Jump to content
Annons

Yamaha NS10 vara eller icke vara


Fredster

Recommended Posts

mätningar för att påvisa en högtalares frekvensåtergivning är ju egentligen bara vettiga om de görs i ett anechoic chamber.

måste hålla med här

även om jag alltid har stor respekt för när omni uttalar sig - en av få som vet vad han pratar om här

en högtalare kan givetvis vara konstruerad för att samverka med en viss miljö - men blir då givetvis lika beroende av den tänkta miljön för att funka

men en dipp på 7dB från 1k till 4k tror jag inget rum kan rädda - smoothing or no smoothing 😛

läser man artikeln om QM10 så framgår det att den är tydlig om än färgande - vilket stämmer överens med kurvan - å faktiskt med ns10 om än säkert mildare

lite förvånande att den får så högt betyg när dom ändå har synpunkter på den

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Mycket i Öhmans artikel är felaktigt som att INGEN tyckte om hur NS10 lät, och att den låter otrevligt eller att man inte hör något av basregistret med NS10, och han påstår dessutom följande dumhet

"Frågan man måste ställa sig är: Kan man överhu-

vudtaget höra hur en inspelning har blivit klangligt via

en sådan högtalare? Jag skulle vilja påstå att det är

helt omöjligt."

Jag skulle kunna rabbla fler direkt fel och osanna påståenden i artikeln men ni hittar dom säkert själv..

Sen tror jag inte riktigt på Öhmans påstående om att Sveriges Radio fick alla NS1000 högtalare (som de själva testat sig fram till att vara de bästa av de olika modeller som de valt ut för test) snarare fick de ett fåtal och köpte resten...

Som sagt ta Öhmans artikel med mycket stor skepsis och kom ihåg att Öhman har en väldigt stark koppling till Stig Carlsson som förlorade SR-upphandlingen..

Ja det är ju inte första gången du sprider osanning om Ing Öhman... 😛

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=262564

Läs tråden innan du uttalar dig,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Man blir minst sagt förundrad fan att ni bara orkar, gör lite musik istället så folk får höra skillnaden. Den här typen av resonemang hjälper ju ingen okunnig ens en millimeter mot ett bättre ljud på sina mixar. Det påminner mer om dom idioter till experter som i vissa länder säger att det är förbjudet att köra med dubbdäck eller extra ljus och som i andra säger att det är klart som fan att du ska ha dubbar och extraljus.

Sen när ni börjar dunka på varandra som små grabbar oxå ja då blir det fan i det bara löjligt. Skärpning nu, vad ska folk tro som tittar förbi här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket i Öhmans artikel är felaktigt som att INGEN tyckte om hur NS10 lät, och att den låter otrevligt eller att man inte hör något av basregistret med NS10, och han påstår dessutom följande dumhet

"Frågan man måste ställa sig är: Kan man överhu-

vudtaget höra hur en inspelning har blivit klangligt via

en sådan högtalare? Jag skulle vilja påstå att det är

helt omöjligt."

Jag skulle kunna rabbla fler direkt fel och osanna påståenden i artikeln men ni hittar dom säkert själv..

Sen tror jag inte riktigt på Öhmans påstående om att Sveriges Radio fick alla NS1000 högtalare (som de själva testat sig fram till att vara de bästa av de olika modeller som de valt ut för test) snarare fick de ett fåtal och köpte resten...

Som sagt ta Öhmans artikel med mycket stor skepsis och kom ihåg att Öhman har en väldigt stark koppling till Stig Carlsson som förlorade SR-upphandlingen..

Ja det är ju inte första gången du sprider osanning om Ing Öhman... 😛

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=262564

Läs tråden innan du uttalar dig,,,

Jag har läst tråden (kommer faktiskt ihåg den sen när det begav sig). Lika lite då som nu svarar du på frågor folk ställer och fortsätter bara envist att hävda dina åsikter. Skulle vara intressant att se om du kunde besvara Omnis inlägg här ovan och eventuellt också klargöra dina kommentarer i den gamla tråden (efter iö:s inlägg).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonas:

Jag jag förstår precis vad du menar, men hur basåtergivningen blir i ett specifikt rum har ju inget med högtalaren att göra, det är ju positionering och hur rummet låter. Högtalarmätningar i en studio säger ju mer om rummet än om högtalaren... så mätningar för att påvisa en högtalares frekvensåtergivning är ju egentligen bara vettiga om de görs i ett anechoic chamber.

