Jump to content
Annons

Protools 6.9 krashar konstant


Audiorent

Recommended Posts

Installerade PT LE 6.9 för ett tag sen (hade 6.4 från början) och även om jag hade lite konstiga felmeddelanden och annat i början så är det inget mot nu. Det krashar några ggr om dagen. Någon annan som upplevt detsamma ??

skulle kanske behöva nån som optimerar min dator... och jag vet att lösningen enligt vissa är Mac! Kommer nog skaffa en G5:a snart men så länge vill jag att det skall fungera lite bättre än nu. Har en Dell PC 2.8 MHz med 1 Gb Ram

Efter 10 år med Soundscape utan en endaste krash så är ju detta något frusterande.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Installerade PT LE 6.9 för ett tag sen (hade 6.4 från början) och även om jag hade lite konstiga felmeddelanden och annat i början så är det inget mot nu. Det krashar några ggr om dagen. Någon annan som upplevt detsamma ??

skulle kanske behöva nån som optimerar min dator... och jag vet att lösningen enligt vissa är Mac! Kommer nog skaffa en G5:a snart men så länge vill jag att det skall fungera lite bättre än nu. Har en Dell PC 2.8 MHz med 1 Gb Ram

Efter 10 år med Soundscape utan en endaste krash så är ju detta något frusterande.......

hmm, vad för felmeddelande?

Du säger att du har 6.9, vilken hårdvara? Kan vara värt att kolla in senaste CS version.

Har du katstat preffar och databaser (se nedan)?

- Trash DAE and Pro Tools preference files

Start Menu > My Computer > Local Disk(C:) or correct hard drive (click "show the contents of this drive" if the files aren't displayed) > Program Files > Common Files > Digidesign > DAE > Right-click on the DAE Prefs folder and delete.

Start Menu > My Computer > Local Disk(C:) > Documents and Settings > "Your user folder" > Application Data > Right-click on the Digidesign folder and delete. (If the Application Data folder is not showing: Tools Menu > Folder Options > View Tab > Select "Show Hidden Files and Folders" > Click Apply and OK.)

 

- Trash the Digidesign Databases folders for all hard drives

Start Menu > My Computer > Local Disk (C:) > Digidesign Databases > Right-click on the Digidesign Databases folder and delete. Repeat for all hard drives.

Start menu > My Computer > Local Disk (C:) > Program Files > Digidesign > Pro Tools > Databases > Right-click on the Volumes folder and delete.

mer info

Link to comment
Dela på andra sajter

Installerade PT LE 6.9 för ett tag sen (hade 6.4 från början) och även om jag hade lite konstiga felmeddelanden och annat i början så är det inget mot nu. Det krashar några ggr om dagen. Någon annan som upplevt detsamma ??

skulle kanske behöva nån som optimerar min dator... och jag vet att lösningen enligt vissa är Mac! Kommer nog skaffa en G5:a snart men så länge vill jag att det skall fungera lite bättre än nu. Har en Dell PC 2.8 MHz med 1 Gb Ram

Efter 10 år med Soundscape utan en endaste krash så är ju detta något frusterande.......

Jag har två tips (förutom olssons tips);

1. Kolla på Digidesigns hemsida om din dator i den konfigurering du har, är godkänd med detta system.

2. Kolla så inga bakomliggande program ligger och körs samtidigt som ProTools, som t ex virusprogram och liknande, för dessa kan orsaka de mest skumma krachar. Detta är ganska vanligt på XP. Se till att ingenting rullar samtidigt som ProTools.

...åsså kan du ju alltid byta till MAC :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Pluffo 😄!

Riktiga ProTools är proffsverktyg med DSP-kraft i realtid! Hela iden med hemma ProTools (LE) är ifall man har tillgång till riktiga!

Har man inte det men vill verkligen lära sig just PT och har dedikerad musikPC för detta ändamål så fine, dock PT LE på hemma PC blir

bara en massa konflikter och strul och visst har man datateknik som hobby är det kanske kul och pyssla med drivrutiner och felsökning

mest hela tiden men för musikskapare är PT på hemma-PC inte alls nå smart, men Digidesign är för dumsnåla för att kunna erkänna detta!

