Jump to content
Annons

Insp. akustisk gitarr och sång


MarAfrem

Recommended Posts

Jag trodde det skulle vara enkelt att spela in gitarr och sång live tillsammans, sedan snygga till lite i Cubase och sen var det klart.

Det blir väldiga nivåskillnader, så jag antar att det är till att slå på kompressorn.

När jag komprimerar tycker jag att det blir rätt "trashat".

Det är väl en hel vetenskap det här med kompressor. Hur gör man för att få upp nivån när det är för lågt? Är det det som kallas Treshold?

Hilfe! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Treshold är ett tröskelvärde som innebär att alla signaler som är LÄGRE än tröskelvärdet lämnas opåverkade, men när det kommer grejor som är HÖGRE så får kompressorn jobba... enligt de inställningar du gör på övriga rattar. Oj, vad jobbigt det var att förklara sånt här under inflytande av alkohol.. hoppas det gav nåt. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det hjälpte.

Nu har jag också läst en manual på nätet om hur kompressorer fungerar.

Men för att alltså göra "the dynamic range" mindre behöver jag väl också få upp de låga volymerna?

Ska jag helt enkelt höja volymen i mixern ordentligt och sedan låta kompressorn trycka ihop det mesta?

Grejen är den att jag tycker det låter illa när det komprimeras. Det låter som om ljudet (särskilt akust.gtr) går sönder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...