Tjena Jonas.

Bra att du förstår min poäng, eller gör du det..?

Det är just det här som är så viktigt att förstå. Det är ju ingen vits med att utgå ifrån vad en mätning säger från ett ekofritt rum

om man inte tar hänsyn till att det kommer att låta radikalt annorlunda i en studio/bio/hemlyssning.

Det man efterstävar är ju ett så neutralt ljud som möjligt där man ska lyssna/mixa.

Eller hur?

Alla rum kommer givetvis ha olika akustiska förutsättningar (läs: problem) men dom har ändå många fler likheter

jämfört mot ett ekofritt rum.

Har någon vistats i ett sådant rum? Det har jag. Det är en konstig upplevelse och jag

började må illa efter en stund (beroende på jobbiga visuella mönster och att man

totalt tappar hörselns "lokalsinne").

Om man som färsking inte förstår att man får en förstärkt bas när högtalarna jämförs nära en vägg eller hörn jämfört

mot ekofria rum så kommer man helt sonika att helt misstolka högtalarnas mätning/förmåga till återgivning.

Ino bygger/mäter högtalarna just efter en tänkt placering med stöd av vägg.

Dom flesta studios/hemmabios jag vistats i har haft väggar. ;o)

Det hela är ganska enkelt om man bara tänker efter lite.

Mätningar i ekofria rum kan vara mer relevanta om man vill jämföra olika högtalare men inte har tillgång till samma

lokal att mäta i. Men man kommer forfarande inte ha en susning om hur dom kommer att låta med stöd.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Demonproducenten:

även om jag alltid har stor respekt för när omni uttalar sig - en av få som vet vad han pratar om här

Likewise mister. 😄

en högtalare kan givetvis vara konstruerad för att samverka med en viss miljö - men blir då givetvis lika beroende av den tänkta miljön för att funka

men en dipp på 7dB från 1k till 4k tror jag inget rum kan rädda - smoothing or no smoothing

I agree. 1000 Hz - 4000 Hz ser oroväckande ut på denna mätning.

Undrar hur den står sig mot piP...

Dags att göra test m.a.o.

läser man artikeln om QM10 så framgår det att den är tydlig om än färgande - vilket stämmer överens med kurvan - å faktiskt med ns10 om än säkert mildare

lite förvånande att den får så högt betyg när dom ändå har synpunkter på den

Uups... inte så bra jämföresle. Ns10 mättes inte i ekofritt rum och har trots det ingen bas alls!

Då har vi inte ens gått in på alla dom andra egenskaperna som en bra monitor bör ha förrutom frekvensgången.

Jag rekommederar folk att lyssna själva. T ex piP har en helt otrolig basförmåga med tanke på storleken.

You will be gobsmacked!

Den är ju dessutom mkt billigare än Guru. Och snyggare.

Ha det gött!

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
vad ska folk tro som tittar förbi här.

att du är konflikträdd?

Och det ska komma från en som inte vet åt vilket håll man drar en mutter ens.

OK jag hakar väl på då. Näru Demoprocenten jag är inte rädd för att gå i konflikt med dig eller nån annan här, det trodde jag hade framgått för länge sedan. Så man är välkommen att ta fram sin lilla planteringsspade om man vill fäkta lite så kommer jag med min grävskopa och täpper igen. Gäller dig oxå Analogfreak, du är snabb att hänga på när det blir läge.

Ha det nu riktigt hjärtligt gosigt och bra puss och kram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zogge (oregistrerad)
Alltså, min poäng är att man måsta vara förstå vilka konsekvenser det får.

Om man tror att det kommer att mäta likadant i ett vanlig rum så misstar man sig.

Högtalare som står mot, eller nära, en bakvägg kommer att ge mer bas.

Därför blir mätningen på basåtergivningen missvisande när dom senare riggas i ett vanligt rum.

Du u get it?

Mvh Omni

Ja det är så självklart så man blir tårögd! Var finns den potentiella CD-användaren eller radiolyssnaren? Svar: I bilen, På jobbet, I vardagsrummet. Det är väl inte ens en promille som har byggt sitt hem som en studio...

