Jump to content
Annons

Kapitalvarutråden


®offe

Recommended Posts

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Knappt utsålt mein herr.

Knappt =

1.a: för att beteckna en skärpning av ngt förut uttalat: nätt o. jämnt; jfr b .

1.b.a: i uttr. knappt nog l. knappt ens, nätt o. jämnt, med nätt nöd; ofta (jfr a) för att beteckna en skärpning av ngt förut uttalat.

1.b.b: i uttr. nätt och knappt, med nätt nöd, nätt o. jämnt

Tror du håller på att tappa svenskan med all Tÿska du blandar in i dina inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, är det så Ni vill ha det?! Jag har byggt hus på 170 kvm uppe på ett berg med vidunderlig utsikt över Göta älv. Jag har bergvärme i slingor i alla golv på undervåningen. Jag har bubbelpool där jag sänker ner mig med jämna mellanrum, gärna i sällskap med en whisky eller ett glas Rioja. Jag har också en batteridriven cylinderklippare som gör att min gräsmatta ser ut som en golfgreen. Vad sa Ni nu, va?!

Hmm.. vilket berg är det vi talar om här? Låter som en IRL-Grupp GBG kan komma att våldgästa dig inom en snar framtid..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, är det så Ni vill ha det?! Jag har byggt hus på 170 kvm uppe på ett berg med vidunderlig utsikt över Göta älv. Jag har bergvärme i slingor i alla golv på undervåningen. Jag har bubbelpool där jag sänker ner mig med jämna mellanrum, gärna i sällskap med en whisky eller ett glas Rioja. Jag har också en batteridriven cylinderklippare som gör att min gräsmatta ser ut som en golfgreen. Vad sa Ni nu, va?!

Hmm.. vilket berg är det vi talar om här? Låter som en IRL-Grupp GBG kan komma att våldgästa dig inom en snar framtid..

Lätt att det blir IRL hos wonderboy 😉

känns lite som Surte eller Bohus-trakten eller någonstans på den sidan älven, eller är jag helt ute och snurrar wonderboy?

Redigerat av Karemil
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klarar mej på 2 timmars sömn per natt, det ni! fatta hur mycke man hinner med!

Då ska jag ge dig ett tips: Hoppa över lunchen, så vinner du en extra timme... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

mein herr.

Tror du håller på att tappa svenskan med all Tÿska du blandar in i dina inlägg.

Ingen vidare räddning, Brojd! För övrigt noterar jag att Du börjar resonera med Dig själv i inläggen. Jaja, man brukar börja prata med sig själv när man kommer upp i åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, är det så Ni vill ha det?! Jag har byggt hus på 170 kvm uppe på ett berg med vidunderlig utsikt över Göta älv. Jag har bergvärme i slingor i alla golv på undervåningen. Jag har bubbelpool där jag sänker ner mig med jämna mellanrum, gärna i sällskap med en whisky eller ett glas Rioja. Jag har också en batteridriven cylinderklippare som gör att min gräsmatta ser ut som en golfgreen. Vad sa Ni nu, va?!

Hmm.. vilket berg är det vi talar om här? Låter som en IRL-Grupp GBG kan komma att våldgästa dig inom en snar framtid..

IRL-grupp GBG??? Är det en Göteborgscell av någon irländsk kommandogrupp? Nåväl, låt dem komma bara! Jag har lås, larm och en rätt imponerande vapensamling. Sen man började hänga på detta forum har det blivit nödvändigt. Fullt av konstiga filurer som smyger omkring därute i cyberspace.

Jag får snart hem Wonderlandsängar, ställbara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lätt att det blir IRL hos wonderboy 🙂

känns lite som Surte eller Bohus-trakten eller någonstans på den sidan älven, eller är jag helt ute och snurrar wonderboy?

Nu är Du ju flera kilometer fel! För övrigt har jag frågat min fru och hon säger att jag inte har lust, sådeså!

Jag har spelat för ett välkänt MC-gäng några gånger. De brukar vara väldigt nöjda. De säger alltid att jag skall ringa dem om det är något jag stör mig på. Hmmm, undrar vad de menar? Man kanske skulle ringa och höra efter? Vad tycker Ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klarar mej på 2 timmars sömn per natt, det ni! fatta hur mycke man hinner med!

Jag fattar. Jag klarade mig på 3 tim sömn/dygn förr. Ibland kunde jag jobba 48 tim i streck, sova i 3 tim och sen på det igen. Extremt produktivt. Och detta kombinerat med 3-5 festkvällar/vecka och 200 resdagar/år. Funkade i c:a 5 år, sedan gick det åt helvete.

