Jump to content
Annons

Undermood - Ride


Eliasson

Recommended Posts

LÅTNAMN: Ride

ARTIST/GRUPP: Undermood

GENRE: triphop/pop

LÅTLÄNGD:3.28

KOMPOSITÖR: Eliasson

PRODUCENT: Eliasson

EV. MEDVERKANDE: Frida Johansson

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 4 mb

STATUS: Färdig demo

Låtlänk

japp, Undermood har länge legat i träda till förmån för Elias Fredriksson. Nu är det dock dags att ta upp detta halvdeppiga projekt igen :rolleyes:

Har en stilla undran över genrén, produktionen osv. Har alltid lallat omkring i div genrer med gillar denna mest. Typ triphop alltså. Vad tycker ni? Skönt eller hopplöst out of date? Har en del nyare skisser på gång som är lite "rockigare" och mer uptempo.

Med hopp om kommentarer,

Eliasson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker det var störtskönt! Ofta kan "triphop" vara ganska enerverande, men detta var mer soft skön pop enligt mig. Kanske lite enformigt, men det tycker jag hör till. Snygg sång, men lite lågt mixat. Det var ganska mycket strängljud på gitarren, lite störande tycker jag, men du kanske vill ha det så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar ödmjukast, Pellesnusk! jorå, strängljuden är tom förstärkta för att ligga så högt som dom gör. Tycker det ger en skönt skitig kontrast mot den klina bakgrunden.

mm...sången blev fin, det var första gången hon sjöng i en studio, jag trodde inte mina öron när jag hörde henne på första tagningen 😄

Kul att du diggar det, har börjat få feeling för detta igen nu och kommer att peta lite ikväll!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättesnyggt!!

Jag är iofs väldigt svag för just trip-hop, Portishead tillhör mina absoluta favoriter. Men det här känns ändå ganska så eget jämfört med mycket annan trip-hop jag hört (t.ex. ett annat band som la upp ett par låtar här för ett tag sedan som lät precis som Portishead, fast sämre..). Men nu är jag ju ute och dillar.. 😄

Skönt sound iallafall! Som sagt väldigt mycket strängljud, men det känns som att du vill ha dom där, och det tillför nog en del charm tror jag... Däremot är det nån småkonstigt med ljudet ibland. Särskilt sången skorrar nästan som att den är ringmodulerad ibland, ska det va så? (Nu har jag iofs väldigt dåliga lurar här, men det brukar inte låta så här konstigt...)

Link to comment
Dela på andra sajter

tack android!!

hm, vet att brängackorden är modulerade, eller ja, waves enigma. Tror iof att delaysvansarna på sången kan vara distade/modulerade med. Annrs låter det inte konstigt hos mig.

Roligt att du gillar!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

On the fly-review:

Schysst! 😛 .. I like it!

Sitter här och gungar med huvudet fram och tillbaks.

Gillar torrheten och direktheten i det.

Har väl egentligen inget mer att tillägga!

Bra jobbat!

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte jättekontruktiv att ge, men jag gillar detta. Stilen och soundet faller mig mycket i smaken.

Fortsätt jobba på detta. Jag tycker det görs för lite sådan här musik.

Vi försöker göra trip hop i mitt band, men gamla hårdrockare som vi är så lyckas det låta rock varenda gång!

Hade vart kul att höra mer låtar!

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte jättekontruktiv att ge, men jag gillar detta. Stilen och soundet faller mig mycket i smaken.

Fortsätt jobba på detta. Jag tycker det görs för lite sådan här musik.

Vi försöker göra trip hop i mitt band, men gamla hårdrockare som vi är så lyckas det låta rock varenda gång!

Hade vart kul att höra mer låtar!

/Kristoffer

tackar Stolle och D Vibe, Härligt att läsa era inlägg!

jag har börjat peta med nya undermooddängor nu! hur kul som helst!

vill man höra mer så ligger samtliga alster uppe HÄR.

ha det!

/E

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Vackert ödsligt på nåt sätt... Gitarren känns hundra gånger närmare än sångerskan och det bidrar till det drömlika musiklandskapet. Underbara, utpannade ackordglissandon (slide??) vid 01:46 och 02:11. Några snygga gitarrgrejor på slutet också. Utan att kunna genren låter det bara så rätt, begåvat och hantverksskickligt. Det som inte passar in är den snabba fade out:en, kunde gjorts mycket längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

ljuvlig kritik (e)qualitymusic! Glissandoackorden är dubbade gitarackord förvrängda med Waves enigmaplugg. Det är en rolig plugg man kan göra mycket konstiga grejer med 😄

jo, fadeouten kunde nog ha gjorts lite längre. Tamigfan. Tack så mycket för de fina omdömena och poppa gärna in på kexfabriken för mer undermood!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses det här var bra...skulle vilja hålla på med sånt här...Underbar stämning 😎 ...Håller dock lite med Pellesnusk om strängljuden - men inte att de låter utan att det låter lite för naket. Har nu fattat nu att du gör mer än Elias, kul!

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

PetePizza (oregistrerad)

För o va tjatig så kan jag ju hålla med om att strängljuden är lite irriterande om man e på lite grinig :rolleyes: men efter en god måltid och en kopp kaffe i handen sittandes i mörkret så kan det nog inte bli bättre. 😱 Att strängljuden är framträdande gör nästan själva låten liksom.... Det skapar en snygg dimension mot det andra som e lite tillbakadraget men som kan kanske annars skulle haft en mer betydande position i mixen. Läckert, fräsht och stämmningsfullt! Självklart så är sångerskan riktigt härlig att lyssna på med.

Gillar outrot där gitarren drar omkring och rafsar typ 15 meter bort inne i downmood-grottan 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt. Skön stämmning. Det enda är väl att outrot är för kort som nån redan nämnt. Jag störs inte alls av strängljuden tycker du gjorde rätt som framhävde dom. Gillar dom extremt "leksaksaktiga" trummorna som startar outrot.

Låten påminner (inte låter som) lite smått om The Gathering.

Måste nog kolla in fler av låtarna på Kexfabriken.se

Redigerat av Bone
Link to comment
Dela på andra sajter

Strängljudet är mysigt! Rösten ligger lite väl långt bak i mixen tycker jag, bakom basen och strängljudet...

Känns som strängljudet dominerar väldigt starkt i diskantområdet, alltså att ljudbilden annars är ganska dov.

Annars är det väldigt skönt!!! Triphop lever!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan grabbar, det värmer mitt hjärta att läsa era inlägg!

Angående strängljudet så gläds jag åt att ni reagerar over det ! Jag tycker det ger en speciell udd av smuts i den annars ganska rena ljudbilden.

Kul Stolle att du laddat ner! lyssna dig lycklig! :rolleyes:

tack igen!!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...