Jump to content
Annons

Midi interface till serie eller parallellporten

Recommended Posts

Posted (edited)

Jag har letat i annonser efter begagnade men jag hittar inga.

Min bärbara som jag ska spela upp midifiler med har ingen USB.

Jag måste ha en som kopplas till serie eller parallellporten.

MVH Stiffe 😕

Edited by Stiffe
Annons
Posted

Fast laptopar har (ibland) serie- och parallellportar, men jag har hittills aldrig sett en laptop med joystickport...

// David

Posted

Kolla de gamla EMAGIC interfacen.. UNITOR 8 och AMT 8

Har sett att ett sådant finns i beggat-racken på Estrad Musik - Stockholm

Posted
Fast laptopar har (ibland) serie- och parallellportar, men jag har hittills aldrig sett en laptop med joystickport...

// David

Hmm, men är inte joystickporten seriell?

/Daniel

Posted
Hmm, men är inte joystickporten seriell?

/Daniel

Näe.. en "gammeldags" joystick prort är för det mesta helt analog.. Eller rättare sagt. det är switchar som slår av och på mellan X och Y läge. Men Soundblasterljudkort har tidigare i varjefall brukat kombinera joystickporten med ett MIDI-interface och med en DB9->2xDIN5 så fick man ett midiinterface också.

Det finns konverters mellan både RS232 (serial) och Centronics (paralell skrivaport) för MIDI men jag skulle gissa på att en Centronic->MIDI konverter skulle funka bäst.

Jag gjorde en sökning med Google och följande prylar dök upp

Posted
USB till seriell port är inga problem. Denna lilla adapter fungerar utmärkt:

http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010031619

Jo men som han sa.. han hade inte USB men han hade seriel och paralell anslutning på datorn men behövde MIDI.. Så det lär inte hjälpa med en sån adapter.. Ett problem till också då det gäller RS232 (seriella interface) är att maxhastigheten för dataöverföring inte är mer än 256 kb/s.. Att jämföra med USB 1.1 specifikationens betydligt snabbare 1,5/12 Mb/s. Fast det räcker ju till MIDI i alla fall som inte överstiger 32 kb/s

Posted

.. annars finns det juh USB-adaptrar för PCMCIA-portar; gissar på att din laptop är tillräckligt modern så den har en sån port?

/Daniel

Posted

Jädrar. också 🙂 Jöken stiffe har ändrar sitt ursprunliga medelande från att fråga efter MIDI-interface till at fråga efter USB interface.. Sånt är fult gjort och tråden blir osaklig 🙂

Posted
Jädrar. också 🙂 Jöken stiffe har ändrar sitt ursprunliga medelande från att fråga efter MIDI-interface till at fråga efter USB interface.. Sånt är fult gjort och tråden blir osaklig 🙂

Uh?

Om du syftar på mitt så trodde jag det var rätt självklart att om man skaffar ett PCMCIA-USB-interface så finns det sen en uppsjö av olika midiinterface att kolla på..?

/Daniel

Posted
Jädrar. också  🙂  Jöken stiffe har ändrar sitt ursprunliga medelande från att fråga efter MIDI-interface till at fråga efter USB interface.. Sånt är fult gjort och tråden blir osaklig  🙂

Uh?

Om du syftar på mitt så trodde jag det var rätt självklart att om man skaffar ett PCMCIA-USB-interface så finns det sen en uppsjö av olika midiinterface att kolla på..?

/Daniel

Näe.. Jag syftar inte på ditt.. Stiffe nämde att han hade en bärbar utan USB men behövde ett MIDI-inerface. Han frågade även om omvandlare mellan seriell och MIDI. Mitt svar ser du ovan.

För övrigt gör jag skilland på USB-interface och MIDI-interface. Även om det är vanligast i dag att använda USB för att även överföra MIDI-data. 🙂

Posted
Jädrar. också  🙂  Jöken stiffe har ändrar sitt ursprunliga medelande från att fråga efter MIDI-interface till at fråga efter USB interface.. Sånt är fult gjort och tråden blir osaklig  🙂

Uh?

/Daniel

Näe.. Jag syftar inte på ditt.. Stiffe nämde att han hade en bärbar utan USB men behövde ett MIDI-inerface. Han frågade även om omvandlare mellan seriell och MIDI. Mitt svar ser du ovan.

För övrigt gör jag skilland på USB-interface och MIDI-interface. Även om det är vanligast i dag att använda USB för att även överföra MIDI-data. 🙂

Jag syftar fortfarande inte på att använda USB-interfacet som någon slags ersättning för MIDI, jag syftar på att om man skaffar ett PCMCIA-kort, som fixar ett par USB-portar åt en, så finns det en uppsjö med olika MIDI-interface som funkar i USB-porten. Hänger du med? 🙂

/Daniel

Posted
Är det inte viktigast att killen får hjälp..? 🙂

Det är väl det vi försöker göra? 🙂

/Daniel

Posted
Jag syftar fortfarande inte på att använda USB-interfacet som någon slags ersättning för MIDI, jag syftar på att om man skaffar ett PCMCIA-kort, som fixar ett par USB-portar åt en, så finns det en uppsjö med olika MIDI-interface som funkar i USB-porten. Hänger du med? 🙂

/Daniel

Jo jag förstår dig också.. Men är det inte att gå över ån efter vatten om man behöver ett MIDI interface??? Han behöver ju 2 konverters då.. Först PCMCIA-kortet med USB sen ett USB->MIDI interface också.

Låt säga följande senario. 1 st äldre laptop utan USB men med seriellt samt paralellt interface. 1 st synt/keyboard med MIDI interface (det 5-poliga DIN typen)

Hur koppla ihop dessa 2?? Enklast är i såfall enligt mig att skaffa en centronics->midi-konverter. eller?

Posted

/Daniel

Jo jag förstår dig också.. Men är det inte att gå över ån efter vatten om man behöver ett MIDI interface??? Han behöver ju 2 konverters då.. Först PCMCIA-kortet med USB sen ett USB->MIDI interface också.

Låt säga följande senario. 1 st äldre laptop utan USB men med seriellt samt paralellt interface. 1 st synt/keyboard med MIDI interface (det 5-poliga DIN typen)

Hur koppla ihop dessa 2?? Enklast är i såfall enligt mig att skaffa en centronics->midi-konverter. eller?

Självklart, jag försöker bara komma med fler förslag ifall det inte går att få tag i det midiinterfacet 🙂

/Daniel

Posted

Mm.. Det vore ju fint om Stiffe kunde nämna vad det är för laptop.. Det kan ju hända att det finns midi på den redan i form av en kombinerad joystickport.. Då behöver han bara en billig kabel-adapter.

Annars så är det lite ute ur tiden med centronics->MIDI interface numera.. Dom hörde snarare hemma på 80-90 talet ju.. Men jag hittar en på http://www.midiator.com/parallel/

Men nån musikbutik borde väl ha nåt dammigt liggandes hoppas jag.

Posted (edited)

Min kära far har ett motukrot med två midi in/ut som man kopplar till skrivarporten. Det fungerar perfekt och är i gedigen metall...Han borde nog vara intresserad av att sälja det med tanke på att det bara ligger och skräpar i en låda.

Edited by Humor
Posted (edited)

Tack för hjälpen.

Lås tråden.

Edited by Stiffe