Låter som floskel det här; men missa inte att lyssna på kroppens signaler om den är tröttare än hjärnan. Det är där det börjar, och det slutar med att hela systemet lägger av. Och när väl systemet lagt av en gång hittar man aldrig riktigt tillbaka hela vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klarar mej på 2 timmars sömn per natt, det ni! fatta hur mycke man hinner med!

Jag fattar. Jag klarade mig på 3 tim sömn/dygn förr. Ibland kunde jag jobba 48 tim i streck, sova i 3 tim och sen på det igen. Extremt produktivt. Och detta kombinerat med 3-5 festkvällar/vecka och 200 resdagar/år. Funkade i c:a 5 år, sedan gick det åt helvete.

Låter som floskel det här; men missa inte att lyssna på kroppens signaler om den är tröttare än hjärnan. Det är där det börjar, och det slutar med att hela systemet lägger av. Och när väl systemet lagt av en gång hittar man aldrig riktigt tillbaka hela vägen.

Mycket bra och tänkvärt inlägg, Hackeman! Har själv en fru som gick in i väggen för några år sedan. Hon fick kroniskt trötthetssyndrom, fibromyalgi och, så småningom, en psykos. Hon blev tvångsintagen och där stod jag med mina två döttrar och undrade hur detta skulle gå.

Efter 14 dagar blev hon utskriven och det har varit en lång resa sen dess. Det blir dock bättre och bättre. Denna sommar har hon kunnat vara med oss andra i hela dagar utan att behöva gå och vila ett par timmar då och då. Hon är s a s "helt normal" i psyket, det är kroppen som behöver mer tid i hennes fall.

Jag som levt med henne under denna tid och sett det helvete hon gått igenom, unnar ingen annan detta.

Hoppas att Ni förstår vad Hacke menar när han skriver att Ni skall lyssna till kroppens signaler, det är fullständigt jätteviktigt.

En annan sak som har förbryllat mig under denna tid är hur hon blivit bemött av vården och samhället i stort. Jag hoppas att ingen ensam behöver gå igenom den processen. Misstron och handlingsförlamningen från samhällets sida är, i det närmaste total. Jag har lagt mycket tid på att ringa, skriva, besöka och uppvakta diverse instanser. Det är ett heltidsjobb, bara det! Då och då har jag undrat över hur en ensam människa skulle klara sig i detta.

Idag mår hon mycket bättre som sagt men det har varit en lång resa och den är ännu inte slut.

Jag tror att vissa skulle må bra av att låna min Wonderlandsäng!

Link to comment
Dela på andra sajter

Digidesign är ett fint företag! Gp är en bra tidning! OBH Nordica är ett fantastiskt företag! Sistnämnda har tagit fram en citrussaftsutsugarmackapär. Den kostar inte mycket. Med den tillverkar Du sanbbt och lätt diverse juicer som blir kanongoda. Om man tar med sig sin M-box så är det möjligt att man får rabatt, sorry Pluffo!

Jag tror att Digidesign och OBH Nordica kommer att gå ihop inom en snar framtid. Då blir den nya devisen: "Digidesigning the good life". Du behöver inte tacka mig, var bara glad att Du är med i detta forum.

Vägguttagen, kom nu inte med att Du har fyra citruspressar ståendes på dass hemma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lider med er Wonderboy. Inte bara med din fru, utan även dig och era döttrar.

Det otäcka med att springa in i väggen är att vägen tillbaka är minst lika lång som den var dit. Och man vet aldrig riktigt hur lång den var dit. Förmodligen börjar den nånstans där positiv stress går över till negativ stress. Och det klarar de flesta i rätt många år innan de kollapsar.

Man ska alltså inte vänta sig att hitta tillbaka över en sommar eller två när man varit i väggen och vänt. Det rör sig oftast om en reinkarnationsresa på flera år, och man hittar aldrig riktigt tillbaka till den överenergiska hyper-rastlösa människa man en gång var. På gott och ont.

Men jag tror det finns ett syfte med sånt oxå. Man ska helt enkelt lära sig nya värderingar. Den hårda vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

men anledningen till att ja inte sover mer är att när jag vet att jag ska upp tidigt somnar ja aldrig innan 2-3 :/ o jag vägrar knapra sömnpiller.. tror bara man skjuter upp problemet tillfälligt då...

anhöriga råder mej att 'trötta ut' kroppen så kommer jag kunna sova... frågan är hur lång tid det ska ta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lider med er Wonderboy. Inte bara med din fru, utan även dig och era döttrar.