Mvh

Zogge

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
vad ska folk tro som tittar förbi här.

att du är konflikträdd?

Och det ska komma från en som inte vet åt vilket håll man drar en mutter ens.

OK jag hakar väl på då. Näru Demoprocenten jag är inte rädd för att gå i konflikt med dig eller nån annan här, det trodde jag hade framgått för länge sedan. Så man är välkommen att ta fram sin lilla planteringsspade om man vill fäkta lite så kommer jag med min grävskopa och täpper igen. Gäller dig oxå Analogfreak, du är snabb att hänga på när det blir läge.

Ha det nu riktigt hjärtligt gosigt och bra puss och kram.

Kom med nånting konstruktivt som tillför den här tråden nåt istället för en massa "prostata-propaganda"!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jonas:
Jag jag förstår precis vad du menar, men hur basåtergivningen blir i ett specifikt rum har ju inget med högtalaren att göra, det är ju positionering och hur rummet låter. Högtalarmätningar i en studio säger ju mer om rummet än om högtalaren... så mätningar för att påvisa en högtalares frekvensåtergivning är ju egentligen bara vettiga om de görs i ett anechoic chamber.

Tjena Jonas.

Bra att du förstår min poäng, eller gör du det..?

ja det sa jag ju redan första gången att jag gjorde...

Det är just det här som är så viktigt att förstå. Det är ju ingen vits med att utgå ifrån vad en mätning säger från ett ekofritt rum

om man inte tar hänsyn till att det kommer att låta radikalt annorlunda i en studio/bio/hemlyssning.

Självklart ska man veta om att den mätningen inte kommer gälla i ens egen lyssning, men däremot så är det väl rätt meningslöst att utgå ifrån hur det låter i någon annans rum? Då får man ingen indikation om hur högtalaren faktiskt låter. Det enda jag har sagt är att vill man få en korrekt mätning på hur högtalaren låter så är det enda relevanta att göra det i en anechoic chamber. 🙂

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Att få ett mätresultat som är gjort utan akustik i omgivningen har man ju ingen glädje av egentligen. Vad ska man med den informationen till?

Förresten... Vad har det med den här trådens rubrik att göra?

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Att få ett mätresultat som är gjort utan akustik i omgivningen har man ju ingen glädje av egentligen. Vad ska man med den informationen till?

Förresten... Vad har det med den här trådens rubrik att göra?

Idén bakom att mäta frekvensrespons på högtalare och mikrofoner i anekoiska kammare är att kunna jämföra olika mätningar mellan varandra. Det är inte meningen att man själv ska vara därinne och lyssna.

Det har väl ändå med trådens rubrik att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Att få ett mätresultat som är gjort utan akustik i omgivningen har man ju ingen glädje av egentligen. Vad ska man med den informationen till?

Förresten... Vad har det med den här trådens rubrik att göra?

Idén bakom att mäta frekvensrespons på högtalare och mikrofoner i anekoiska kammare är att kunna jämföra olika mätningar mellan varandra. Det är inte meningen att man själv ska vara därinne och lyssna.

Det har väl ändå med trådens rubrik att göra?

Att komma fram till vilken monitor som fungerar bäst utifrån sina egna behov är inte alltid det lättaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Mycket i Öhmans artikel är felaktigt som att INGEN tyckte om hur NS10 lät, och att den låter otrevligt eller att man inte hör något av basregistret med NS10, och han påstår dessutom följande dumhet

"Frågan man måste ställa sig är: Kan man överhu-

vudtaget höra hur en inspelning har blivit klangligt via

en sådan högtalare? Jag skulle vilja påstå att det är

helt omöjligt."

Jag skulle kunna rabbla fler direkt fel och osanna påståenden i artikeln men ni hittar dom säkert själv..

Sen tror jag inte riktigt på Öhmans påstående om att Sveriges Radio fick alla NS1000 högtalare (som de själva testat sig fram till att vara de bästa av de olika modeller som de valt ut för test) snarare fick de ett fåtal och köpte resten...

Som sagt ta Öhmans artikel med mycket stor skepsis och kom ihåg att Öhman har en väldigt stark koppling till Stig Carlsson som förlorade SR-upphandlingen..

