Jump to content
Annons

Slutna neutrala hörlurar lämpliga för mixning?


MooseArt

Recommended Posts

Tjena alla 🙂

Undrar om någon kan rekommendera ett par hörlurar.

Tänkte använda dom för mixning, så dom bör vara så neutrala och "rena" som möjligt.

Eftersom jag dessutom ska använda dom hemma, så bör dom vara helt slutna så att jag dels inte stör min omgivning (läs flickvän) och dels inte blir störd av den själv.

Har redan ett par Sennheiser HD 580 som jag är nöjd med, men dom är öppna...så dom funkar bara i vissa lägen och jag behöver således komplettera med ett par slutna.

1500 - 2000 SEK ungefär är rimligt för mig, men är dom riktigt grymt bra så får dom kosta mer.

Btw, om någon av er söker ett par öppna bra och prisvärda lurar, så kan jag dels rekommendera ovan nämnda HD 580, och dels Sennheiser HD 600 som har sjunkit i pris nu när HD 650 har funnits ett tag.

HD 580 är bara marginellt underlägsen HD 600, och har man ingen värstingutrustning i övrigt (high-end stärkare etc) så är det svårt att höra någon skillnad på de två. Nu har dock HD 600 börjat sjunka så mycket i pris att det kan vara värt att ta dom istället.

Ett tips är att kolla på Pricerunner.se där kan man hitta dom billigt, speciellt om man beställer ifrån Tyskland.

Båda dessa lurar är mycket bra (neutrala, rena och bekväma), och extremt prisvärda öppna lurar och rekommenderas varmt.

Hoppas någon även kan tipsa mig om ett par bra slutna lurar, alla svar uppskattas.

Bye 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är svårt att lära sig mixa bra med lurar - men visst går det om man är riktigt envis... 😉

På denna länk har jag ett gäng omdömen om lurar som jag har testat: http://holmerup.com/recensioner/viewtopic.php?t=48

Som jag säger i tråden, så är Sennheiser HD280 Pro och Ultrasone HFI650 några av de få lurar jag skulle våga göra en mix med i ett nödfall. Därmed inte sagt att det skulle bli lika bra som i mina monitorer - långt ifrån - men dessa två lurar har bra upplösning, så att man får ganska bra kontrol över vad som händer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Neko...sorry för att mitt svar dröjt. Tack för länkarna till trådarna. Jag hade iofs redan sökt på och läst dessa, men önskade mer fokus på lurarnas neutralitet (vilket jag tyckte saknades en smula där). Dessutom ville jag inte riskera att kidnappa någon annas tråd.

Classic...håller helt med om att det inte är det mest fördelaktliga, men i vissa nödfall så är det bättre än ingenting. Det går faktiskt att "lära" sig lurarna hyfsat och känna dess egenskaper samt kompensera för dessa.

Claes...Tack för dina tips, mycket uppskattat. 😛 Känner till HD280 Pro, men har inte lyssnat på Ultrasones lurar än...will do. Dessutom, grattis till ett mycket fint recensionsforum, det är bokmärkt. 😆

Bye 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Neko...sorry för att mitt svar dröjt. Tack för länkarna till trådarna. Jag hade iofs redan sökt på och läst dessa, men önskade mer fokus på lurarnas neutralitet (vilket jag tyckte saknades en smula där). Dessutom ville jag inte riskera att kidnappa någon annas tråd.

Det gör inget att det dröjer, och tror inte heller någon bryr sig om du kapar en tråd. Men det gör inget. Hoppas du har fått de svar du behövt nu. Annars så får du väl hoppa på oss igen! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
gcs (oregistrerad)

Man gör det svårt för sig om man mixar med hjälp av hörlurar. Högtalare rekommenderas i allafall av mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

gcs (oregistrerad)

Jo du har ex.v. inte den djupa basen i ett par hörlurar som du kan få i ett par inte alltför små högtalare. Det är jättesvårt att mixa bra med ett par hörlurar. Det finns knappast något proffs som mixar med annat än med högtalare. Jo jag har sett det en gång men då var det klassiskmusik och då tror jag att han mixade mer på rutin. Jag menar då att har man jobbat ett tag med sådana inspelningr så vet man vilken förstärkning man ska ha till sina mikrofoner och eventuell filtrering. Man kan ju lätt kolla om man tycker att det låter lika med hörlurar som med högtalare. I en studio mixar man alltid med stora högtalare och sedan slår man en koll genom dom små högtalarna som sitter på mixerbordet....och det låter helt olika....svaga ljud i dom stora kan låta starkt i dom små osv. Jag tror att en smart grej när man mixar är sedan man gjort mixen som man tycker låter bra så slår man en koll genom att lyssna på mixen med lågnivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant som du säger, men akustiken i mitt rum/studio är helt keff. Att investera i monitorer här vore inte helt lämpligt, sålunda kan jag leva med att göra finmixningen med mina lurar. När det är ekonomin som styr (är nog så i nästan alla fall), så tror jag man tar det bästa av alternativen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är också hänvisad till lurar,min sambo och bebis skulle mörda mej om dom var tvungna att lyssna på samma låt 200 gånger på en dag,tänk er det,mördad av en bebis 🙂

men hur som helst så brukar jag göra ett gäng olika mixar med lurarna som jag sedan lyssnar på i olika stereo apparater och i polares bilar.då hör man vad som funkar och vilka finjusteringar man måste göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lurar luras...Försök om möjligt att hitta en lämplig lokal istället,

och satsa på ett par bra monitorer.

Den "övertid" det kommer att ta att få till en mix hämmar

kreativiteten, och så är det inge roligt längre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lurar luras...Försök om möjligt att hitta en lämplig lokal istället,

och satsa på ett par bra monitorer.

Den "övertid" det kommer att ta att få till en mix hämmar

kreativiteten, och så är det inge roligt längre...

Men.... Jag har inte råd, och säkert andra med mig. 🙂

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...