Jump to content
Annons

sambo o studio i samma stuga...


hackeman

Recommended Posts

Jag mĂ„ste bara frĂ„ga... ni som Ă€r sambos och har hemmastudio i bostaden, speciellt ni som sjunger och/eller spelar akustiska instrument... hur fĂ„r ni ihop det? Har ni ett litet rum med Ă€ggkartonger pĂ„ vĂ€ggarna, sjunger ni i garderoben, eller sitter hela familjen o spelar o sjunger tillsammans?? 😆

Mitt problem Àr förvÀrrat av att vi har ett stooort vardagsrum som vi integrerat med öppet kontorslandkap pÄ ena halvan, och dÀr har jag sÄledes min studio oxÄ (samt hemmakontor)... fördelen Àr att vi umgÄs i samma rum oavsett om vi jobbar, spelar, surfar, kÀkar, kollar film, u-name-it... nackdelen Àr att jag kan inte stÄ o sjunga o gapa utan att störa de andra...

Att köra synthar o loopar o tjafs gĂ„r ju hur bra som helst (sĂ„ lĂ€nge jag kan nöja mig att köra i lurarna) men just att sjunga in blir ett problem... och Ă€n om jag slĂ€nger ut sambon frĂ„n rummet sĂ„ hörs det ju i hela lĂ€genheten och sĂ€kert in hos grannarna oxĂ„ för den delen nĂ€r jag sjunger (eller försöker 😄)...

Hur fÄr ni andra ihop det?? :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Haha :rolleyes:

Jag tror det Ă€r ett problem som mĂ„nga av oss har som bor i lĂ€genheter 😆

Det bÀsta hade vart om man hade ett hus, med massa rum och en kÀllare, dÄ hade kÀllar vÄningen vart perfekt för en studio...

I lĂ€genhet sĂ„ Ă€r ju allt, oftast vĂ€dligt lyhört, sĂ„ Ă€ven om man sitter sjĂ€lv i ett rum sĂ„ hör ju alla i lĂ€genhen, plus alla grannar sakerna man gör,, Kan vara lite jobbigt ibland,, Men det finns nog inte bĂ€ttre sĂ€tt Ă€n att "Get used to it" 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag spelar ocksÄ in pÄ datorn i en lÀgenhet med sambo,men all sÄng lÀgger vi hos en kompis som har porta och replokal.

Dessutom sÄ blir det sÄ att kompisen gör sÄngen ÀndÄ för han kan sjunga..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ett eget rum till dator, mixer, monitorer, syntar etc. SÄnginspelning sker i ett litet gÀstrum/extra TV-rum som har hyggligt bra akustik.

Ett hus med 5 RoK nÀr man Àr tvÄ - och en mycket förstÄende sambo som till stor del delar musikintresset Àr verkligen guld vÀrt... :rolleyes:

Vill du fÄ det att fungera bra i en lÀgenhet, sÄ kan du ju ge dig pÄ att bygga ett litet sÄngbÄs med bra isolering och dÀmpning, som Àr möjligt att skruva isÀr och plocka med nÀr du flyttar... Alternativet Àr att hÀnga upp draperier o dyl - men det kommer inte att dÀmpa störningar frÄn grannarna och frÄn gatan, utan bara dÀmpa den taskiga akustiken som du troligen fÄr om det Àr ett stort rum som du sjunger i...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tidigare befann jag mig i samma sits, och dÄ sÄg jag till att spara sÄngtagningar och annat som vÀsnades till de tillfÀllen dÄ sambon inte var hemma. Ibland bestÀmde vi lite i förvÀg, typ att jag frÄgade om hon kunde boka in en fika med nÄgon kompis sÄ att jag kunde ha lÀgenheten för mig sjÀlv i ett par timmar.

HĂ€lsningar

/Henrik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tidigare befann jag mig i samma sits, och dÄ sÄg jag till att spara sÄngtagningar och annat som vÀsnades till de tillfÀllen dÄ sambon inte var hemma. Ibland bestÀmde vi lite i förvÀg, typ att jag frÄgade om hon kunde boka in en fika med nÄgon kompis sÄ att jag kunde ha lÀgenheten för mig sjÀlv i ett par timmar.

