Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Undrar bara om det är någon som vet om Audiophile 2496 kan spela upp SACD och eller/DVD-audio och inte bara CD-skivor? Bra att veta innan jag gör något sådant inköp 😳

MVH Paulo

Annons
Posted
Det har väl inget med Ljudkortet att göra såvitt jag vet.

Snarare din DVD Spelare

... OK nu är det så att jag just använder datorn som ljudkälla och inte DVD/CD-spelare.

Tack ändå! /Paulo

Posted

Hej!

Du behöver nog specifiera på vilket sätt du vill kunna spela formaten DVD/SACD? DVD är nog inga problem(?), SACD känns mer tveksamt!

Posted
Hej!

Du behöver nog specifiera på vilket sätt du vill kunna spela formaten DVD/SACD? DVD är nog inga problem(?), SACD känns mer tveksamt!

Hej!

Det är inte DVD utan DVD-AUDIO och eller SACD. Jag vill bara kunna spela upp musik på ett högupplöst musik format!

MVH /Paulo

Posted

Förstår inte riktigt...

Har du kopierat ljudet över till datorn direkt från en DVD-skiva

och sedan vill du kunna spela upp det i ex Windows Media Player eller?

Kolla annars in på CD Media World.

De har också info och programvara om DVD etc.

🙂

Guest MarcusRombo
Posted

Vet faktiskt inte vad SACD är, men det har och göra med din disc-enhet och inte ljudkortet 😕 Ljudkortet spelar upp det du säger åt den att spela upp. Typ 😕

Posted

...är nog inne på fel forum. Ljudtekniker istället för hifi-människor :-) Suck!

En ljudkort har en A/D omvandlare som omandlar analog till digital. Dock för det mesta bara CD-standard. Sedan några år finns SACD (super audio CD) och dvd-AUDIO som är ett format med bla mycket högre upplösning. Min fråga var om jag kunde spela om desa format på exakt samma sätt som den kan spela upp CD-skivor.

Kan tillägas att de flesta DVD-spelare spelar vanliga DVD-skivor men ej DVD-audio eller SACD. Vill man ha dessa ljudformat brukar man få punga ut mer än nomalt.

SACD

Info SACD

DVD-audio skiva

Info DVD-audio

Guest MarcusRombo
Posted
...är nog inne på fel forum. Ljudtekniker istället för hifi-människor :-) Suck!

En ljudkort har en A/D omvandlare som omandlar analog till digital. Dock för det mesta bara CD-standard. Sedan några år finns SACD (super audio CD) och dvd-AUDIO som är ett format med bla mycket högre upplösning. Min fråga var om jag kunde spela om desa format på exakt samma sätt som den kan spela upp CD-skivor.

Kan tillägas att de flesta DVD-spelare spelar vanliga DVD-skivor men ej DVD-audio eller SACD. Vill man ha dessa ljudformat brukar man få punga ut mer än nomalt.

SACD

Info SACD

DVD-audio skiva

Info DVD-audio

Okej, nu blev det överkurs för mig!

Claes, vart är du när man behöver dig?