Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Fick förfrågan av en kompis om jag kunde ordna hans uppskattningsvis 7 år gamla dator till en ok portastudio. En Pentium II 350 Mhz, 128 MB primärminne, 6 GB hårddisk. Ska väl inte vara några problem tänkte jag (är alltid entusiast, trots alla småproblem jag haft med min egen betydligt nyare dator). Ljudkortet är dock ett SB PCI64, men tycker att det borde funka om man inte har några större krav på ljudkvalitet.

Per Boysen har en guide på sin hemsida om hur man optimerar Win98, har jag använt på min gamla dator, funkade hur bra som helst. Rensade även bort allting i autostarten plus andra onödiga program. Letade upp en gammal Cubase-version (VST24), installerade utan problem.

Har dock två stora problem just nu som jag inte kommit någon vart med på ett par timmar:

1. Går inte att använda VST-instrument. Eller i a f kommer det inget ljud (har provat en VB-1 bassynth).

2. Går inte att spela in någon audio? Kopplade line out (högtalarsimulerad utgång) på min förstärkare till mic-ingången. Får en trevlig signal som jag hör ut i högtalarna, men inspelningsnivå-mätaren visar ingenting vare sig i SB-mixern eller Cubase. Och det syns inte heller minsta spår av ljud i audio-spåren om man spelar in någonting.

Annons
Postat

Osäker på fråga ett, men fråga två handlar nog om audiodrivers. Gissar att du valt DirectX osm drivrutin i Cubase. Ska du spela in bör du välja något annat, t ex MME. Det finns ett program för att optimera bufferinställningar för MME som du kan ta hjälp av. Det brukar följa med vid installation av Cubase.

En annan sak. Ska datorn bara användas för musik (ingen internetanslutning)? Isf, strunta i att köra 'windows update'. Några av de senare säkerhetsuppdateringarna gör W98 instabilt.

Postat (redigerat)

Ska du använda den mer som Portastudio så kan jag nog hellre rekomendera Protools Free

den brukar inte vara nåt problem att dra igång i W98 inte.

Har själv använt Kristal med stor framgång också.. Den stöder även VST och ASIO.

Även Quarts Audio Master har jag lyckats bra med på "dåliga" datorer.. Begränsningen där är att den stöder bara 4 audiokanaler.. Men det var ju portastudio du sa 😎 Hoppas du minns hur man gjorde pingpong mellan kanaler 😎

Redigerat av hegobald
Postat

Började med Cubase VST24 (vilket är en rätt gammal version tror jag, installationen är på ca 12 MB 😲) eftersom jag gjort en lyckosam installation av den på en annan gammal dator (inköpt -99, står numera i våran replokal och funkar just som en digitalporta kan man säga?). Den hade dock ett något tacksammare ljudkort, EMU APS... Men man kanske har mer tur med något av di andra programmen du nämner?

joachime: Var väljer man detta? I systeminställningarna inne i Cubase (ser ut ungefär som i SX) så kan man välja "ASIO Full duplex driver", ASIO Multimedia driver" samt "ASIO4ALL" (installerade dem också...). Tror annars att det där programmet för att optimera buffert-inställningar kördes när jag startade upp Cubase första gången. Räcker det, eller måste man göra det varje gång?

Datorstackaren ska inte användas till någonting annat än musik, så jag har plockat bort "allt".

Postat

annars rekommenderar jag dej varmt att fråga runt på musikaffärer om någon har ett gammalt yamaha dsp factory eller så liggande. du borde kunna få det för typ 1000 spänn. mer är dom inte värda. jag körde med det på en exakt likadan dator för just 7 år sedan, och det funkade perfekt!

Postat

Problem 2

Ibland kan ju dom lättase grejerna slinka förbi,hehe

satt själv en gång å grejjade som #"%#& med samma problem(2)

Men så hade jag inte kryssat i välj, i egenskaper/inspelning för ljudegenskaper eller vad det nu kallades,har för mej att man dubbelklickade på den lilla högtalaren så kom den panelen upp,va ju iofs ett awe64 men ändå😄

Annars sök efter kX WDM drivrutiner på nätet å se om dom stödjer det kortet

kanske funkar....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.