Jodu, precis exakt sĂ„dĂ€r ser det ut för min del oxĂ„ nu. Problemet Ă€r bara att nĂ€r man komponerar sĂ„ jammar man (jag iaf) ju lika mkt med rösten som med keyboardet... om man "hittar pĂ„" och spelar in all musik först och sedan "hittar pĂ„" och spelar in sĂ„ngen för sig dĂ„ blir inte lĂ„ten lika tajt och samhörande. Om du förstĂ„r vad jag menar... 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vill du fÄ det att fungera bra i en lÀgenhet, sÄ kan du ju ge dig pÄ att bygga ett litet sÄngbÄs med bra isolering och dÀmpning, som Àr möjligt att skruva isÀr och plocka med nÀr du flyttar... Alternativet Àr att hÀnga upp draperier o dyl - men det kommer inte att dÀmpa störningar frÄn grannarna och frÄn gatan, utan bara dÀmpa den taskiga akustiken som du troligen fÄr om det Àr ett stort rum som du sjunger i...

Har funderat pĂ„ att anvĂ€nda garderob som sĂ„ngrum, men dĂ„ krĂ€vs det en stoooor garderob nĂ€ra mina studioprylar (som dĂ„ stĂ„r i vardagsrumskontorslandskapet) och sĂ„dan ser arkitekturen inte ut nu... suck, blir nog till att byta lgh ivfsh. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 5 mĂ„nader senare...

Det hĂ€r problemet med att inte kunna sjunga in nĂ€r jag vill (utan att jag mĂ„ste vĂ€nta pĂ„ tillfĂ€lle nĂ€r jag har hemmet för mig sjĂ€lv) blir bara mer och mer frustrerande... och "den dĂ€r" nya bostaden verkar inte dyka upp heller. 😎

SÄ i min desperation tÀnkte jag pÄ andra alternativ... som att hyra en 1:a i nÀrheten, men det kÀnns inte heller bra... vill inte behöva "bo" dÀr sÄ fort spellusten faller pÄ, lika lite som jag vill flytta dit alla mina IT/studio-prylar som trots allt anvÀnds till mer Àn min musik hÀr hemma... och nÄn garderob finns inte i anslutning till kontorslandskapet dÀr jag har min studio...

Det har gĂ„tt sĂ„ lĂ„ngt att jag funderar pĂ„ att sĂ€tta en ljudisolerad tunna över huvudet med inbyggd mik och inbyggda lurar... 😉

Mao - hjĂ€lp!! Ingen som kan komma med tips och idĂ©er frĂ„n helt nya infallsvinklar? 😎

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bygg ett hopfÀllbart sÄngbÄs.. fyra löstagbara vÀggar som monteras i hop med liknande hakar som sitter pÄ lÀtta lastbilsflak, ett tak o ett golv.. problemet Àr vÀl att stuva undan prylarna nÀr man Àr klar.

SÄna hÀr lösningar finns att köpa annars.

( alltsÄ hakarna som hÄller ihop lÀmmarna )

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Min sambo Àr jazzsÄngerska och jag brukar anvÀnda henne som körtjej. DÄ fÄr jag göra vad jag vill sÄ lÀnge det leder till att hon fÄr vara med. Funkar hur bra som helst.

NĂ€r jag köpte ny mick för ett tag sen sa hon :"Å vad bra, VI har en ny mick".

Fantastisk sambo! 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det hĂ€r skulle kunna bli en intressant artikel i Studio... "Hemmastudio och sambo - en omöjlig kombination?" 😄

Allvarligt talat tror jag att det gĂ„r att lösa genom att visa mycket hĂ€nsyn och att lĂ„ta sambon fĂ„ veta vad som egentligen pĂ„gĂ„r i den dĂ€r &€#ÂŁ hemstudion. Kommunicera mer helt enkelt... jisses nu börjar jag lĂ„ta som Dr Phil. 🙂

/Mats

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag byggde min studio i mitt förrÄd. Det ligger precis utanför min lÀgenhet sÄ det passade perfekt. Lite gips, isolering, dÀmpskivor och el-dragning. Funkar kanon! Min sambo Àr sÄngerska sÄ det hade funkat att ha allt inne i lÀgenheten oxÄ men det Àr jÀkligt skönt att fÄ bort allt. Om ditt förrÄd tillÄter detta kan jag rekomendera det.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag mĂ„ste bara frĂ„ga... ni som Ă€r sambos och har hemmastudio i bostaden, speciellt ni som sjunger och/eller spelar akustiska instrument... hur fĂ„r ni ihop det? Har ni ett litet rum med Ă€ggkartonger pĂ„ vĂ€ggarna, sjunger ni i garderoben, eller sitter hela familjen o spelar o sjunger tillsammans?? 🙂

Mitt problem Àr förvÀrrat av att vi har ett stooort vardagsrum som vi integrerat med öppet kontorslandkap pÄ ena halvan, och dÀr har jag sÄledes min studio oxÄ (samt hemmakontor)... fördelen Àr att vi umgÄs i samma rum oavsett om vi jobbar, spelar, surfar, kÀkar, kollar film, u-name-it... nackdelen Àr att jag kan inte stÄ o sjunga o gapa utan att störa de andra...

