Jump to content
Annons

---<Mikrofoner>---


Basso

Recommended Posts

Hejsan!

Nu funderar jag om det finns nån här som har förslag på nå BRA mikrofoner.

Tänker närmast på kör o allsång i kyrkor...

Inga budget mickar som låter som visselpipor innan dom lägger av 😕

Hur ska man micka en korskyrka som rymmer ca:1200 personer.

Där kyrkan är smockfull o alla sjunger så det dånar.

//Janne

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ryska Elation KM201 omni i A-B t.ex. Om det är ett stort rum så ställer du mickarna rätt nära. Se till att ha både njure och rundtagande, då sitter du mitt i båten vad gäller mickar till kör.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela på andra sajter

Oktava MC012 är också klockrena till sådant. Likadant där - testa både omni och cardioid och använd det som låter bäst i just den lokalen.

Elation är lite dyrare än Oktava och ger dig förmodligen ett ännu bättre resultat - men ett matchat par MC012 ger väldigt mycket välljud för pengarna. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Audio Technica 3032!

Otroligt bra omni mickar - föredrar dom framför Neumann och div ryssar.

Mkt rak frekvensgång och lägre brus än konkurrenterna.

Ca 2200 kr /st

Har gjort många lyckade inspelningar i kyrkor med dessa.

Näste steg är Schoeps men de är väldigt dyra.

Mvh Fjollan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nå! Jag har handlat 2 st microtech gefell 296 omni mickar.

Dom funkar säkert bra dom oxå :rolleyes:

här är en länk till en test som är gjord på mickarna

Recording.org

Men jag skulle behöva 2 par mickar till ...kanske nå cardioid ?

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken är som baken, jag har jobbat en del med M930 och det kändes väldigt platt. Vi bytte till KM184 då och det blev så mycket bättre. Ljudkällan var i det fallet stråkkvartett, men jag har använt dessa på piano också. Faktum är att just Gefell anlitat Alexander Schreibman för kapseldesign och akustisk modellering ett flertal gånger. Bl.a. M910 och M300är resultatet av detta samarbete. Mr Schreibman har givetvis i sin eget märke Elation jobbat vidare på konceptet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken är som baken, jag har jobbat en del med M930 och det kändes väldigt platt. Vi bytte till KM184 då och det blev så mycket bättre. Ljudkällan var i det fallet stråkkvartett, men jag har använt dessa på piano också. Faktum är att just Gefell anlitat Alexander Schreibman för kapseldesign och akustisk modellering ett flertal gånger. Bl.a. M910 och M300är resultatet av detta samarbete. Mr Schreibman har givetvis i sin eget märke Elation jobbat vidare på konceptet...

Tja!!

Visst är smaken som baken...Men...men nåja.

Att KM184 skulle vara så bra tror jag inte alls på.

Där med inte sagt att dom är dålig.

Sennheiser som har fibblat ihop dessa mickar...

Är ju inte alls neumann som har gjort dessa mickar.

---------------------------

Vad kör du då dessa mikrofoner med för preamp osv...

Annars så sysslar jag med pipeorgan inspelningar..Där kickar gefell's 296 dom flesta mickar inklusive DAP, Shoeps osv...Så så. Jag vet för jag har provat själv.

Hmm...Är ju vad jag tycker förstås 🙂

Kolla in länken på testen..Den är gjord på stråkorkester...

Redigerat av Basso
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min mening KM184 är en utmärkt mikrofon medan Gefell M930 inte är det. Jag kan inte uttala mig om M296 dock, den är säkert hur bra som helst. Även om vissa (Gefelldistributörer i synnerhet) nedlåtande kallar Neumann för Sennheiser så går det inte komma från att deras kvalitet är bra. De har grymt låga toleranser faktiskt.

Alla företag har sin historia. Gefell klarar sig inte heller helt på egen hand. Detta är saxat från Gefells webbsida:

"Some of the production equipment which Microtech Gefell GmbH uses for capsule production capitalizes on advanced technology developed by the Soviets before Perestroika. One of the more recently developed microphones, the M300, uses a capsule made of ceramic material molded under high pressure and plated with chromium. This technology was developed in Moscow using advanced computer modeling and simulation techniques. Gefell perfected a capsule manufacturing process unlike any employed in making Western microphones."

Många av Gefells bästa mikrofoner av idag bygger på Rysk teknik. Det är därför vissa Gefell modeller är nästan lika bra som Elation. Jag träffade Elationkillarna på AES för en massa år sen (typ 1998 eller 99) och de verkade sjukt kompetenta. Innan dess hette de Elaton men en Engelsk medlem i AES styrelsen tyckte att de skulle byta till Elation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...