Jump to content
Annons

Mobil inspelningsutrustning

raki

Recommended Posts

Tjena,

Funderar på att köpa en laptop + ljudkort. Kraven jag har är att laptopen är lätt (ca 2Kg), högre upplösning än 1024x768 och att ljudkortet har 6 eller fler analoga ingångar, gärna mick ingångar så man slipper en till burk.

Datorn jag tittat på är en Dell Latitude D610 med 1,86 GHz Pentium M, 1Gb RAM, Ati Radeon x300 64Mb, 14,1" SXGA+ (1400 x 1050) LCD-skärm. Enda nackdelen som jag ser med denna är att den saknar firewire, tänkte dock att man kunde köpa ett PCMCIA firewirekontrollerkort ifall det skulle behövas till ett eventuellt ljudkort.

Ljudkortet jag tittat på är ett Presonus Firepod med 8 Mick ingångar m.m.

Vad tror ni om denna setupen ? Kommer det fungera bra med ett PCMCIA Firewirekontrollerkort till Firepod ljudkortet eller kommer det gå för långsamt ?

Kom med tips, synpunkter o.s.v. !

Länkar:

Dell Latitude D610

PreSonus Firepod

eMagic Firewirekontrollerkort

Annons

Hej!

Jag har kört ljudkort, dvd-brännare och hårddisk på samma PCMCIA-kort... samtidigt så 6-kanaler till FirePod borde väl gå?

Mitt PCMCIA-kort var dessutom det billigaste (sämsta) jag kunde hitta (159:- 😄!) Observera att det antagligen inte går att

strömförsörja FP´n via PCMCIA-firewire´n!(?)

Hej!

En preamp som står riktigt högt i kurs här på studio.se verkar vara Line Audio Design OMP som går på 5000-nånting!

OMP är det bästa du kan skaffa om du vill ha ett rent och ofärgat ljud, men vill komma undan till rimlig kostnad. 5500:- är listpriset på den.

Hej!

Fast om du ändå kör Cubase är (har jag fattat det som?) RME Fireface 800 dubbelt så välljudande och bra som Digi 002... på allt!

bf3a43983c61dfb1930bb7fca3f34359.jpg

12 990:- hos emusic.se

Då går helt klart Digi002 bort, den är dessutom inte speciellt mobil. EDIT: Såg att det var racket du tipsade om 😆

RME Fireface 800 såg bra ut, vet dock inte om jag är beredd att lägga så mycket pengar, lutar nog åt ett Firepod ändå 😛

Inga synpunkter på datorn ? Någon som kör Zepto t.ex. ?

Edited by raki

Inga synpunkter på datorn ? Någon som kör Zepto t.ex. ?

jag ställde en fråga om zepto tidigare i forumet men fick inte så mycket svar så det verkar inte som om använder den...kan tillägga att kag inte införskaffat en zepto-dator utan jag ska investera i en av frosts nya mobila versioner...troligen lättviktaren men den ska nog räcka mer än nog för mej.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=13987&hl=zepto