Att köra synthar o loopar o tjafs gĂ„r ju hur bra som helst (sĂ„ lĂ€nge jag kan nöja mig att köra i lurarna) men just att sjunga in blir ett problem... och Ă€n om jag slĂ€nger ut sambon frĂ„n rummet sĂ„ hörs det ju i hela lĂ€genheten och sĂ€kert in hos grannarna oxĂ„ för den delen nĂ€r jag sjunger (eller försöker 🙂)...

Hur fĂ„r ni andra ihop det?? 😄

Skaffa en billig lokal nÄgonstans. SjÀlv började jag med att hyra en gammal bunker som inte var "aktiv" sÄ att sÀga. Fick den för 1.000 spÀnn i mÄnaden (var pÄ 40 kvm) sÄ det var perfekt att börja med.

Sitter idag pÄ 110 kvm istÀllet genom samma kontakt och pröjsar bara 3.000 spÀnn i mÄnaden för den. HELT GULD!!!

SÄ leta överallt e mitt tips.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har min studio i sovrummet. Det Àr inte lÀmpligt för det Àr vÀl alltid sÄ att man Àr som mest produktiv mellan klockan halv tolv och tre pÄ natten. I alla fall kan sambon greja med teve och allt annat i vardagsrummet.

Jag fĂ„r iallafall mer förstĂ„else för att göra musik Ă€n att sitta och ödlsa tid Ă„t datorspel. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag, min fru och min lilla son bor i en villa. Jag har ca 35m^2 i kĂ€llaren dĂ€r jag byggt min studio/ljudrum. Rummet Ă€r dessutom ljudisolerat vilket gör att jag kan lira pĂ„ relativt höga ljudnivĂ„er utan att min fru eller son klagar 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hade samma problem som du tidigare, Hacke, hade datorn och instrumenten i hallen i det mindre huset vi bodde i. Man fick passa pÄ att lÀgga sÄngmackor nÀr ingen var hemma eller ocksÄ acceptera att man fick en del ovÀsen med pÄ inspelningen (hade för övrigt inte en aning om att man kunde gatea pÄ den tiden, sÄ allt kom in, i nÄgra tidiga GrellalÄtar hör man nÀr nÄn unge skriker "tyyyyyyst!!!!" nÀr man lÀgger en körstÀmma. Brukade ocksÄ ibland slÄ pÄ inspelning och sen slÀpa in hörlurar och mic i badrummet. Schysst reverb.

Numera bor jag lite större och har studion i ett eget rum pÄ kÀllarvÄningen. Grinar av lycka varje gÄng jag gÄr in.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har ett eget musikrum pÄ övervÄningen i vÄr villa, rummet Àr pÄ ca 20 kvadratmeter sÄ. Ska sÄ smÄningom bygga ett ljudisolerat sÄngbÄs....

Jag och min fru delar inte musikintresset, sÄ jag brukar passa pÄ att sjunga och spela in gitarr nÀr hon inte Àr hemma...

Tiden Ă€r vĂ€l egentligen det största problemet...nĂ€r man jobbar heltid och har hus, barn och barnbarn fĂ„r man ta till tidiga morgnar (om man Ă€r morgonpigg som jag...)...brukar stiga upp vid 5-snĂ„ret och arra lĂ„tarna innan jag gĂ„r till jobbet. PĂ„ helgerna tar jag sovmorgon till 6-tiden... 😄

Jag gör ju bara lÄtskrivardemos och har skaffat en hel del VSTi som jag kan köra med lurarna pÄ; Groove Agent, Virtual Guitarist, Hypersonic, Sampletank LE och sÄ vÀntar jag pÄ Sven Bornemarks nya bas-VSTi Broomstick Bass...och sÄ har jag ett digitalpiano Yamaha P60, sÄ jag kan egentligen spela in allt utom just sÄngen utan att det hörs ett ljud i resten av huset, mycket praktiskt...