Ja det är ju inte första gången du sprider osanning om Ing Öhman... 😄

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=262564

Läs tråden innan du uttalar dig,,,

Jag har läst tråden (kommer faktiskt ihåg den sen när det begav sig). Lika lite då som nu svarar du på frågor folk ställer och fortsätter bara envist att hävda dina åsikter. Skulle vara intressant att se om du kunde besvara Omnis inlägg här ovan och eventuellt också klargöra dina kommentarer i den gamla tråden (efter iö:s inlägg).

Många av dessa frågor besvarade jag i den tråden och i en annan mer utförlig tråd. Öhmans inlägg kom många månader efter tråden dött, i sitt inlägg så beskyller han mig för lögn samtidigt som han bekräftar att mycket av det jag skrivit stämmer, ganska underlig kuf herr Öhman som gjort sig känd för att överdriva vid valda tillfällen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Uups... inte så bra jämföresle. Ns10 mättes inte i ekofritt rum och har trots det ingen bas alls!

Hur vet du hur NS10 uppmätts? Självklart så återger NS 10 bas men inte lika djupt och svulstigt som INO.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Öhmans inlägg kom många månader efter tråden dött, i sitt inlägg så beskyller han mig för lögn samtidigt som han bekräftar att mycket av det jag skrivit stämmer, ganska underlig kuf herr Öhman som gjort sig känd för att överdriva vid valda tillfällen...

Länka till inlägget där Öhman bekräftar dina påståenden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Öhmans inlägg kom många månader efter tråden dött, i sitt inlägg så beskyller han mig för lögn samtidigt som han bekräftar att mycket av det jag skrivit stämmer, ganska underlig kuf herr Öhman som gjort sig känd för att överdriva vid valda tillfällen...

Länka till inlägget där Öhman bekräftar dina påståenden!

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=262564

Bl.a. följande

"Behöver man kunna spela mycket starkt är ingen minimonitor lämplig. De som kan spela starkare än piP är i regel väsentligt mindre djupbaskapabla."

"QUOTE Glaskatten"

intressant är att Ino inte vill att deras högtalare testas av oberoende tidningar, undrar varför?

Öhman: "Lögn och förtal. För något knappt år sedan publicerades en artikel om Ino Audio i MM. " Visst men inget test...

Öhman: Vill dock avsluta med att vidimera att Glaskatten har rätt på en punkt - piP är inte avsedda för spelning på nivåer över sisådär 100 dB på lyssningsplats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Öhmans inlägg kom många månader efter tråden dött, i sitt inlägg så beskyller han mig för lögn samtidigt som han bekräftar att mycket av det jag skrivit stämmer, ganska underlig kuf herr Öhman som gjort sig känd för att överdriva vid valda tillfällen...

Länka till inlägget där Öhman bekräftar dina påståenden!

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=262564

Bl.a. följande

"Behöver man kunna spela mycket starkt är ingen minimonitor lämplig. De som kan spela starkare än piP är i regel väsentligt mindre djupbaskapabla."

"QUOTE Glaskatten"

intressant är att Ino inte vill att deras högtalare testas av oberoende tidningar, undrar varför?

Öhman: "Lögn och förtal. För något knappt år sedan publicerades en artikel om Ino Audio i MM. " Visst men inget test...

Öhman: Vill dock avsluta med att vidimera att Glaskatten har rätt på en punkt - piP är inte avsedda för spelning på nivåer över sisådär 100 dB på lyssningsplats.

Jaha och? Det är ungefär som att jag erkänner att chips inte är avsett att leva på som enda föda. Vars vill du komma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Påståendet att Yama Ns10 skulle vara en konkurrent till Ino är skrattretande och ett uttryck för total idioti.

Konkurrenter till en mkt bra högtalare är självklart andra bra högtalare, inte en urusel högtalare.

Lätt att förstå. Om man inte är lite trög förstås.

Tro faktiskt det är du som är trög. Klart de kan sägas vara konkurrenter, oavsett tekniska skillnader finns massvis av ljudtekniker som har hört piP/Guru men ändå väljer att använda NS10 och andra monitorer. Precis som jag har sagt gång efter annan, ingen monitorhögtalare är bäst på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Glaskatten – jag har ju erbjudit dig att komma på blindtest i min studio.

