Jump to content
Annons

Long way home


karl

Lost o back on rack  

15 röster

  1. 1. Lost o back on rack

    • 1.nej
      0
    • 2.funkar sisådär
      0
    • 3.jobba på
      6
    • 4.Ok
      5
    • 5.OK
      2


Recommended Posts

LÅTNAMN:Long way home

ARTIST/GRUPP:karl

GENRE:?

LÅTLÄNGD:2:56

KOMPOSITÖR:k

PRODUCENT:k

EV. MEDVERKANDE:k

INSPELNINGSÅR:05

FORMAT:mp3

STORLEK: (ex.6.7megabyte)

STATUS: Skiss

LÅTLÄNK:Long way home

Skulle uppskatta konstruktiv kritik på detta alster....mixning,sång,reverb på ljudbilden...för mycket AT 😠 etc.

har försökt jobba med "stämmor" och kanske inte riktigt fått till det konventionella stuket....men som sagt...kom med kritik... :rolleyes:

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ny Karl-låt kul. Inledningsvis kan man säga att det håller god klass som alltid. Snygg låt snyggt arrangemang.

Sången tar mycket plats. Bakgrunden saknar lite briljans Men det är väl inte mastrat. När det gäller stämmorna tycker jag att de är lite för unisona med huvudsången. Jag skulle mixa bak dem lite så att leadsången kommer fram tydligare. Backa dem och panoerera mera.

Gillar stämsången annars. Mycket vackert.

Gillar verkligen slutet. "Loosing now.. paff.. stråkar". Mycket lyckad effekt.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

*skriver medans ja lyssnar*

Håller med egghuvud lite om att rösten är lite för hög, men BRA röst, jättefin röst! Snyggt gitarrspel, trummor. Njuter verkligen när du sjunger "Sooo looong tiiime", de e fint! Skulle kanske bli ännu bätttre om du sänkte rösten lite, så att gitarren kommer fram mera, o trummorna lite också.

Där var min åsikt!

\Daniel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är en mästare karl.. Alltså, jag älskar dina låtar. Du har en sån speciell stil, otroligt bra.. har inte så mycket att säga om mixen, men låten och dina andra låtar är mästerverk tycker jag. Skit bra..

Om du kom med en platta skulle jag inte tveka en sekund för att köpa.

Vad har du för inspirations källor?

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Fram med kompet, det ligger väldigt gömt i bakrunden. Sen tycker jag det borde vara jämnare nivåer på sången i allmänhet. Ibland är den hög, ibland lägre.

1.23 - 1.40 - Måste säga att det låter krystat som om det är för högt för din röst.

Men för att vara en skiss så det är jättebra, riktigt fina stämmor och jag gillar atmosfären i låten. Får lite sådär mysiga sting vibbar 😉 Tummen upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla synpunkter....värdefullt...Larsson....ska ge mig på en ommixning och försöka spreta ut stämmorna...johahl....Javisst....rösten är ansträngd i sticket, ligger lite över det jag klarar av.Hade en förstaversion som låg lägre men då sket det sig i versen istället. Egget...kul att du är tillbaxs med ett fett bredband??

Myrli... tack för det fina omdömet...det värmer 😉 jag har influenser allt från Taube till Rolling Stones med tonvikt på symfonirock ala Genesis :rolleyes: sen att det inte riktigt blir ditåt är en annan sak

Danabacken...tack för att du njuter 😛

Tack för lyssningar alla

Mera kritik??? fortsätt lyssna

Long way home

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Åhå.. Mm.. Första mixen lät lite smakfullare för mig.. i din andra mix blev akkguran ( i vänster kanal) för mustig... Nivån kan vara ok på den men den bumlar till i bland... Skär eventuellt av den lite under 100-150hz 6-8 dB skulle jag kunna tro och eventuellt sänk den lite 4-6 db eller nåt.. Annars så är detta ett mästerverk 😄 Skönt trumsound verkligen... Bara guran jag stör mig lite på.. från början störde jag mig lite på att det var mycket reverb också men sen känner jag att det nog ska vara så..

Bra jobbat karl 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhå.. Mm.. Första mixen lät lite smakfullare för mig.. i din andra mix blev akkguran ( i vänster kanal) för mustig... Nivån kan vara ok på den men den bumlar till i bland... Skär eventuellt av den lite under 100-150hz 6-8 dB skulle jag kunna tro och eventuellt sänk den lite 4-6 db eller nåt.. Annars så är detta ett mästerverk 😱  Skönt trumsound verkligen... Bara guran jag stör mig lite på.. från början störde jag mig lite på att det var mycket reverb också men sen känner jag att det nog ska vara så..

Bra jobbat karl  😆

Hegobald...det är just sådana råd som är ovärderliga för mig...jag försöker men själva tekniken är svår...jag ska testa att dra ner dom frekvenserna...annars tackar jag för det generösa omdömet 😄🙂

Ny mix Long way home

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

detta var najs! ROligt att följa utvecklingen av tråden och mixarna!

