Jump to content
Annons

Aldrig stabilt!


alfonz (oregistrerad)

Recommended Posts

alfonz (oregistrerad)

ljudsystem för datorer verkar ju aldrig kunna bli stabila!

Nu har jag införskaffat en frost acm mobile pro-laptop, ett yamaha01x-ljudkort, och cubase programvara(som bör vara kompatibelt med yamaha).

Jag har gjort alla inställningar för att ljudkortet och cubase-programmet skall vara kompatibelt. och vad händer?

allting kraschar. jag har inte hunnit spela in en enda låt utan att datorn kraschat och allt inspelat raderas därför att jag har glömt att spara. Och ljudkortet säger att den inte har någon kontakt med datorn(förmodligen för att datorn har kraschat). och så får jag starta om allt på nytt.

Jag trodde verkligen att inte skulle behöva ha så mycket kompabilitets-problem när jag nu hade fixat en dator som e anpassad för musikinspelning, och ett ljudkort o musikprogram båda från yamaha.

jaja. man får väl ringa supporten igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag lider med dig! Är det SX 3? Den har ju tydligen en hel del buggar! Prova och ladda hem senaste versionen, kanske är mindre buggar i den!

(Sen detta otyg att släppa program fast man vet att det finns buggar i dem det borde allt vara straffbart :rolleyes:!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan ju också röra sig om buggar i Yamaha-interfacet och dess drivrutioner - eller dess firmware.

Jag har nämligen inga stabilitetsproblem alls i min maskin med Cubase - och den är säkert mindre optimerad för musik, än vad en Frost är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
ljudsystem för datorer verkar ju aldrig kunna bli stabila!

Nu har jag införskaffat en frost acm mobile pro-laptop, ett yamaha01x-ljudkort, och cubase programvara(som bör vara kompatibelt med yamaha).

Jag har gjort alla inställningar för att ljudkortet och cubase-programmet skall vara kompatibelt. och vad händer?

allting kraschar. jag har inte hunnit spela in en enda låt utan att datorn kraschat och allt inspelat raderas därför att jag har glömt att spara. Och ljudkortet säger att den inte har någon kontakt med datorn(förmodligen för att datorn har kraschat). och så får jag starta om allt på nytt.

Jag trodde verkligen att inte skulle behöva ha så mycket kompabilitets-problem när jag nu hade fixat en dator som e anpassad för musikinspelning, och ett ljudkort o musikprogram båda från yamaha.

jaja. man får väl ringa supporten igen

Ett gott råd sälj Frosten och köp en Apple Powerbook istället så lär du bli mer än nöjd med datorns stabilitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Andra grejer o tänka på är att formattera hårddiskar så ofta som möjligt, helst per automatik, för så fort mad glömmer detta blir det trööögt

samt att aldrig ha mer än max säg 80-90% av hårddiskar utnyttjade för om man har mer blir då det ordentligt trögt samt massa annat strul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lider med dig... men till skillnad från så har jag aldrig haft det här problemet. Tidigare körde jag på en gammal burk som jag själv byggde omkring 2002, massor av skräp installerat och defraggade kanske två gånger på tre år - inga problem. Nu har jag en standard HP pavillion, köpt bara för att tjejen fick så bra deal via sitt jobb - inga problem. Har du kollat datorns fellogg för att se om problemet är spårbart därigenom? (Kollas via högerklick på 'den här datorn' - Hantera - Loggboken) Bara ett tips som jag hoppas eventuellt kan hjälpa dig spåra felet.

Link to comment
Dela på andra sajter

alfonz (oregistrerad)

Jag använder cubase SX1 men ska snart uppgradera till SX3.

SX1 ska hur som helst ändå vara kompatibelt med yamaha01X enligt manualen. Och alla programvarorna är uppdaterade(inkl ljudkortets drivrutin).

Enligt mitt antivirus-program så kan min dator vara smittad av ett potentiellt boot-virus

(Skumt, då jag i princip endast varit uppkopplad på nätet när jag har uppdaterat programvarorna).

Jag ska formatera och ominstallera windows och alla programvarorna en ny gång. sen ska jag göra en ghostcopy på det. Det tar ju en sådan djäkla lång tid att göra det bara!

Funkar det inte sen så är det väl nåt problem mellan prylarna.

Defragmentera var det väl ett tag sedan jag gjorde så det skadar det väl inte att göra först och se. Men det borde väl inte kunna förhindra krascher?