Tack för de fina orden, Hackeman! Nu är det ingen direkt fara med oss, vi har det bra. Det har varit ett helvete för min fru och jag har gjort vad jag kunnat för att hjälpa. Dock har man känt sig ganska maktlös från tid till annan.

Nu ser saker ljusare ut än på länge och vi har det bra men jag unnar ingen det min fru har gått igenom. Mina döttrar mår också bra. Faktum är att jag tror jag kommit dem närmare, och de mig, tack vare hur vi valde att gå vidare. Mycket av det dagliga har tagits över av mig, det som vi tidigare delade. Nu orkar och vill min fru vara med i det dagliga igen och det är nästan en kamp ibland att få barnen att gå med på att någon annan tar över "mina" sysslor.

Var inte ledsen för vår skull, vi har det bra och det som hände har, på något sätt, lett till någonting annat som känns bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

men anledningen till att ja inte sover mer är att när jag vet att jag ska upp tidigt somnar ja aldrig innan 2-3 :/ o jag vägrar knapra sömnpiller.. tror bara man skjuter upp problemet tillfälligt då...

anhöriga råder mej att 'trötta ut' kroppen så kommer jag kunna sova... frågan är hur lång tid det ska ta...

Känner igen detta..

Brukar själv somna vid 2-3 tiden och självklart vet man om att man ska upp tidigt för att hinna med jobbet 😉

jobbigt..man brukar va helt död efter en arbetsvecka och så vilar man upp sig lite i helgen eftersom man kan sova lite längre då..

Link to comment
Dela på andra sajter

men anledningen till att ja inte sover mer är att när jag vet att jag ska upp tidigt somnar ja aldrig innan 2-3 :/ o jag vägrar knapra sömnpiller.. tror bara man skjuter upp problemet tillfälligt då...

anhöriga råder mej att 'trötta ut' kroppen så kommer jag kunna sova... frågan är hur lång tid det ska ta...

Och DÄR tog mina goda råd slut. Jag har och har alltid haft sömnproblem. Redan som 3-åring trampade jag omkring på en trehjuling nätterna i ända i lägenhetshallen, enligt päronen. Och nu sitter man framför datorn eller dumburken och häckar nätterna i ända. 😱

Att däcka oplanerat i soffan är betydligt lättare än att avsiktligt gå och lägga sig för att sova. Speciellt om man bara sovit 3-5 timmar natten innan. Men oavsett om jag sovit 3 eller 8 timmar, när klockan slår midnatt blir jag pigg och rastlös igen. Hopplöst.

Nån annan som har råd att ge? 😉

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

men anledningen till att ja inte sover mer är att när jag vet att jag ska upp tidigt somnar ja aldrig innan 2-3 :/ o jag vägrar knapra sömnpiller.. tror bara man skjuter upp problemet tillfälligt då...

anhöriga råder mej att 'trötta ut' kroppen så kommer jag kunna sova... frågan är hur lång tid det ska ta...

Och DÄR tog mina goda råd slut. Jag har och har alltid haft sömnproblem. Redan som 3-åring trampade jag omkring på en trehjuling nätterna i ända i lägenhetshallen, enligt päronen. Och nu sitter man framför datorn eller dumburken och häckar nätterna i ända. 😉

Att däcka oplanerat i soffan är betydligt lättare än att avsiktligt gå och lägga sig för att sova. Speciellt om man bara sovit 3-5 timmar natten innan. Men oavsett om jag sovit 3 eller 8 timmar, när klockan slår midnatt blir jag pigg och rastlös igen. Hopplöst.

Nån annan som har råd att ge? 😎

Och det som stör mej mest är att omgivningen är så jävla oförstående...

"Amen de e ju bara att gå och lägga sej!"

Precis som en person tänker om alkoholister.. "men asså hur svårt kan de va, drick inte bara!" eller hur smala människor tänker om överviktiga "vafan sluta ät så jävla mycket!" etc etc... man kan aldrig förstå ett problem man aldrig har / haft. Har legat och läst en bok och lyssnat på musik i sängen 1 timme nu.... de e ju som gjort för att somna...

Nu skulle jag kunna döda för en god natts sömn!

Link to comment
Dela på andra sajter

men anledningen till att ja inte sover mer är att när jag vet att jag ska upp tidigt somnar ja aldrig innan 2-3 :/ o jag vägrar knapra sömnpiller.. tror bara man skjuter upp problemet tillfälligt då...

anhöriga råder mej att 'trötta ut' kroppen så kommer jag kunna sova... frågan är hur lång tid det ska ta...