(... och uti sådana här trådar kommer härefter diverse proffs och Digidesign anställda och kör blame-game, det är ditt fel, du är dålig

och därav fungerar inte din, MBox, Digi 002, PT, osv! Ty, för mig (som/med privat datatekniker) så har det alltid fungerat perfekt 🙂!)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Pluffo 😳!

Riktiga ProTools är proffsverktyg med DSP-kraft i realtid! Hela iden med hemma ProTools (LE) är ifall man har tillgång till riktiga!

Har man inte det men vill verkligen lära sig just PT och har dedikerad musikPC för detta ändamål så fine, dock PT LE på hemma PC blir

bara en massa konflikter och strul och visst har man datateknik som hobby är det kanske kul och pyssla med drivrutiner och felsökning

mest hela tiden men för musikskapare är PT på hemma-PC inte alls nå smart, men Digidesign är för dumsnåla för att kunna erkänna detta!

(... och uti sådana här trådar kommer härefter diverse proffs och Digidesign anställda och kör blame-game, det är ditt fel, du är dålig

och därav fungerar inte din, MBox, Digi 002, PT, osv! Ty, för mig (som/med privat datatekniker) så har det alltid fungerat perfekt 🙂!)

🙂 Ganska rolig parantes du la till faktiskt.....

Hur som helst så kan man undra vad du har fått sådana åsikter från? Jag är långt ifrån datatekniker, utan en helt vanlig, dum musiker som tycker att det funkar jättebra med mitt digi002 rätt in i min dell-dator (som är långt ifrån dedikerad till musik). Jag har aldrig några problem, och det tycker jag inte heller de av mina vänner och arbetskollegor som kör med LE heller verkar ha...

Jag förstår att det kan hända div fel, men det kan det ju såklart göra med vilket program du än väljer.

Tycker hela den här konstiga diskussionen om Cubase vs Logic vs PT mm är otroligt banal. Välj det du trivs bäst med.

Hur i hela friden det finns människor som orkar tycka och orera gång efter gång huruvida Reason/PT/ etc är dugligt att göra musik på övergår mitt förstånd. Ofta är det ju så att om man väl kollar vad de mest högljudda klagarna gör för musik, så kunde de lika gärna ha använt en kazoo och sparat en hel del pengar....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

"Ofta är det ju så att om man väl kollar vad de mest högljudda klagarna gör för musik, så kunde de lika gärna ha använt en kazoo och sparat en hel del pengar...."

He, he! Jo, fast det gäller nog dom lågljudda, dom som ändå yttrar sig fast dom försöker få det till att bara andra gör det, dom helt tysta

dom som inte aldrig ens har sett studio.se... o.s.v, e.t.c! Menar när Majoriteten av det som ges ut på skiva är skit så är det ju inte särdeles

underligt ifall även majoriteten av det som hobby-amatörer musicerar fram är... jättebra eller hur menar du nu att du menar egentligen 😠?

Link to comment
Dela på andra sajter

(... och uti sådana här trådar kommer härefter diverse proffs och Digidesign anställda och kör blame-game, det är ditt fel, du är dålig och därav fungerar inte din, MBox, Digi 002, PT, osv! Ty, för mig (som/med privat datatekniker) så har det alltid fungerat perfekt 😕!)

förlåt... men kan du peka på någon tråd där vi digi anställda kör sk "blame- game" som du nämner i tråden... Om nu folk känner sig påhoppade ber jag om ursäkt.. men bara för att man ber om mer systeminformation för att lättare kunna hjälpa har man väl inte tryck till någon... eller? I så fall är jag nog på fel forum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om nu folk känner sig påhoppade ber jag om ursäkt..

men bara för att man ber om mer systeminformation för att lättare kunna hjälpa har man väl inte tryck till någon... eller?

Nej, nej och då ursäktar jag mig i så fall!

Den här tråden är bara hjälpsam! Det är tidigare trådar som spökar, där alla som har problem kallas för

DigidesignHatare och/eller korkade. (Hans ville väl bara gnälla lite om det sådär i största allmänhet, måhända 😕?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...