Jag tror att min fellogsfunktion är avstängd. kanske skulle sätta på den

Link to comment
Dela på andra sajter

alfonz (oregistrerad)
Tyvärr kan det också vara ditt antivirusprogram som ställer till problem. Prova att avaktivera det - och se vad som händer...

ja, det har jag inte provat så kan jag ju kolla. Använder nod32. Den ska inte vara så belastande

*host* apple *host*

jo apple är bra men alltför många av dem jag gör musik ihop med använder pc och det underlättar ofta att ha likadan plattform

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr kan det också vara ditt antivirusprogram som ställer till problem. Prova att avaktivera det - och se vad som händer...

ja, det har jag inte provat så kan jag ju kolla. Använder nod32. Den ska inte vara så belastande

*host* apple *host*

jo apple är bra men alltför många av dem jag gör musik ihop med använder pc och det underlättar ofta att ha likadan plattform

Iofs men ett Cubase projekt på en Mac går väl att öppna i en Windowsburk utan problem va?

Link to comment
Dela på andra sajter

alfonz (oregistrerad)
ofs men ett Cubase projekt på en Mac går väl att öppna i en Windowsburk utan problem va?

ja, men sen är det ju alla plug-ins och alla andra mjukvaror som bör vara samma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett gott råd sälj Frosten och köp en Apple Powerbook istället så lär du bli mer än nöjd med datorns stabilitet.

Om det är problem med drivrutiner och/eller firmware så lär inte datorbyte vara lösningen.

Ring support-avdelningarna, det är det enda rätta i nuläget. Yamaha för att kolla kända buggar med drivrutiner, antivirusprogram, anslutningar och värdprogram. Om inte det hjälper, kolla vidare med Frost. Allt annat här är gissningar. Men posta oss gärna när du har fått en lösning på problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ett gott råd sälj Frosten och köp en Apple Powerbook istället så lär du bli mer än nöjd med datorns stabilitet.

Om det är problem med drivrutiner och/eller firmware så lär inte datorbyte vara lösningen.

Ring support-avdelningarna, det är det enda rätta i nuläget. Yamaha för att kolla kända buggar med drivrutiner, antivirusprogram, anslutningar och värdprogram. Om inte det hjälper, kolla vidare med Frost. Allt annat här är gissningar. Men posta oss gärna när du har fått en lösning på problemet.

Det är inte bara datorbytet utan plattformsbytet som borgar för stabiliteten macar och OS X är det bästa man kan använda om man ska göra musik med sin dator och vill slippa strul. Förstår inte riktigt hur någon kan köpa en musikoptimerad bärbar PC som kostar mer än en Powerbook när XP är ett så krappigt operativ i jämförelse med OS X till macen..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Varför hänger sig Musik Macar lika ofta då i så fall 😎? Har man PC sitter man och säger jävla PV Har man MAC sitter man och säger jävla MAC!

Skillnaden är att PC-användaren tror MAC är så fantastiskt mycket bättre, medan MAC-användaren vet att även om MAC strular är PC inget alternativ!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Varför hänger sig Musik Macar lika ofta då i så fall 😎? Har man PC sitter man och säger jävla PV Har man MAC sitter man och säger jävla MAC!

Skillnaden är att PC-användaren tror MAC är så fantastiskt mycket bättre, medan MAC-användaren vet att även om MAC strular är PC inget alternativ!

Men musik macar med OS X hänger sig inte, det är det som är poängen. Man kan lita på OS X och man slipper tänka på virus och trojaner....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hur nytt är detta här OSx? För en vecka sen hängde musik macar sig fortfarande!

(Det är bara en myt som odlas av sådana som antingen mytologiserar eller aldrig kört en MAC 😎!)

Om inte så skulle jag gå och köpa en BIG-MAC i morgon dag!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller datorer anser jag att det är viktigare att ta väl hand om dom, dvs rensa upp gamla filer, defragementera, inte istallera en otrolig massa nerladdade pluggar och gärna hålla dom borta från internet, än det är med vilket operativsystem man kör. Visst en Mac är stabil som attans men misshandlar du den kommer den slå bakut precis som vilken PC som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Varför hänger sig Musik Macar lika ofta då i så fall 😎? Har man PC sitter man och säger jävla PV Har man MAC sitter man och säger jävla MAC!

Skillnaden är att PC-användaren tror MAC är så fantastiskt mycket bättre, medan MAC-användaren vet att även om MAC strular är PC inget alternativ!

Men musik macar med OS X hänger sig inte, det är det som är poängen. Man kan lita på OS X och man slipper tänka på virus och trojaner....

Det är en väl utbredd myt att Mac aldrig hänger sig, medan PC mer eller mindre ofta medför enorma problem.

Enligt vad somliga säger, så borde ingan av mina PC ha fungerat felfritt - men jag har aldrig haft några obefogade hängningar eller konstigheter under de ca 7-8 år jag har kört med PC. Eftersom jag har haft diverse olika uppsättningar, olika Windows-versioner etc, så borde jag vid något enstaka tillfälle ha råkat ut för problem, men det har jag alltså inte. Det blir väldigt tröttsamt i längden att höra folk tjata om att Mac är så mycket stabilare än PC - när man själv vet att en PC är hur stabil och krasch-fri som helst. På hela tiden med PC har jag inte heller behövt någon virusdödare, utan har klarat mig fint med en kompetent brandvägg.