Du har ju nämnt så många högtalare som skulle vara bättre än Ino och jag erbjuder dig ett proffsigt anordnat test

där många kunniga deltagare får ge sitt omdöme.

Vi kan plocka in ett stort antal olika högtalare. Bl a Ns10.

Vi kan också passa på att göra lite mätningar.

Vi kan för en logg och uppdatera andra forummedlemmar, det är säkert intressant för många.

Visst, utlys ett offentligt monitortest så kommer jag och säkert 20 andra, vem som är jag får du gissa dig till....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jaa, vad ska man säga om nivån på denna tråd…

Lyssna nu, pöjkar små.

Mätningarna på QM10 är i detta fall gjorda i en ”Anechoic chamber”

Alltså Ekofritt rum! Hallå ! Någon reaktion?

Näha…

Om du (Glaskatten) inte förstår skillnaderna på mätningar så borde du inte heller skriva något.

En (av många) effekter av detta blir att man tappar bas.

Man har alltså mätt i en miljö som inte alls liknar dom rum som högtalarna användas i.

Här verkar det mer vara du som är vilse i pannkakan, de flesta högtalare mäts på ungefär samma sätt det pinsamma i det här fallet för Guruna och Inofansen är mer mellanregistret än basen....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Det är lustigt hur Glaskatten försöker få det att se ut som att Guru fick dåligt betyg.

Det är väl självklart illa om ett par monitorhögtalare som lanserats som transparenta anses färga återgivningen i flera register.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Glaskatten – jag har ju erbjudit dig att komma på blindtest i min studio.

Du har ju nämnt så många högtalare som skulle vara bättre än Ino och jag erbjuder dig ett proffsigt anordnat test

där många kunniga deltagare får ge sitt omdöme.

Vi kan plocka in ett stort antal olika högtalare. Bl a Ns10.

Vi kan också passa på att göra lite mätningar.

Vi kan för en logg och uppdatera andra forummedlemmar, det är säkert intressant för många.

Visst, utlys ett offentligt monitortest så kommer jag och säkert 20 andra, vem som är jag får du gissa dig till....

Fan vad feg du är! Tänk att du är så liten och svag så du inte vågar visa vem du är. Det är fantastiskt att det finns så obetydliga figurer som du.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Glaskatten – jag har ju erbjudit dig att komma på blindtest i min studio.

Du har ju nämnt så många högtalare som skulle vara bättre än Ino och jag erbjuder dig ett proffsigt anordnat test

där många kunniga deltagare får ge sitt omdöme.

Vi kan plocka in ett stort antal olika högtalare. Bl a Ns10.

Vi kan också passa på att göra lite mätningar.

Vi kan för en logg och uppdatera andra forummedlemmar, det är säkert intressant för många.

Visst, utlys ett offentligt monitortest så kommer jag och säkert 20 andra, vem som är jag får du gissa dig till....

Det är fantastiskt att det finns så obetydliga figurer som du.

Tänk efter lite innan du såsar på, om jag nu är så obetydlig hur kan det vara fantastiskt, tror ändå du inser att jag framfört en hel del berättigad kritk? Sen kanske du förstår att jag inte vill få min bil repad eller huset nedbrunnet av någon "sekt"medlem bara för att jag framfört kritik mot några högtalare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk efter lite innan du såsar på, om jag nu är så obetydlig hur kan det vara fantastiskt, tror ändå du inser att jag framfört en hel del berättigad kritk? Sen kanske du förstår att jag inte vill få min bil repad eller huset nedbrunnet av någon "sekt"medlem bara för att jag framfört kritik mot några högtalare..

😆 Du och Salman Rushdie!

Vem var det som inte kunde stava till megalomani...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Tänk efter lite innan du såsar på, om jag nu är så obetydlig hur kan det vara fantastiskt, tror ändå du inser att jag framfört en hel del berättigad kritk? Sen kanske du förstår att jag inte vill få min bil repad eller huset nedbrunnet av någon "sekt"medlem bara för att jag framfört kritik mot några högtalare..

😆 Du och Salman Rushdie!

Salman har det nog lättare, hans kritiker verkar ju närmast sansade i jämförelse med vissa audiofila (Audiofil, person som hyser ett starkt (ibland närmast sjukligt) intresse för ljudteknik. wikipedia) sektmedlemmar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...