Jump to content
Annons

Midi interface till serie eller parallellporten

Recommended Posts

Stiffe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag har letat i annonser efter begagnade men jag hittar inga.

Min bÀrbara som jag ska spela upp midifiler med har ingen USB.

Jag mÄste ha en som kopplas till serie eller parallellporten.

MVH Stiffe 😕

Redigerat av Stiffe
Annons
Postat

Fast laptopar har (ibland) serie- och parallellportar, men jag har hittills aldrig sett en laptop med joystickport...

// David

Postat

Kolla de gamla EMAGIC interfacen.. UNITOR 8 och AMT 8

Har sett att ett sÄdant finns i beggat-racken pÄ Estrad Musik - Stockholm

Postat
Fast laptopar har (ibland) serie- och parallellportar, men jag har hittills aldrig sett en laptop med joystickport...

// David

Hmm, men Àr inte joystickporten seriell?

/Daniel

Postat
Hmm, men Àr inte joystickporten seriell?

/Daniel

NÀe.. en "gammeldags" joystick prort Àr för det mesta helt analog.. Eller rÀttare sagt. det Àr switchar som slÄr av och pÄ mellan X och Y lÀge. Men Soundblasterljudkort har tidigare i varjefall brukat kombinera joystickporten med ett MIDI-interface och med en DB9->2xDIN5 sÄ fick man ett midiinterface ocksÄ.

Det finns konverters mellan bÄde RS232 (serial) och Centronics (paralell skrivaport) för MIDI men jag skulle gissa pÄ att en Centronic->MIDI konverter skulle funka bÀst.

Jag gjorde en sökning med Google och följande prylar dök upp

Postat
USB till seriell port Àr inga problem. Denna lilla adapter fungerar utmÀrkt:

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010031619

Jo men som han sa.. han hade inte USB men han hade seriel och paralell anslutning pÄ datorn men behövde MIDI.. SÄ det lÀr inte hjÀlpa med en sÄn adapter.. Ett problem till ocksÄ dÄ det gÀller RS232 (seriella interface) Àr att maxhastigheten för dataöverföring inte Àr mer Àn 256 kb/s.. Att jÀmföra med USB 1.1 specifikationens betydligt snabbare 1,5/12 Mb/s. Fast det rÀcker ju till MIDI i alla fall som inte överstiger 32 kb/s

Postat

.. annars finns det juh USB-adaptrar för PCMCIA-portar; gissar pÄ att din laptop Àr tillrÀckligt modern sÄ den har en sÄn port?

/Daniel

Postat

JĂ€drar. ocksĂ„ 🙂 Jöken stiffe har Ă€ndrar sitt ursprunliga medelande frĂ„n att frĂ„ga efter MIDI-interface till at frĂ„ga efter USB interface.. SĂ„nt Ă€r fult gjort och trĂ„den blir osaklig 🙂

Postat
JĂ€drar. ocksĂ„ 🙂 Jöken stiffe har Ă€ndrar sitt ursprunliga medelande frĂ„n att frĂ„ga efter MIDI-interface till at frĂ„ga efter USB interface.. SĂ„nt Ă€r fult gjort och trĂ„den blir osaklig 🙂

Uh?

Om du syftar pÄ mitt sÄ trodde jag det var rÀtt sjÀlvklart att om man skaffar ett PCMCIA-USB-interface sÄ finns det sen en uppsjö av olika midiinterface att kolla pÄ..?

/Daniel

Postat
JĂ€drar. ocksÄ  🙂  Jöken stiffe har Ă€ndrar sitt ursprunliga medelande frĂ„n att frĂ„ga efter MIDI-interface till at frĂ„ga efter USB interface.. SĂ„nt Ă€r fult gjort och trĂ„den blir osaklig  🙂

Uh?

Om du syftar pÄ mitt sÄ trodde jag det var rÀtt sjÀlvklart att om man skaffar ett PCMCIA-USB-interface sÄ finns det sen en uppsjö av olika midiinterface att kolla pÄ..?

/Daniel

NÀe.. Jag syftar inte pÄ ditt.. Stiffe nÀmde att han hade en bÀrbar utan USB men behövde ett MIDI-inerface. Han frÄgade Àven om omvandlare mellan seriell och MIDI. Mitt svar ser du ovan.

