Jump to content
Annons

Majken - In The Clouds


Majken

Är det lyssningsbart?  

56 röster

  1. 1. Är det lyssningsbart?

    • 5: Åh ja, ljuvligt!
      21
    • 4: Jodå, det var helt ok!
      25
    • 3: Mjae, varken eller
      1
    • 2: Usch och fy, skärpning!
      0
    • 1: Nej fy fan vad bedrövligt!
      0


Recommended Posts

Annons
Förresten, läste nånstans att du bjuder på kaffe!  Stämmer det? 🙂

Näe, inte kaffe.. Usch och fy!.. Men en hederlig fika 🙂

/Majken

Haha, vad är en fika utan kaffe?

Gott? 😄

/Majken

Tror jag inte! 🙂 Fika utan kaffe är ju som ... potatis utan sås.. tårta utan grädde.. köttbullar utan lingonsylt.. kommersiell radio utan kompressor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när vi ändå är inne på brus, kan någon komma på något bra sätt att filtrera bort komponenter ur brus baserat på ljud. T.ex. tänkte jag göra en basslinga, och sen vill jag filtrerar bort den slingan ur ett vitt brus för att skapa ett tomrum i bruset (basslingan skall också bort, men den är ju bara att fasvända).

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj jösses! Tack så hemskt mycket allesammans!
Hur lång tid tog det att göra den?

Jag vet faktiskt inte, men det var en ganska seg process. Jag blev först tvungen att skriva ihop en tabell med vilka noter olika frekvenser motsvarade. Sedan blev jag tvungen att översätta den till det hexadecimala talsystemet eftersom jag gjorde låten i Jeskola Buzz. Det var även anledningen till att jag utgick från en existerande låt istället för att försöka skriva en helt från början.

Jäklar, detta lät riktigt proffsigt med tanke på att du enbart använder brusgeneratorer. Hur lyckas du får sådan punch och attack i vissa ljud?

Mycket handlar det om volymautomatisering, men även att jag använder flera filter för samma ton där ett fiter spelar grundtonen och de andra spelar övertoner med lägre volym. Lite som additiv syntes fast manuellt 😱

Skitbra!! Hur i ¤&/(#)&/"@ kan man få till sådana ljud med bara brus?

Precis som SLC-Trax säger så innehåller ju brus alla frekvenser, handlar bara om att plocka ut de man vill ha - Eller njae, fullt så enkelt kanske det inte är.. men nästan 😱

--------

Om jag får gå lite OT och anknyta till det Neko pratar om så har jag har förresten en synt på gång som bygger på samma teknik. Jag jobbade tidigare på en sådan synt men lade ned projektet, nu har jag dock ett nytt på gång. Kommer att fungera som ett vanligt VST-instrument med skillnaden att alla ljud skapas av brusgeneratorer. Har kommit en liten bit på väg och här är ett litet ljudexempel på hur den låter med en fyrklang utan effekter.

http://www.majken.se/mp3/oscillator.mp3

De skiftningar ni hör i ljudet är en joystick kontroller som jag använder för att mixa mellan oscillatorernas rena ljudkälla och en distad variant. I ljudexemplet används två "filteroscillatorer" men synten kommer troligtvis att ha fyra.

--------

Här är förresten "originalremixen" av låten som jag gjorde innan brusversionen. Innehåller ett otäckt piano som baseras på en soundfont som jag tänkte byta ut. Blev dock aldrig av och i nuläget kan jag inte öppna mixen. Jaja, så går det ibland 😄

http://www.majken.se/mp3/majken-(djboo)-in...uds-(remix).mp3

/Majken

Absolut...Detta tycker jag var bra..... körde du med tempererade frekvenser eller naturtonskalans ???

