Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har suttit och plinkat pÄ gitarren och kommit fram till grundstommen av en lÄt som heter "I know you know"

Hur ska jag fortsÀtta pÄ lÄten och hur ska jag arra den tycker du? Sitter melodi och text ihop?

OBS! Jag vill inte ha kommentarer om inspelningen (falsk sÄng, dÄlig mix etc)

I'm not half the man I used to be before my fall of grace

You were messing with my memories, I walked away and lost my place

repressing love was out to get me, it ate me up alive

You released the monster within me the day you said goodbye

All the feelings locked inside my cage

All the words I never fit on a page

I know you know

I know you know

I know

Taking time to heal my sorrow, I waited for a year

I thought I put it beside me yet I'm waking up in tears

Had my chances of salvation but I stood you down and denied

I was hoping for one last touch the day you said goodbye

I know you know

I know you know

I know

edit: lite falsksÄng har ju ingen dött av

Redigerat av MusicGene
Annons
Postat

Melodin kÀnns lite enformig, det Àr sÄ mycket upprepningar tycker jag. En variation av "the day you said goodbye, goodbye, goodbye" kunde vara att du gÄr upp till tonen C vid 1:01 istÀllet för ner till G som i det tidigare goodbye vid 0:54. Partiet "All the feelings..." lÄter vÀldigt likt de första 4 raderna, gÄr det inte att göra nÄt helt annorlunda dÀr? Tex sjunga höga D pÄ "All the feelings locked inside" höj till E pÄ "my" och sen fortsÀtt ned till B pÄ "cage".

LÄten Àr helt klart vÀrd att jobba vidare pÄ.

Postat

bra kommentarer.

jag Àndrar pÄ goodbye till

Goodbye my angel goodbye

Goodbye it's time to fly

det blir nog schyst att gÄ upp lite i tonlÀge som du skriver. Den gamla stÀmman blir en bra körstÀmma.

Vilken instrumentering tror du skulle passa bÀst till lÄten?

Postat

Bara en snabb kommentar.. sitter pÄ jobbet och kan inte lyssna pÄ musiken.

Är det inte mer korrekt att skriva "Fall from grace" istĂ€llet för "fall of grace" som du sjunger i första raden.

Postat

Snabb lyssning pĂ„ jobbet 😄 Snygg melodi som inbjuder till successiva pĂ„lĂ€gg. Spontant: 1) StĂ€mmor pĂ„ "goodbye" =refrĂ€ng? 2) bas frĂ„n andra versen.

helnotssackord pÄ piano kanske 3)Tredje vers pÄ G? Trummor och strÄkar hÀr borde funka.

Postat (redigerat)

Detta lÄter som en sÄdan dÀr typisk lÄt dÀr en cello gÄr in och röjer ibland...inget mer...

Jag gjorde en version med cello och det lĂ€t riktigt coolt i mina öron. Eller coolt och coolt...du vet vad jag menar 😄

Redigerat av Pluffo
Postat

Vet att det inte Àr svar pÄ din frÄga, men du skulle behöva jobba lite mer med texten tycker jag. Hitta ett nÄgot mer personligt uttryck och kanske fÄ hjÀlp med engelskan, det flyter inte riktigt.

Sök en tydlig hook ("unbreak my heart") och bygg arret runt det.

Postat
  Dumb Dan sa:
Vet att det inte Àr svar pÄ din frÄga, men du skulle behöva jobba lite mer med texten tycker jag. Hitta ett nÄgot mer personligt uttryck och kanske fÄ hjÀlp med engelskan, det flyter inte riktigt.

MisstÀnkte att texten var bristfÀllig.

Det Àr kanske smart att behÄlla

Citat

I know you know

I know you know

I know

som ett stick och göra en betydligt tydligare refrÀng med en hook som du föreslog.

Citat
Snabb lyssning pĂ„ jobbet đŸ˜Č Snygg melodi som inbjuder till successiva pĂ„lĂ€gg. Spontant: 1) StĂ€mmor pĂ„ "goodbye" =refrĂ€ng? 2) bas frĂ„n andra versen.

helnotssackord pÄ piano kanske 3)Tredje vers pÄ G? Trummor och strÄkar hÀr borde funka.

SÄ nÄn slags rockballad alltsÄ. Det Àr nog lite vad jag tÀnkt mig ocksÄ.

Citat
Är det inte mer korrekt att skriva "Fall from grace" istĂ€llet för "fall of grace" som du sjunger i första raden.

Google ger betydligt mer trÀffar pÄ "fall from grace" men i flera dikter förekommer "fall of grace" som jag tycker passar bÀttre. Men jag kan inte sÀga om det Àr korrekt eller inte.

Tack för goda tips.

• 2 veckor senare...
Postat
  Dumb Dan sa:

HÄller med Dumb Dan

Men nĂ€r det gĂ€ller arret sĂ„ kan det vara snyggt om det kommer in trummor med vispar, kontrabas och strĂ„kar. Det Ă€r jag svag för! 🙂

Jobba pĂ„! 😆

• 3 veckor senare...
Postat
  Citat

Fin lÄt till att börja med!

AngÄende vilket du ska vÀlja. Jag Àr inte expert pÄ engelska men borde det inte bli skillnad i betydelse (om nu bÄda finns förstÄs)? I sÄ fall, ta reda pÄ vad du vill ha sagt och sÀg det.

Du kan antingen behÄlla den som den Àr och i sÄ fall, lÀgg till ett cellosolo, en klassiker och inte helt fel eller ocksÄ pÄ med fler instrument men jag undrar om du inte skulle ta o höja tempot lite dÄ sÄ man inte somnar fullstÀndigt.

Lycka till.

Postat
  KluZ sa:
  Citat

Fin lÄt till att börja med!

AngÄende vilket du ska vÀlja. Jag Àr inte expert pÄ engelska men borde det inte bli skillnad i betydelse (om nu bÄda finns förstÄs)? I sÄ fall, ta reda pÄ vad du vill ha sagt och sÀg det.

Du kan antingen behÄlla den som den Àr och i sÄ fall, lÀgg till ett cellosolo, en klassiker och inte helt fel eller ocksÄ pÄ med fler instrument men jag undrar om du inte skulle ta o höja tempot lite dÄ sÄ man inte somnar fullstÀndigt.

Lycka till.

En liten tempohöjning Ă€r nog pĂ„ sin plats ja. Det verkar vara flera som tycker om idĂ©n med strĂ„kar sĂ„ en cello kan jag lĂ€gga till 😕

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.