-kortet med USB sen ett USB->MIDI interface ocksĂ„. LĂ„t sĂ€ga följande senario. 1 st Ă€ldre laptop utan USB men med seriellt samt paralellt interface. 1 st synt/keyboard med MIDI interface (det 5-poliga DIN typen) Hur koppla ihop dessa 2?? Enklast Ă€r i sĂ„fall enligt mig att skaffa en centronics->midi-konverter. eller?
D Vibe Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Jag syftar fortfarande inte pĂ„ att anvĂ€nda USB-interfacet som nĂ„gon slags ersĂ€ttning för MIDI, jag syftar pĂ„ att om man skaffar ett PCMCIA-kort, som fixar ett par USB-portar Ă„t en, sĂ„ finns det en uppsjö med olika MIDI-interface som funkar i USB-porten. HĂ€nger du med? đ /Daniel Jo jag förstĂ„r dig ocksĂ„.. Men Ă€r det inte att gĂ„ över Ă„n efter vatten om man behöver ett MIDI interface??? Han behöver ju 2 konverters dĂ„.. Först PCMCIA-kortet med USB sen ett USB->MIDI interface ocksĂ„. LĂ„t sĂ€ga följande senario. 1 st Ă€ldre laptop utan USB men med seriellt samt paralellt interface. 1 st synt/keyboard med MIDI interface (det 5-poliga DIN typen) Hur koppla ihop dessa 2?? Enklast Ă€r i sĂ„fall enligt mig att skaffa en centronics->midi-konverter. eller? SjĂ€lvklart, jag försöker bara komma med fler förslag ifall det inte gĂ„r att fĂ„ tag i det midiinterfacet đ /Daniel
hegobald Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Mm.. Det vore ju fint om Stiffe kunde nÀmna vad det Àr för laptop.. Det kan ju hÀnda att det finns midi pÄ den redan i form av en kombinerad joystickport.. DÄ behöver han bara en billig kabel-adapter. Annars sÄ Àr det lite ute ur tiden med centronics->MIDI interface numera.. Dom hörde snarare hemma pÄ 80-90 talet ju.. Men jag hittar en pÄ http://www.midiator.com/parallel/ Men nÄn musikbutik borde vÀl ha nÄt dammigt liggandes hoppas jag.
Lundin Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 Stiffe ska inte ha ett Midiinterface..stiffe ska ha en banan đ
Humor Postat 26 september 2005 Postat 26 september 2005 (redigerat) Min kÀra far har ett motukrot med tvÄ midi in/ut som man kopplar till skrivarporten. Det fungerar perfekt och Àr i gedigen metall...Han borde nog vara intresserad av att sÀlja det med tanke pÄ att det bara ligger och skrÀpar i en lÄda. Redigerat 26 september 2005 av Humor
Stiffe (oregistrerad) Postat 29 september 2005 Postat 29 september 2005 (redigerat) Tack för hjÀlpen. LÄs trÄden. Redigerat 29 september 2005 av Stiffe
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.