/Jan Olof

Redigerat av jokron
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har ökat tiden jag lÀgger pÄ musiken den senaste tiden och bor

numera sjĂ€v i ett hus(kanske just dĂ€rför 😄 ) med lite prylar i kĂ€llaren, har ungarna varannan vecka sĂ„ dĂ„ Ă€r det inga problem med att leva jĂ€vel ibland 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HĂ€rligt med sĂ„ mycket feedback... 🙂

Jag ska kanske nĂ€mna att jag har ett sĂ„nt dĂ€r udda förhĂ„llande dĂ€r det inte bara handlar om att följa fĂ„ran och föröka sig, skaffa hus och helvete och sen sitta pĂ„ slĂ€kt- o parmiddagar varje helg. 😄 Inte för att vi föraktar att bygga familj, tvĂ€rtom, men vĂ„rt förhĂ„llande handlar mycket om att coacha varandra i vĂ„ra individuella drömmar (och festa pĂ„ helgerna). SĂ„ va dĂ„ dĂ„? Jo, sĂ„ sjĂ€lvklart sticker hon ofta ivĂ€g bara för att jag ska kunna spela och sjunga fritt hĂ€r hemma. Hon vet att det Ă€r ett mĂ„ste för att jag ska kunna förverkliga mina drömmar. MEN min inspiraton och spelglĂ€dje faller ju sĂ„klart inte alltid in just dĂ„. Som Egghuvud skrev Ă€r man som mest kreativ pĂ„ natten.

Vidare vill jag egentligen inte lĂ„sa in mig sjĂ€lv och mina prylar i en kĂ€llare eller liknande. Det dĂ€r att sambon tycker man sitter o ugglar i sitt rĂ„ttbo hela tiden, eller Ă€nnu vĂ€rre "kasta ut kĂ€rringen", Ă€r precis sĂ„dan jag INTE vill bli. 😄 Ännu vĂ€rre blir ju uggle-effekten om man skaffar en separat lokal utanför hemmet att uggla i. SĂ„ pĂ„ sĂ€tt och vis trivs jag med att ha studion i det integrerade kontorslandskapsvardagsrummet - ty dĂ„ umgĂ„s vi alla vad vi Ă€n gör (hon har en son pĂ„ 11 Ă„r, min kompis, som bor hos oss varannan vecka).

För att ge er en bÀttre bild, sÄ hÀr ser det ut (frÄn en av mina övervakningswebkameror):

webcam010_640x480.jpg

Det optimala hade varit med en stor garderob i anslutning till vardagsrummet ovan som jag kunde ljudisolera, dra in en extra skĂ€rm, ett trĂ„dlöst tangentbord och satt mig i nĂ€r det var dax att sjunga (och fortfarande arra annat sittandes som det ser ut nu). Men sĂ„ ser inte nuvarande lĂ€genhet ut. Än mindre finns dĂ€r nĂ„t rum till övers som jag kan anvĂ€nda.

Som om inte ovan rĂ€ckte för att göra det svĂ„rt för mig sjĂ€lv, sĂ„ varierar min röst frĂ„n tillfĂ€lle till tillfĂ€lle och jag behöver ofta plojja med rösten i en timme innan jag kommit fram till hur jag ska sjunga och Ă€r redo att sjunga in. Till pĂ„ köpet blir mina alster alltid bĂ€st om jag kan höra mig sjĂ€lv jamma rytmer och melodier högt och sen ta fram dem pĂ„ keyboardet (inget ni fĂ„tt höra Ă€nnu 😉). Det blir inte samma sak att försöka plocka fram det direkt inifrĂ„n skallen och ut pĂ„ keyboardet, dvs utan den orala omvĂ€gen. NĂ€stan som om jag behöver anvĂ€nda tungmĂ„l samtidigt som jag tafsar pĂ„ tangenterna för att fĂ„ fram rĂ€tt musik. 😛

Ja jösses. Jag gör det förmodligen svÄrare för mig Àn nödvÀndigt. Jag tror demonens förslag om ett hopfÀllbart sÄngbÄs ligger nÀrmast till hands. Vet bara inte hur det ska fÄ plats. Och det torde vara svÄrt att fÄ det ljudisolerat utÄt, dvs sÄ att de utanför inte blir störda av vad som pÄgÄr innanför. Ja jösses.

Ser gÀrna den dÀr artikeln i Studio om "Hemmastudio och sambo - en omöjlig kombination?". Det verkar ju vara en ganska het topic.

Undrar förresten om Fab5 eller liknande tar pĂ„ sig sĂ„na hĂ€r utmaningar? 😄

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hacke! Gör sĂ„hĂ€r: gĂ„ till en hĂ„rfrisör och kolla om dom har nĂ„n gammal avlagd sĂ„n dĂ€r kupa som man sĂ€tter över huvudet, funkar ocksĂ„ med dykarhjĂ€lm modell Ă€ldre. Dra in hörlurar och mic i den och isolera med skumgummi. Sen hĂ€nger du den i en sĂ„n dĂ€r kökslampstelefonsladdsfjĂ€dergrej (32 boxtĂ€ver) över ditt skrivbord, sen Ă€re bara att sĂ€nka ner nĂ€r du ska yla - ingen störs, ingen stör! 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...