Jump to content
Annons

Fabriksljud i låtar


MusicNixon

Recommended Posts

Då och då känner vi igen ett ljud eller en loop som kommer från originalljudbanker i de stora programmen, eller kanske ett visst presetljud från en populär synth. Det behöver absolut inte vara dåligt, men åtminstone jag tycker det är kul att identifiera ljud i reklam, jinglar och olika låtar.

Tänkte vi skulle fylla tråden med lite originalljud vi känner igen.

Exempel:

Appleloopen Deep Electric Piano 01 från Garageband/Logic har hörts i Nordea-reklam. Jag har dessutom hört den på Discovery i Mythbusters. (kan lägga upp ljudexempel sen).

Kommer ihåg att jag köpte en Prince-platta (Emanicipation-trippeln) och kunde knappt lyssna på den pga alla SoundCanvas-ljud. Visst förekom SC mycket på 90-talet, men den plattan är verkligen extrem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Roland XP-80 (och säkert några fler rolandsynthar) har en preset som heter "flying waltz" som hörs överallt på tv. Minns jag rätt så är det ett delayat mjukt ljud som växlar mellan ett kvartintervall.

Sedan finns det några breakbeatloopar som låg med i hur många poplåtar som helst från 90-talet. Minns inga låtar på rak arm, men jag misstänker att allt kommer från samma gamla sampling. Lät hur tufft som helst ett tag men blev mer söndertjatat än Fur Elise efter några år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kryllar ju av e-LAB loopar i SVTs vinjetter och grejer. Agenda använder dessutom en låt av Her Space Holiday som nästan bara bygger på e-LAB samplingar. Och så hörde jag en sampling från e-LABs (ja, jag är lite nördig ibland) x-Static Goldmine 4 i någon låt på en Gatecrasher-kompilation för en massa år sedan.

Annars känns det fortfarande som att alla drum n bass / drill n bass-artister måste göra minst en låt med Amen-breaket... Fast frågan är om det räknas som fabriksljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Gibson SG. Gibson Les Paul. Fender Stratocaster. Gretsch White Falcon. Fender Telecaster. Gibson Hummingbird.

Alla karakteristiska och igenkänningsbara. Utan att det gör mig nåt.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Gibson SG. Gibson Les Paul. Fender Stratocaster. Gretsch White Falcon. Fender Telecaster. Gibson Hummingbird.

Alla karakteristiska och igenkänningsbara. Utan att det gör mig nåt.

🙂

:musik

Hehe, jo förvisso är det så.... jag är själv gitarrist så jag tänkte på detta när jag skrev mitt inlägg.

Men du förstår nog vad som menas. En bättre jämförelse i det här fallet är väl kanske om man känner igen patch A5 i en V-amp eller nåt.

Gitarrer är individuella, en Fender är inte lik en annan Fender, även om det är samma modell.

En Roland XP-80 har samma fabrikspresets oavsett om du köper den i Borås eller Shanghai.

Redigerat av MusicNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Samplingen i Petters "såklart" är ett preset på Triton! Petter tjatade på Falk att han skulle få Falks "beat" men om Petter istället köpt sig en Triton

och tryckt ned en tangent så hade Petter + kompis kunnat gjort allt själv samt sparat in en "bil" + haft 1st gratis triton 😕!

M1 098 Lore Pad hör man fortfarande på radion och Tv´n ibland!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara som en relaterad fråga vilka är det som sitter och gör alla dessa presets egentligen? Jo jag vet att det är folk på utvecklingsavdelningar och dylikt men vet någon vilka de är egentligen? Dessa människor har ju på sätt och vis påverkat musikhistorien en hel massa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roland XP-80 (och säkert några fler rolandsynthar) har en preset som heter "flying waltz" som hörs överallt på tv. Minns jag rätt så är det ett delayat mjukt ljud som växlar mellan ett kvartintervall.

Attans! Trodde inte det ljudet var så lätt att känna igen. BUSTED! :rolleyes:

Ljudet är med på första låten på vår skiva som kom ut 2001.

Flying waltz.... grymt! Det var från en XP50 men jag tror alla XP/JV synthar hade samma ljudbank.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Jag har nog gjort dom allra flesta... nej men jävligt begåvade är dom som gjort väldigt många utav dom! Triton är ett bra exempel!

Grundljuden och effekterna var halv-dåliga redan när Triton kom, idag är de i jämförelse med mjukvaru motsvarigheter helt värdelösa

men när ljud-skaparnas magiska fingrar varit och pillat lite lät det fantastiskt då det begavs sig och fortfarande idag faktiskt riktigt bra

trots att ex Tritons minne är en 1/100-del av många mjukvaru ROMplers!

När kommer 10 GB´s mjukvaru Triton? - jag köper ett ex sekunden efter att den släppts :rolleyes:!

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Roland D50:n var väl rätt så använd i kommersiella låtar i slutet av 80-talet / början av 90-talet .. ?

- Jo Shakuhachi-flöjten har man ju hört!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara som en relaterad fråga vilka är det som sitter och gör alla dessa presets egentligen? Jo jag vet att det är folk på utvecklingsavdelningar och dylikt men vet någon vilka de är egentligen? Dessa människor har ju på sätt och vis påverkat musikhistorien en hel massa.

Ingen vidare koll, men jag har läst (i Studio, har jag för mig) att Novation får en massa brev från "vanligt" folk som vill göra deras presets.

Många fabriksljud i Reason är gjorda av "vanliga", om än ganska framgångsrika användare (DJDM, Peff osv) och James Bernard på Propellerheads har jobbat med att göra ljud åt Korg.

Erik Persing, som jag antar är mer känd för sina samplings-CDs har jag för mig har gjort en massa ljud i Rolands syntar också.

Annars antar jag att många ljud görs av anställda på företaget - tänker bara på stackarna som fick programmera Yamaha DX7:s fabriksljud... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!
Roland D50:n var väl rätt så använd i kommersiella låtar i slutet av 80-talet / början av 90-talet .. ?

- Jo Shakuhachi-flöjten har man ju hört!

Är det den där extremt påfrestande och plastiga panflöjten som bland annat Enigma har i nån av deras "hittar"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Hej!
Roland D50:n var väl rätt så använd i kommersiella låtar i slutet av 80-talet / början av 90-talet .. ?

- Jo Shakuhachi-flöjten har man ju hört!

Är det den där extremt påfrestande och plastiga panflöjten som bland annat Enigma har i nån av deras "hittar"?

- Precis, äckligt insmickrande är den 🙂!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...