Jump to content
Annons

Darrande och "övergående" toner?


oheimeryd

Recommended Posts

Tjenare!

Undrar hur man smidigast kan göra så att en ton darrar?

Dessutom undrar jag hur jag gör så att en ton gör över till en annan ton utan att man tar en ny ton om ni fattar vad jag menar?

Tex. om jag kör en C3 ton med pianot och vill att tonen i mitten ska gå över till C4 utan att jag gör ännu ett knapptryck på pianot så att säga.

Hoppas ni förstår och kan svara på dessa frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att göra så att en ton darrar går nog att göra på flera olika sätt, men du kan ju prova att på volym-ratten att automatisera den så att den liksom viftar upp och ner om du fattar vad jag menar. Vet inte vilket program du använder, men testa trycka REC, och vifta lite på den upp och ner medans du spelar upp låten och sen spelas det in. Vet inte vilket ljud du ska darra med, men det är iaf vad jag tycker är bäst på pads och stråkljud.

Att ändra ton på en ton utan att byta ton är kanske olika i olika program, men testa dig fram så kommer du allt hitta det snart. :rolleyes: Det finns allt där!

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry!

Såg nu att du använder Reason! :rolleyes: att göra "övergående" toner kallas portamento, finns en i Malström och subtractor mm.. titta själv, och prova, dom är uppe i vänstra hörnet. du kan även bestämma hur mycket den ska påverka ljudet, det är nämligen en ratt. :rolleyes: Testa!

Hoppas jag hjälpte! :rolleyes:

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Undrar hur man smidigast kan göra så att en ton darrar?

Dessutom undrar jag hur jag gör så att en ton gör över till en annan ton utan att man tar en ny ton om ni fattar vad jag menar?

Tex. om jag kör en C3 ton med pianot och vill att tonen i mitten ska gå över till C4 utan att jag gör ännu ett knapptryck på pianot så att säga.

Hoppas ni förstår och kan svara på dessa frågor.

Eftersom detta är reason delen så antar jag att du frågar efter sånt i reason.

i Subtractorn kan du helt enkelt sätta LFo:n på osc1,2 så får du en darrande ton. då darrar den iof mellan toner. om du vil att den ska darra i styrka så kan du koppla lfon till volymen men hjälp av CV uttagen

på malströmen är det bara att på Mod B skruva upp level ratten. eller i Mod A skruva på pitch ratten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Undrar hur man smidigast kan göra så att en ton darrar?

Dessutom undrar jag hur jag gör så att en ton gör över till en annan ton utan att man tar en ny ton om ni fattar vad jag menar?

Tex. om jag kör en C3 ton med pianot och vill att tonen i mitten ska gå över till C4 utan att jag gör ännu ett knapptryck på pianot så att säga.

Hoppas ni förstår och kan svara på dessa frågor.

Eftersom detta är reason delen så antar jag att du frågar efter sånt i reason.

i Subtractorn kan du helt enkelt sätta LFo:n på osc1,2 så får du en darrande ton. då darrar den iof mellan toner. om du vil att den ska darra i styrka så kan du koppla lfon till volymen men hjälp av CV uttagen

på malströmen är det bara att på Mod B skruva upp level ratten. eller i Mod A skruva på pitch ratten.

Ja, det går ju också! (Fan, jag är expert på att göra saker the hard way 😏 )

U got me, Pazo!

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare!

Undrar hur man smidigast kan göra så att en ton darrar?

Dessutom undrar jag hur jag gör så att en ton gör över till en annan ton utan att man tar en ny ton om ni fattar vad jag menar?

Tex. om jag kör en C3 ton med pianot och vill att tonen i mitten ska gå över till C4 utan att jag gör ännu ett knapptryck på pianot så att säga.

Hoppas ni förstår och kan svara på dessa frågor.

Eftersom detta är reason delen så antar jag att du frågar efter sånt i reason.

i Subtractorn kan du helt enkelt sätta LFo:n på osc1,2 så får du en darrande ton. då darrar den iof mellan toner. om du vil att den ska darra i styrka så kan du koppla lfon till volymen men hjälp av CV uttagen

på malströmen är det bara att på Mod B skruva upp level ratten. eller i Mod A skruva på pitch ratten.

