Jump to content
Annons

Bygga hemmastudio

M_Berglund

Recommended Posts

Hej, jag har lite planer på att bygga en liten studio att leka i hemma men har aldrig hållt på med detta förut så kan behöva lite vägledning.

Då jag har en dator ståendes (1.3Ghz 512ram) Så tänkte jag använda den, men datorn har bara integrerat ljudkort och jag vill ha midi, så jag måste ha ett nytt ljudkort, funderar på vad det är jag ska ha, det ska vara ganska billigt men jag vill kunna spela in två eller tre saker samtidigt. Funderar därför på om jag behöver en mixer också.

Det jag kollat på för tillfället är ljudkortet ESI Juli@ som kostar 1 290kr och mixern Soundcraft Compact 4 för 1390kr på emusic.se.. har även en mick hemma som heter AKG C 1000 S, den kräver phantommatning och jag kan inte se något om att mixern stöder det.

anser ni musikgurus att detta är en bra lösning eller har ni några andra förslag?

Tack på förhand, // M_Berglund

Annons

jag rekomenderar m-audios delta 2496 995:- ljudkort

och berhingers mixer ub802 (kan heta något liknade) för 685:-

finns bla på musikbörsen, det räcker till att börja med.

då kan du spela in 2 ljudkanaler (eller flera genom mixern på samma spår)

och en midi kanal sammtidigt.

K. Då gjorde jag lite impulsköp på ditt råd och beställde de sakerna du sa.. 🙂 frågan är vad mer jag saknar.. men man kommer väll på allt eftersom. 😆

Man får tacka. 😄

Synd att du var så snabb för Soundcraft-mixern är minst tio gånger bättre än Behringern.

Och ja, den har phantommatning. 🙂