För övrigt gör jag skilland pĂ„ USB-interface och MIDI-interface. Även om det Ă€r vanligast i dag att anvĂ€nda USB för att Ă€ven överföra MIDI-data. 🙂

Postat
JĂ€drar. ocksÄ  🙂  Jöken stiffe har Ă€ndrar sitt ursprunliga medelande frĂ„n att frĂ„ga efter MIDI-interface till at frĂ„ga efter USB interface.. SĂ„nt Ă€r fult gjort och trĂ„den blir osaklig  🙂

Uh?

/Daniel

NÀe.. Jag syftar inte pÄ ditt.. Stiffe nÀmde att han hade en bÀrbar utan USB men behövde ett MIDI-inerface. Han frÄgade Àven om omvandlare mellan seriell och MIDI. Mitt svar ser du ovan.

För övrigt gör jag skilland pĂ„ USB-interface och MIDI-interface. Även om det Ă€r vanligast i dag att anvĂ€nda USB för att Ă€ven överföra MIDI-data. 🙂

Jag syftar fortfarande inte pĂ„ att anvĂ€nda USB-interfacet som nĂ„gon slags ersĂ€ttning för MIDI, jag syftar pĂ„ att om man skaffar ett PCMCIA-kort, som fixar ett par USB-portar Ă„t en, sĂ„ finns det en uppsjö med olika MIDI-interface som funkar i USB-porten. HĂ€nger du med? 🙂

/Daniel

Postat
Är det inte viktigast att killen fĂ„r hjĂ€lp..? 🙂

Det Ă€r vĂ€l det vi försöker göra? 🙂

/Daniel

Postat
Jag syftar fortfarande inte pĂ„ att anvĂ€nda USB-interfacet som nĂ„gon slags ersĂ€ttning för MIDI, jag syftar pĂ„ att om man skaffar ett PCMCIA-kort, som fixar ett par USB-portar Ă„t en, sĂ„ finns det en uppsjö med olika MIDI-interface som funkar i USB-porten. HĂ€nger du med? 🙂

/Daniel

Jo jag förstÄr dig ocksÄ.. Men Àr det inte att gÄ över Än efter vatten om man behöver ett MIDI interface??? Han behöver ju 2 konverters dÄ.. Först PCMCIA-kortet med USB sen ett USB->MIDI interface ocksÄ.

LÄt sÀga följande senario. 1 st Àldre laptop utan USB men med seriellt samt paralellt interface. 1 st synt/keyboard med MIDI interface (det 5-poliga DIN typen)

Hur koppla ihop dessa 2?? Enklast Àr i sÄfall enligt mig att skaffa en centronics->midi-konverter. eller?

Postat

/Daniel

Jo jag förstÄr dig ocksÄ.. Men Àr det inte att gÄ över Än efter vatten om man behöver ett MIDI interface??? Han behöver ju 2 konverters dÄ.. Först PCMCIA-kortet med USB sen ett USB->MIDI interface ocksÄ.

LÄt sÀga följande senario. 1 st Àldre laptop utan USB men med seriellt samt paralellt interface. 1 st synt/keyboard med MIDI interface (det 5-poliga DIN typen)

Hur koppla ihop dessa 2?? Enklast Àr i sÄfall enligt mig att skaffa en centronics->midi-konverter. eller?

SjĂ€lvklart, jag försöker bara komma med fler förslag ifall det inte gĂ„r att fĂ„ tag i det midiinterfacet 🙂

/Daniel

Postat

Mm.. Det vore ju fint om Stiffe kunde nÀmna vad det Àr för laptop.. Det kan ju hÀnda att det finns midi pÄ den redan i form av en kombinerad joystickport.. DÄ behöver han bara en billig kabel-adapter.

Annars sÄ Àr det lite ute ur tiden med centronics->MIDI interface numera.. Dom hörde snarare hemma pÄ 80-90 talet ju.. Men jag hittar en pÄ http://www.midiator.com/parallel/

Men nÄn musikbutik borde vÀl ha nÄt dammigt liggandes hoppas jag.

Postat (redigerat)

Min kÀra far har ett motukrot med tvÄ midi in/ut som man kopplar till skrivarporten. Det fungerar perfekt och Àr i gedigen metall...Han borde nog vara intresserad av att sÀlja det med tanke pÄ att det bara ligger och skrÀpar i en lÄda.

Redigerat av Humor
Stiffe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för hjÀlpen.

LÄs trÄden.

Redigerat av Stiffe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.