Och DÄR tog mina goda råd slut. Jag har och har alltid haft sömnproblem. Redan som 3-åring trampade jag omkring på en trehjuling nätterna i ända i lägenhetshallen, enligt päronen. Och nu sitter man framför datorn eller dumburken och häckar nätterna i ända. 😲

Att däcka oplanerat i soffan är betydligt lättare än att avsiktligt gå och lägga sig för att sova. Speciellt om man bara sovit 3-5 timmar natten innan. Men oavsett om jag sovit 3 eller 8 timmar, när klockan slår midnatt blir jag pigg och rastlös igen. Hopplöst.

Nån annan som har råd att ge? :rolleyes:

Och det som stör mej mest är att omgivningen är så jävla oförstående...

"Amen de e ju bara att gå och lägga sej!"

Precis som en person tänker om alkoholister.. "men asså hur svårt kan de va, drick inte bara!" eller hur smala människor tänker om överviktiga "vafan sluta ät så jävla mycket!" etc etc... man kan aldrig förstå ett problem man aldrig har / haft. Har legat och läst en bok och lyssnat på musik i sängen 1 timme nu.... de e ju som gjort för att somna...

Nu skulle jag kunna döda för en god natts sömn!

En del säger att meditation är ett sätt att komma runt problemet. Men då inser man ett annat problem; för att kunna meditera måste man låta alla tankar flyga iväg och inte tänka på någonting alls. Ehh... hur f-n gör man det?? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

men anledningen till att ja inte sover mer är att när jag vet att jag ska upp tidigt somnar ja aldrig innan 2-3 :/ o jag vägrar knapra sömnpiller.. tror bara man skjuter upp problemet tillfälligt då...

anhöriga råder mej att 'trötta ut' kroppen så kommer jag kunna sova... frågan är hur lång tid det ska ta...

Och DÄR tog mina goda råd slut. Jag har och har alltid haft sömnproblem. Redan som 3-åring trampade jag omkring på en trehjuling nätterna i ända i lägenhetshallen, enligt päronen. Och nu sitter man framför datorn eller dumburken och häckar nätterna i ända. 😱

Att däcka oplanerat i soffan är betydligt lättare än att avsiktligt gå och lägga sig för att sova. Speciellt om man bara sovit 3-5 timmar natten innan. Men oavsett om jag sovit 3 eller 8 timmar, när klockan slår midnatt blir jag pigg och rastlös igen. Hopplöst.

Nån annan som har råd att ge? :rolleyes:

Och det som stör mej mest är att omgivningen är så jävla oförstående...

"Amen de e ju bara att gå och lägga sej!"

Precis som en person tänker om alkoholister.. "men asså hur svårt kan de va, drick inte bara!" eller hur smala människor tänker om överviktiga "vafan sluta ät så jävla mycket!" etc etc... man kan aldrig förstå ett problem man aldrig har / haft. Har legat och läst en bok och lyssnat på musik i sängen 1 timme nu.... de e ju som gjort för att somna...

Nu skulle jag kunna döda för en god natts sömn!

En del säger att meditation är ett sätt att komma runt problemet. Men då inser man ett annat problem; för att kunna meditera måste man låta alla tankar flyga iväg och inte tänka på någonting alls. Ehh... hur f-n gör man det?? 😱

Låna ett flygplan kanske? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

men anledningen till att ja inte sover mer är att när jag vet att jag ska upp tidigt somnar ja aldrig innan 2-3 :/ o jag vägrar knapra sömnpiller.. tror bara man skjuter upp problemet tillfälligt då...

anhöriga råder mej att 'trötta ut' kroppen så kommer jag kunna sova... frågan är hur lång tid det ska ta...

Och DÄR tog mina goda råd slut. Jag har och har alltid haft sömnproblem. Redan som 3-åring trampade jag omkring på en trehjuling nätterna i ända i lägenhetshallen, enligt päronen. Och nu sitter man framför datorn eller dumburken och häckar nätterna i ända. 😱

Att däcka oplanerat i soffan är betydligt lättare än att avsiktligt gå och lägga sig för att sova. Speciellt om man bara sovit 3-5 timmar natten innan. Men oavsett om jag sovit 3 eller 8 timmar, när klockan slår midnatt blir jag pigg och rastlös igen. Hopplöst.

Nån annan som har råd att ge? 😉

Och det som stör mej mest är att omgivningen är så jävla oförstående...

"Amen de e ju bara att gå och lägga sej!"