Det är bättre att skippa diskussionen om PC vs Mac, eftersom den helt enkelt inte har någon relevans.

Man väljer den plattform man trivs bäst med - eller i vissa fall den plattform som andra val tvingar en att välja (exempelvis om man vill köra Logic...) - och datorn kommer att fungera bra, helt enkelt - vare sig det är en Mac eller en PC. Gräset ÄR inte grönare på andra sidan...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Varför hänger sig Musik Macar lika ofta då i så fall 😎? Har man PC sitter man och säger jävla PV Har man MAC sitter man och säger jävla MAC!

Skillnaden är att PC-användaren tror MAC är så fantastiskt mycket bättre, medan MAC-användaren vet att även om MAC strular är PC inget alternativ!

Men musik macar med OS X hänger sig inte, det är det som är poängen. Man kan lita på OS X och man slipper tänka på virus och trojaner....

Det är en väl utbredd myt att Mac aldrig hänger sig, medan PC mer eller mindre ofta medför enorma problem.

Enligt vad somliga säger, så borde ingan av mina PC ha fungerat felfritt - men jag har aldrig haft några obefogade hängningar eller konstigheter under de ca 7-8 år jag har kört med PC. Eftersom jag har haft diverse olika uppsättningar, olika Windows-versioner etc, så borde jag vid något enstaka tillfälle ha råkat ut för problem, men det har jag alltså inte. Det blir väldigt tröttsamt i längden att höra folk tjata om att Mac är så mycket stabilare än PC - när man själv vet att en PC är hur stabil och krasch-fri som helst. På hela tiden med PC har jag inte heller behövt någon virusdödare, utan har klarat mig fint med en kompetent brandvägg.

Det är bättre att skippa diskussionen om PC vs Mac, eftersom den helt enkelt inte har någon relevans.

Man väljer den plattform man trivs bäst med - eller i vissa fall den plattform som andra val tvingar en att välja (exempelvis om man vill köra Logic...) - och datorn kommer att fungera bra, helt enkelt - vare sig det är en Mac eller en PC. Gräset ÄR inte grönare på andra sidan...

Claes jag har jobbat med att sälja musikdatorer både mac och pc, men själv alltid rekommenderat macar, gissa vilka av våra kunder som var nöjdast? Mac-köparna givetvis.

PC datorerna medförde så mycket support och reparationer att jag började drömma mardrömmar om PCs.

Att du inte har haft några problem med PCs gratulerar jag dig för, du lär tillhöra en exklusiv skara!

Att du klarat dig utan virusdödare under en längre tid är jag lite skeptisk mot fast du kanske inte har installerat mer än ett fåtal program?

Att gräset är grönare på macsidan är fakta iaf om man vill slippa strul och ovälkomna besök och det blir bara grönare och grönare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mac kan mycket väl vara bättre, men inte tillräckligt för att vara värt besväret kostnaden... än! Claes, har din PC

verkligen inte hängt sig en enda gång på 7-8 år 😎? Min dator har hängt sig 3 st ggr... i kväll 😠! Är inte en MAC!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Hej!

Mac kan mycket väl vara bättre, men inte tillräckligt för att vara värt besväret kostnaden... än! Claes, har din PC

verkligen inte hängt sig en enda gång på 7-8 år 😎? Min dator har hängt sig 3 st ggr... i kväll 😠! Är inte en MAC!

Det är en myt att macar är så himla dyra. En mac mini kostar runt 4.000:- inkl operativ och många bra program som Garageband.

Powermac Dual G5 klår de flesta musik-PCs som kostar mer på många punkter. Stabiliteten får man på köpet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var och en blir salig på sin tro... 😠

Jag vill inte starta något Mac vs PC-krig, eftersom sådant bara blir patetiskt.

PC fungerar stabilt och Mac fungerar stabilt. Låt det vara så - och påstå inte att alla de som faktiskt har fungerande PC-burkar, har haft tur allihopa... 😎

Skeptisk till att jag har klarat mig utan virusdödare? Som sagt, var och en blir salig på sin tro... Jag HAR klarat mig utan virusdödare under alla år jag har kört med PC. Jag har dock alltid haft brandvägg installerad. Virusdödare fyller ingen funktion när man bara använder originalprogram, eftersom de alltid är kontrollerade mot virus. Om man däremot har för vana att hämta programvara på mindre nogräknade ställen på Nätet, så är det kanske säkrast att ha en virusdödare installerad... 😆

De som säljer Mac är kanske inte lika kunniga på PC - och det kanske är därför som supporten känns jobbigare? Jag har jobbat i över 10 år med reparationer och support på datorer (PC) - och med tanke på vilka otroliga mängder som såldes, så var det förhållandevis väldigt lite support och väldigt lite reparationer. Vi byggde då alla maskiner själva också - något som kan vara en bidragande anledning till att allt fungerade som det skulle... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt funderat på en MiniMac men runt 4 är det ca... 5 😎?

