Jump to content
Annons

Hur känsliga är mina monitorer?


Klontarf

Recommended Posts

Jag har ett par Genelec 8020A (de små gulliga)

För att stänga av dem så måste man vrida på volymratten till 0.....klick

En bra feature om man vill smyga igång dem utan att spränga dem- men -

jag VILL inte behöva pricka in volymen exakt i balans varje gång jag startar dem-

alla mina förstärkare, mixrar och skärmar kan stängas av med en trådlös fjärr tack vare ett antal dosor på strömuttagen.

Kan en sådan på/av skada mina små ömkliga monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det har varit en diskussion om det här tidigare (eller var det på nåt annat forum tro?).

Om jag minns rätt, så ska det inte va nåt problem alls med de flesta monitorer, men jag fick hjälp att kolla kopplingsschemat för mina (Yorkville YSM1p) innan jag vågade köra med en extern brytare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent teoretiskt så ska inte det vara nåt problem att slå av/på stömmen med dina fjärrkontroller.. Varför.. Jo därför att volymratten du pratar om den reglerar insignalen till slutsteget i dina högtalare den påverkar alltså inte slutstegets utvolym till själva högtalaren. Enda problemet kan vara om den är t.ex kopplad till monitor out på din mixer och att mixern producerar ett ljudligt "ba-blopp" (som det brukar låta om mixern slås på efter att man slagit i gång monitorer).

Om möjligt.. se till att slå igång monitorerna sist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för det- jag har monitorerna direkt från ljudkortet- dessvärre producerar själva ljudkortet vid datoravstängning något som är både skadligt för högtalare, öron samt humör.

det låter viiiiiiiiiii--iuuuuuu---ppp-KAKLICKXXXHHQQRR (utläses med ilska)

(min nästa investering lutar åt en onyx- så snart jag sålt min lillasyster)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...