En till fråga också??? Är det inte så att alla ljud har en grundton och ett antal övertoner och att det är amplituden i dom olika övertonerna och grundtonens amplitud som bildar karaktären på soundet...Luddigt??? 😏

Många av dina brusbyggda ljud lät lite marimbalikt och dom lite mer för rytmiken ( typ synttrummljud) ....där måste du väl labbat med olika volymer på övertonerna 😱

Annars instämmer jag med alla ovanstående inlägg 😄😄 kul,bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att alla ljud har en grundton och ett antal övertoner och att det är amplituden i dom olika övertonerna och grundtonens amplitud som bildar karaktären på soundet...Luddigt??? 😄

Visst är det så, eller rättare sagt alla ljud utom sinustoner har en grundton och ett antal övertoner. I fallet med filtrerat brus så liknar det sinustoner. Detta var anledningen till att vissa ljud fick byggas upp med flera filter, vilket också är vad som gör "marimbaljuden" 🙂

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftigt! Även om jag tycker "riva papper"-ljuden var lite jobbiga. Allt är tydligen möjligt... Är det inte så att bara tonala ljud, förutom sinuston, har övertoner medan icke-tonala ljud (buller, prassel, skrapljud, etc) saknar övertoner? Sen finns det väl en gråzon när det ena går över i det andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftigt! Även om jag tycker "riva papper"-ljuden var lite jobbiga. Allt är tydligen möjligt... Är det inte så att bara tonala ljud, förutom sinuston, har övertoner medan icke-tonala ljud (buller, prassel, skrapljud, etc) saknar övertoner? Sen finns det väl en gråzon när det ena går över i det andra...

Det är säkert helt sant, jag menade just tonala ljud. Å andra sidan borde man väl ofta kunna hitta en frekvens som är starkast även i pappersprassel och liknande? I såna fall kan man ju påstå att det är grundtonen.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftigt! Även om jag tycker "riva papper"-ljuden var lite jobbiga. Allt är tydligen möjligt... Är det inte så att bara tonala ljud, förutom sinuston, har övertoner medan icke-tonala ljud (buller, prassel, skrapljud, etc) saknar övertoner? Sen finns det väl en gråzon när det ena går över i det andra...

Buller skrapljud mm innehåller även övertoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan bara instämma i hyllningskörerna och lyfta på hatten. Först är min lite lagom intresserad, och sen när "groovet" och melodin kommer in blir det fantastiskt vackert!

och som ljudtekniskt projekt...outstanding.

kommer ihåg att jag gjorde en torr studioinspelning till en "liveupptagning" som mitt ljudtekniska projekt. Man skäms ju nu 😉

Vilken bedrift och vilket tålamod! Bra jobbat!!

/e

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Skall precis åka ner till Malmö från Sthlm och hoppas bara inte polisen har alkotest på väg söderut, den kommer definitivt ge utslag efter att jag lyssnat på detta.

Oj oj oj känner mej hög som ett hus.

Svinskönt!!!

/emser

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tanken var att jag kanske kunde filtrera bruset med smala bandpass filter för att på så vis få fram toner.

Den där tanken har jag också tänkt nån gång, kul att nån gjort verklighet av den 🙁

I övrigt håller jag med dom andra om att det var bra. Antar att din kommande synth har nåt slags bandpassfilter som gör det mindre tidskrävande att programmera alltihop?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Trillade just av stolen 😉 Vilken otroligt skön låt, lyfter på min imaginära hat och kryper baklänges i dammet... Den här låten behåller jag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att din kommande synth har nåt slags bandpassfilter som gör det mindre tidskrävande att programmera alltihop?

Åh ja! Den har 4 polyfona bandpassfilter som går att köra som enkla filter eller två seriekopplade. De styrs med midi och för den intet ont anande användaren kommer den att se ut och fungera som vilken vsti synt som helst. 😉

----

Och återigen, Oj! Tack allesammans 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog mig äntligen tid att lyssna på mästerverket.

Det är ju så här man brukar säga om Devin Townsends ljudbild när man skojar till det lite; "alla frekvenser är med...typ vitt brus som man karvat lite i...", åsså har du mage att göra det på riktigt...

Även om min musiksmak gör detta till något mer spännande än bra, så instämmer jag i hyllningskören! mycket imponerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...