Precis som en person tänker om alkoholister.. "men asså hur svårt kan de va, drick inte bara!" eller hur smala människor tänker om överviktiga "vafan sluta ät så jävla mycket!" etc etc... man kan aldrig förstå ett problem man aldrig har / haft. Har legat och läst en bok och lyssnat på musik i sängen 1 timme nu.... de e ju som gjort för att somna...

Nu skulle jag kunna döda för en god natts sömn!

En del säger att meditation är ett sätt att komma runt problemet. Men då inser man ett annat problem; för att kunna meditera måste man låta alla tankar flyga iväg och inte tänka på någonting alls. Ehh... hur f-n gör man det?? 😛

Låna ett flygplan kanske? 🙂

Du har mer rätt där än du tror. 🙂 Jag sover aldrig så bra som på flyg, tåg och i taxi. Pladunk lixom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag nyligen införskaffat en ny liten handdator och ett GPS system till den....  så nu har jag en upphetsad (jag säger inte hur) liten dam som säger åt mig: "Om tvåhundra meter, välj de högra filerna".

Är det verkligen något att skryta över, att Du är ihop med en dvärginna som kan läsa GPS?! De kan vara precis lika duktiga som Du och jag, om än lite kortare.

Sen kan man ju undra över hur lurad Du blev. Eftersom Dalarna huvudsakligen består av kostigar, älgstråk och Vasaloppsspår så har man ju inte mycket hjälp av detta navigeringsverktyg där. Förresten är det ju också så att det bara finns en väg till och från varje by där ute i obygden, jag menar, Du har ju som sämst 50% chans att hitta rätt.

Det här med "välj de högra filerna" är ju ren och skär lögn. Den enda fil som finns i Dina tassemarker är den som står i kylen hos lanthandlaren.

Va härligt arg du är 🙂! Är du dessutom snygg samt vid stadd kassa så slår jag till nu med en gång, för humor har du ju garanterat 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

men anledningen till att ja inte sover mer är att när jag vet att jag ska upp tidigt somnar ja aldrig innan 2-3 :/ o jag vägrar knapra sömnpiller.. tror bara man skjuter upp problemet tillfälligt då...

anhöriga råder mej att 'trötta ut' kroppen så kommer jag kunna sova... frågan är hur lång tid det ska ta...

Människor är olika på många sätt.

Inte bara i längd, form, synskärpa, läggning, musikalitet osv, utan vi har också olika dygnsrytm. Den morgonpigge/kvällströtte har ett kortare dygn är den normal 7-8 timmar sovande människan. Dygnet är 18-22 timmar. Den kvällspigge/morgontrötte har ett längre dygn, 25-30 timmar.

När jag läste en artikel om detta fick jag en ahaupplevelse, varför mina sommarlov i skolåldern alltid slutade med att jag lade mig åtta-nio på morgonen och sov till fyra på eftermiddagen.

Mot slutet av sommarlovet blev jag alltid tvungen att göra ett "överhopp" och hålla mig vaken till kvällen, för att därefter komma i fas igen. Men tillrättaläggandet blir likt förbannat temporärt, för snart börjar kroppen sträva efter att vara vaken längre och längre, och efter ett tag är man ur fas igen.

Men en klen tröst är att när man blir äldre, så börjar dygnet krympa lite, åtminstonde för mig. Eller också är det sömnbehovet som ökar, jag vet inte.

Det jag har märkt när jag blivit äldre, är att kroppen vill fortfarande vara vaken på nätterna, men priset dagen efter har blivit mycket högre. Nu, om jag fastnar i något kul en vardag, och klockan blir närmare två, så frågar alltd arbetskamraterna dagen efter om jag varit på fest... :rolleyes: och tyvärr känns det också så i huvud och spegelbild, även om starkaste dryck varit mellanmjölk.

Tänk om ett dygn istället var 28 timmar, då skulle det vara vi som satte normen för hur en normal och skötsam människa skulle vara. Då skulle man slippa höra kommentarer likt "man vafan gör du uppe hela nätterna? Varför går du inte och lägger dig?"

Tyvärr dessutom så känns det som att kreativiteten smyger sig på tillsammans med mörkret, vilket inte gör det precis lättare att hoppa i säng...

/®offe

Redigerat av ®offe
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det där begriper jag mig inte på alls. Jag har alltid haft ett större sömnbehov än genomsnittet och när jag var i tonåren och tjugoårsåldern var det hur stort som helst! Gjorde inte annat än sov. Lätt 11-12 timmar per natt. Varje natt.

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...