Ja, det går ju också! (Fan, jag är expert på att göra saker the hard way 😏 )

U got me, Pazo!

haha! jag som är lat tar alltid lättste vägen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen grabbar!

Ska testa lite senare.

Någon som har koll på hur man går över från en ton till en annan då?

Alltså som en skala och inte som en darrning mellan toner.

Det är väl det jag pratade om? Portamento? Då blir det så att om man trycker ner en ton, och sen hoppar över till en annan, så börjar tonen på det föregågna tonen och pitch:ar upp till den tonen du just tryckt på!

de finns också i sub. och mal. (Lazy-Sound kallar jag det)

Svårt o förklara! 😄 men du fattar nog. 😏

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill göra som Danabacken säger så glöm inte att ändra läget "mode" brevid portamentoratten till legato. Och ändra polyfonin till en röst, det blir så mycket bättre.. 😳

Men du har nog uttryckt dig lite oklart tror jag.. Är du ute efter att ändra en oktav eller går det bra med halvtoner? Principen är densamma.. Men det låter nog lite galet om du ska ändra en hel oktav med hjälp av portamento..

Testa att automatisera ändring av t ex oktav om det är det du är ute efter, då behöver du inte släppa några tangenter eller flytta om toner i sequencern.. Men varför vill du göra så? Är det för att ändra pitch på långa padljud eller liknande?

//zmulan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej,

Jag tänkte göra en liten förlängning av denna tråden, ställa lite följdfrågor oså =)

Jag använder för tillfället NN-19 med NN-19 Sampler patches/strings/strings/Bigsd#2.aif som jag tror ska vara ganska bra för ändamålet.

Vad jag eftersträvar är att få något som liknar det The Knife har åtstakommit i deras intro i låten Behind the bushes.

Ett väldigt fint och snabbt darrande ljud på en string liknande den jag nämnde ovan, jag har försökt få till det med LFO i NN-19 men det är för långsamt och går för djupt/högt... hoppas någon är bekant med låten eller kan bekanta sig så dom kan hälpa mig att efterlikna detta.

Är nybörjare och vill lära =)

Mvh

Tobias

EDIT!! De sista 22sekunderna kan man lyssna mer på detta darrande mästerverk ;-)

Redigerat av LillaBror
Link to comment
Dela på andra sajter

När du använder LFO så styr du "hastigheten" på den med RATE och "styrkan" med AMOUNT.

När det gäller noter som övergår i varandra så kan du väl automatisera pitch hjulet alt. använda Malstöms LFO att styra pitch hjulet med hjälp av en Combinator.

Edit:

Ok, nu har jag fixat ljudet och tycker att det låter ganska likt.

Här är inställningar:

BIGSTRINGS i NN19

LFO: Waveform #6 (Slumpässig), Sync på, Rate 1/32 (Max), Amount 30

FILTER: Mode HP12, Freq och Reso 58

FILTER ENVELOPE: A 0, D 0, S 0, R 0

AMP ENVELOPE: A 55, D 90, S 127, R 50

Lägg på RV7000 genom mixern (aux 60).

Tryck ockh håll D2.

Redigerat av Moke
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen grabbar!

Ska testa lite senare.

Någon som har koll på hur man går över från en ton till en annan då?

Alltså som en skala och inte som en darrning mellan toner.

Kan du möjligtvis mena det som i nedanstående artikel benämns "Simulated glissando"? Dvs glida från en ton till en annan genom att i rask följd spela varje halvton på vägen dit. Det motsvarar t.ex. en gitarrist som flyttar vänster hands grepp genom att dra fingret uppåt längs banden medan strängen fortfarande vibrerar.

Finns en inställning bland de "bruna parametrarna" i DX7 som uppnår den effekten, närmare bestämt under "Function->Portamento":

- Mode: Monophonic

- Glissando: On

- Time: hastigheten som det ska glidas med

http://en.wikipedia.org/wiki/Glissando

Redigerat av stefanlindmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...