Sen kan man ju inte ha 256 MB så då blir det 6k, + skärm + extra HD då där sticker det snabbt iväg!

Men läcker är den, och tyst! Varför skulle man köpa musik PC´s? Då kan man ju lika gärna köpa MAC 😠!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mac kan mycket väl vara bättre, men inte tillräckligt för att vara värt besväret kostnaden... än! Claes, har din PC

verkligen inte hängt sig en enda gång på 7-8 år 😆? Min dator har hängt sig 3 st ggr... i kväll 😛! Är inte en MAC!

Inga obefogade hängningar... 😠

Den har hängt sig under betatestningen av Virtual Guitarist och med någon beta av Groove Agent - när det fanns kvar buggar i tidiga versioner - men annars kan jag faktiskt inte komma ihåg något - annat än när jag råkade ut för en hårddiskkrasch och fick slänga in min backup på en ny disk - men det var ju ett hårdvarufel som kan drabba alla datorer - till och med Mac... 😎

Jag har kört prickfritt under åren med både Win98, Win98SE och Win XP Home - med 4 olika uppsättningar CPU/moderkort/RAM...

Det handlar INTE om en otrolig tur, utan om att göra rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Var och en blir salig på sin tro... 😠

Jag vill inte starta något Mac vs PC-krig, eftersom sådant bara blir patetiskt.

PC fungerar stabilt och Mac fungerar stabilt. Låt det vara så - och påstå inte att alla de som faktiskt har fungerande PC-burkar, har haft tur allihopa... 😎

Skeptisk till att jag har klarat mig utan virusdödare? Som sagt, var och en blir salig på sin tro... Jag HAR klarat mig utan virusdödare under alla år jag har kört med PC. Jag har dock alltid haft brandvägg installerad. Virusdödare fyller ingen funktion när man bara använder originalprogram, eftersom de alltid är kontrollerade mot virus. Om man däremot har för vana att hämta programvara på mindre nogräknade ställen på Nätet, så är det kanske säkrast att ha en virusdödare installerad... 😆

De som säljer Mac är kanske inte lika kunniga på PC - och det kanske är därför som supporten känns jobbigare? Jag har jobbat i över 10 år med reparationer och support på datorer (PC) - och med tanke på vilka otroliga mängder som såldes, så var det förhållandevis väldigt lite support och väldigt lite reparationer. Vi byggde då alla maskiner själva också - något som kan vara en bidragande anledning till att allt fungerade som det skulle... 😛

Snarare så är min erfarenhet att vi fick lägga ned mer support på datorer av tvivelaktigt ursprung byggda i källare över hela världen. Datorer som inte var köpta från oss.

Med tanke på hur olika serier av samma PC-moderkort och ljud/grafikkort kan fungera rejält olika ihop, så ska man ha tur för att få det hela att fungera eller använda sig av äldre beprövade delar.

Har aldrig mött någon riktigt PC-kunnig som inte erkänt att det största skälet att de håller på med PCsär på grund av att de tjänar klöver på support och service. Gungor och karuseller du vet.

Ledsen att göra dig besviken men många virus kommer från PC-programs originaldiskar och uppdateringar. Så inte ens om man kör original PC program så kan man vara helt säker mot virus.

Sen så verkar det på dig som om du är rädd för att hämta program från nätet, det skulle du inte behöva vara med en mac. Med program från nätet så menar jag självklart från seriösa ställen eller nja egentligen alla ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Har faktiskt funderat på en MiniMac men runt 4 är det ca... 5 😎?

Sen kan man ju inte ha 256 MB så då blir det 6k, + skärm + extra HD då där sticker det snabbt iväg!

Men läcker är den, och tyst! Varför skulle man köpa musik PC´s? Då kan man ju lika gärna köpa MAC 😠!

Går att få en Mac mini med 512 MB för runt 4.500 inkl. moms med inbyggd Bluetooth och Airport om du eller någon du känner har ett mecenat kort (-10%)

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen att mac känns mer stabilt är till stor del att emagic som distruberar logic ägs av mac... Alltså är det mer anpassat för mac än vad cubase är för pc och mac.

visst finns det stabila pc. Men jag tror att det finns fler stabila maccar. Det är min erfarenhet i alla fall. Har jobbat mycket med pc och mac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...