Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena,

Funderar pÄ att köpa en laptop + ljudkort. Kraven jag har Àr att laptopen Àr lÀtt (ca 2Kg), högre upplösning Àn 1024x768 och att ljudkortet har 6 eller fler analoga ingÄngar, gÀrna mick ingÄngar sÄ man slipper en till burk.

Datorn jag tittat pÄ Àr en Dell Latitude D610 med 1,86 GHz Pentium M, 1Gb RAM, Ati Radeon x300 64Mb, 14,1" SXGA+ (1400 x 1050) LCD-skÀrm. Enda nackdelen som jag ser med denna Àr att den saknar firewire, tÀnkte dock att man kunde köpa ett PCMCIA firewirekontrollerkort ifall det skulle behövas till ett eventuellt ljudkort.

Ljudkortet jag tittat pÄ Àr ett Presonus Firepod med 8 Mick ingÄngar m.m.

Vad tror ni om denna setupen ? Kommer det fungera bra med ett PCMCIA Firewirekontrollerkort till Firepod ljudkortet eller kommer det gÄ för lÄngsamt ?

Kom med tips, synpunkter o.s.v. !

LĂ€nkar:

Dell Latitude D610

PreSonus Firepod

eMagic Firewirekontrollerkort

Annons
Postat

Hej!

Jag har kört ljudkort, dvd-brÀnnare och hÄrddisk pÄ samma PCMCIA-kort... samtidigt sÄ 6-kanaler till FirePod borde vÀl gÄ?

Mitt PCMCIA-kort var dessutom det billigaste (sĂ€msta) jag kunde hitta (159:- 😄!) Observera att det antagligen inte gĂ„r att

strömförsörja FPŽn via PCMCIA-firewireŽn!(?)

Postat

Tack för svaret Hans, lĂ„ter kanon bra. Lutar nog Ă„t att det blir en D610 + FirePod 😄

Inga tips pÄ andra ljudkort ?

Postat

Ljudkort som gÄr att köra med ovanstÄende laptop, vilket bör bli Firewire/PC-Card.

Audiofire8 sÄg intressant ut, vad som behövs utöver den Àr en flerkanals mickpreamp. Tips pÄ en inte allför dyr 4-8ch ?

Postat

Om jag klarar mig pÄ ett ljudkort med fyra analoga in och helst mick ingÄngar vad har jag att vÀlja pÄ dÄ ?

PetePizza (oregistrerad)
Postat

En Digi002 kanske? 😛😄

Postat
Hej!

En preamp som stÄr riktigt högt i kurs hÀr pÄ studio.se verkar vara Line Audio Design OMP som gÄr pÄ 5000-nÄnting!

OMP Àr det bÀsta du kan skaffa om du vill ha ett rent och ofÀrgat ljud, men vill komma undan till rimlig kostnad. 5500:- Àr listpriset pÄ den.

PetePizza (oregistrerad)
Postat
En Digi002 kanske?  😛  🙂

Vad kostar en sÄn ?

12.788 Kr om man kollar pÄ musikbörsen...

DÄ fÄr man ju ProTools LE ocksÄ...

big_131822.jpg

Postat

Hej!

Fast om du ÀndÄ kör Cubase Àr (har jag fattat det som?) RME Fireface 800 dubbelt sÄ vÀlljudande och bra som Digi 002... pÄ allt!

bf3a43983c61dfb1930bb7fca3f34359.jpg

12 990:- hos emusic.se

Postat (redigerat)
Hej!

Fast om du ÀndÄ kör Cubase Àr (har jag fattat det som?) RME Fireface 800 dubbelt sÄ vÀlljudande och bra som Digi 002... pÄ allt!

bf3a43983c61dfb1930bb7fca3f34359.jpg

12 990:- hos emusic.se

DĂ„ gĂ„r helt klart Digi002 bort, den Ă€r dessutom inte speciellt mobil. EDIT: SĂ„g att det var racket du tipsade om 😆

RME Fireface 800 sĂ„g bra ut, vet dock inte om jag Ă€r beredd att lĂ€gga sĂ„ mycket pengar, lutar nog Ă„t ett Firepod Ă€ndĂ„ 😛

Inga synpunkter pÄ datorn ? NÄgon som kör Zepto t.ex. ?

Redigerat av raki
Postat
Inga synpunkter pÄ datorn ? NÄgon som kör Zepto t.ex. ?

jag stÀllde en frÄga om zepto tidigare i forumet men fick inte sÄ mycket svar sÄ det verkar inte som om anvÀnder den...kan tillÀgga att kag inte införskaffat en zepto-dator utan jag ska investera i en av frosts nya mobila versioner...troligen lÀttviktaren men den ska nog rÀcka mer Àn nog för mej.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=13987&hl=zepto

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.