Jump to content
Annons

Fredrikas diskoåt


Fredrika

Recommended Posts

LÅTNAMN: My Best Girl (I love you dancer)

ARTIST/GRUPP: Fredrika Moberg

GENRE:Disco

LÅTLÄNGD: 7'39''

KOMPOSITÖR: Fredrika Moberg, Marc Chantrereau, Pierre-Alain Dahan, Slim Pezin

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE: Marc Chantrereau, Pierre-Alain Dahan, Slim Pezin

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 9,83 MB

STATUS: Färdig

Jag hade lust att vara med i Studios remixtävling så jag gjorde en remix på en gammal discolåt från 1980 fast jag egentligen inte gillar disco så mycket. Tyvärr måste man ju tävla med den där förskräckliga Torn to be Alive så det var ju bra att jag valde en discolåt. Är det lönt att jag ger mig i leken, tycker ni?

Alla "instrument" och det mesta av bakgrundssången jag lagt på är spelade med en plugg som heter Zero G Nu Joints. Inga andra instrument eller pluggar.

Fredrika Moberg - My Best Girl (I love you dancer)_LOW PASS.mp3

Eftersom ni kanske aldrig hört låten i orignal har jag lagt den på min hemsida också.

originallåten finns här i superlågupplösning och i mono för att ingen ska bli sur:

originalet I Love You Dancer (700 kB)

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Går på samma linje som Arete. Man förväntar sig nästan att det skall bli något underligt, när det står Fredrika på det som man möts av, och så låter det helt normalt.

Kul att du överaskar Fredrika.

Vad gäller remixen så håller den väl helt klart. Väldigt vasst och mellanregistrigt ljud. Skulle vilja lyfta fram lite mer bas. Nu joints har jag själv testat. Dock inte med så roliga resultat. Lite vassa ljud. De behöver en del kompressor för att fungera tycker jag. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha!; Ja gitarrslingan är jättevass på vinylen. Alltså, hela låten är jättevass på vinylen. Jag försökte få samklang mellan nujointz och looparna men det funkar inte riktigt, förstår jag.

Men Arete/Egghuvud: är det alltså främst kompgitarrslingan som skär i öronen?

Kompressor på nujointz? Hmmm. När jag spelade på den tyckte jag att ljuden redan var så färdigprocessade att jag inte ville göra mycket mer med de ljuden. Men jag ska alltså tänka tvärt om? Hmmm.... Vad kan jag förvänta mig av att kompressa ljuden tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som skär sig för mig är ett väldigt högfrekvent ljud. Uppåt 15-16 Khz skulle jag gissa. Verkar gå i takt, låter lite som en triangel eller nåt sånt, upptichad och bandpassfilktrerad så den bara släpper genom jättelite. Jag är extra känslig mot högfrekventa ljud så jag hör det väldigt enkelt. Ljudet försvinner en kort stund mellan 2:16 och 2:21, då kanske du kan lista ut vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalas!...det svänger.. 😆

Dock håller jag med Arete! det är en hög ton som klingar hela tiden..fram till 2:16..sen ett kort uppehåll fram till 2:21...det ljudet stör den övriga ljudbilden, annars tycker jag det låter mycket bra!...grattis!... 😳

Redigerat av Valdez
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är den ju inte lika stark som innan...men den ligger fortfarande på och stör tycker jag, och just klangen i den höga tonen river sönder det andra braiga jobbet så att säga!....jo jag upplever lite som att problemet kvarstår..jag tycker att låten klarar sig utomordentligt gott utan den höga tonen, men det är ju en smaksak oxå..kanske bara jag som är extra känslig i öronen. 🙂

klart bättre nu iaf.. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är den ju inte lika stark som innan...men den ligger fortfarande på och stör tycker jag, och just klangen i den höga tonen river sönder det andra braiga jobbet så att säga!....jo jag upplever lite som att problemet kvarstår..jag tycker att låten klarar sig utomordentligt gott utan den höga tonen, men det är ju en smaksak oxå..kanske bara jag som är extra känslig i öronen. 😄

klart bättre nu iaf.. 🙁

Okay, tack...näe jag måste tydligen ta tag i det på ett mer vadheterdet radikalt sätt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort så här: Isolerat instrumentet i Nu Jointz och gjort en low pass på det för att försämra låtens dynamik. Resten av låten är inte lika klippt där uppe i diskanten. Det gör att det kanske inte låter för mycket kassettband även om originalsamplingen från vinylen låter telefonvasst mellanregister. Hur upplever ni toppen nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på originalet och det var Coolt!! Det svänger som fan. 🙂 Kan inte motstå från att digga med fötterna!

Duktigt!

Det är ju klart att du ska va me' i leken!

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det låter jättebra!...och visst ska du vara med o tävla!...

Har jämfört fram o tillbaka här mellan remixarna som du har lagt ut här...denna känns absolut bäst!...men viktigaste är att du avgör själv!..

Gött jobbat.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. det svamlas om frekvenser hit och dit.. Hmm.. Det här var jädrar i mig bra ju... Gillar soundet.. Hur du disponerar frekvensutrymmet... feelingen. Gött gött.. Sången är på samma nivå som instrumenten.. blir en helhet etc..

Det här gillar jag helt enklet.. Bra club-disco-sound.. Mm.. 😄

Inget att tillägga.. Allt låter ok... Har lyssnat i mina Denon AH-D750 samt mina Mackie HR824 och till och med på mina Ophelia 340 med inkopplad sub och allt.. Det låter OK 😉

Låtidén är ok också.. Du Fredrika.. Vad var hittar man hemsidan till den fantastiska plugg du anvädner ??? Fast egentligen så är det ju du Fredrika som gjort ett fantastiskt jobb. 🙁

Kram på dig! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Själva idén med att klippa sönder en gammal diskolåt och göra något nytt av den tycker jag är asgrym! Är med dig till 100% så långt. Men sedan blir det tyvärr lite "jaha?" över det hela..... Jag får en känsla av att höra en bootleg från ditt kök där du står och sjunger över instrumentalen till I love you dancer. Sången försvinner in i musiken och kommer inte alls fram. Synd, för jag tror det skulle kunna bli något bra av det hela!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Tyvärr måste man ju tävla med den där förskräckliga Torn to be Alive så det var ju bra att jag valde en discolåt.

😉

Born to be alive. Sjukligt bra låt juh!

Danne Stråhed med The Chinox gjorde cover på den 1978 (tror jag det var) & den är nästan ännu bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...