Trumgroovet är verkligen helt rätt för denna låt! snygg cello också som smyger in...den vill man kanske ha lite torrare? Och lite mer distinkt basljud möjligen 😱

annars prima, sticket är skitsnyggt!!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

jag gillar den nya mixen mycket bättre..den blev med ens mycket varmare & nära.

men som nämndes ovan...det är en del basaktiga missljud på den akustiska gitarren..så det är nog klokt att kapa lite basregister på den..

sedan kanske det låter som att sången har för lite volym i sticket i förhållande till låten i övrigt..men jag tycker det här var mycket bättre!!

låter som en ljummen sommatrbris här hemma i natten!!

bra jobbat!! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart en av dina bästa låtar. Nya mixen är bättre då den snygga gitarrfiguren kommer mer till sin rätt men det lysande stråkoutrot var snyggare i första mixen, mer finstämt och lågmält. Har lite svårt för stråkar, eller rättare din cello över hela låten och särskilt i sticket vars temperament tycker jag skall vara mer rockigt med baslicks och hisnande hammond 😳 . Men visst är låten suverän och ljudet kanon!

edit: några språkligheter

Redigerat av (e)qualitymusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyssningar och kritik....jag tycker alla hör det som borde vara självklart att höra innan man postar...men, förmodligen ingen distans till materialet när man setat timmar framför datorn och knopat....

Myrli... 😳😉

Eliasson...det är det som jag tycker är bäst med demosidan att man kan korrigera,göra en ommix och få respons och svar på om man är på väg åt rätt håll...och jag tror jag glömde inaktivera både reverbet och choruset som ligger i Edirol orch. när man laddar in det 😕 beträffande cellon

k9....istället för en massa andra cluster i slutet klippte jag rent och la in cellon, ingen större tanke med det.... 😕

Larsson...Vad bra att den ny mixen funkar bättre i dina öron...jag ska fixa till ack.guran och försöka få till sticket mera åt en känsla som jag hade i en förstaskiss till denna låt...lägger ut det sedan...

(e)....Jag vet inte om alla hörde att det var ett annorlunda outro men...visst en mörkare känsla i det första...jag ska försöka få till sticket i riktningen som bara du hört förr...jag tycker också det var mer intensitet i den versionen, men då låg den några tonsteg ner vilket passade rösten bättre....kul att du gillar :rolleyes:

fortsätt lyssna

Long way home gammal mix

Long way home Ny mix

Ännu en mix mer komprimerad

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter bra. Kompet (pads/gitarrer osv osv) känns en smula tafatt, och sångljudet skulle behöva mer kärna. Testa att pressa fram låga mellanregistret med en multibandare samtidigt som du trycker ner övre mellan. Hörs att det inte är superdynamik i rummet. Vet inte vad du har för mikfrofon men det osar kinatillverkning ganska tydligt (vilket går att gömma i mix om man jobbar sig lite).

Men vad jag gillar grejjen i slutet. Den harmoniken trycker på alla dom rätta nerverna hos mig. Såååå snyggt. Speciellt dom tre första bytena. Stämföring deluxe!

edit: ser ut som om jag sågar mycket märkte jag nu. Det gör jag inte. Körarren, låten och de mesta andra är helt klart något av dina bättre alster. Trumfillet blir dock lite tjatigt...

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack VacUm för kritiken...finnns det nå'n plug som sköter slutmixen automatiskt???eller styr upp ljudet i mixen eller måste man vara lyhörd???

Micken ja...JJ-labs ??säkert Kina eller? jag har Antares micmodular men brukar sällan använda den...hjälper den till?

Stämföring deluxe????jag vet inte det varierar från gång till gång ...men jag kände för ett mörkare slut än vad texten lyckas förmedla.... 😉 sen slumpar sig harmisarna lite som dom vill i slutet...inget medvetet tänk 🙂

fortsätt ge kritik

long way home

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack VacUm för kritiken...finnns det nå'n plug som sköter slutmixen automatiskt???eller styr upp ljudet i mixen eller måste man vara lyhörd???

Micken ja...JJ-labs ??säkert Kina eller? jag har Antares micmodular men brukar sällan använda den...hjälper den till?

Stämföring deluxe????jag vet inte det varierar från gång till gång ...men jag kände för ett mörkare slut än vad texten lyckas förmedla.... 😆  sen slumpar sig harmisarna lite som dom vill i slutet...inget medvetet tänk 😆

fortsätt ge kritik

long way home

Antares micmodeler testade jag nån gång för längesen och gillade i alla fall då. Testa att byta runt där lite och lyssna.

Men sångsoundet är nog mycket smaksak. Anledningen till att man kanske reagerar på just det ljudet du har kan mycket väl bero på att man hör tydligt att det är en billig mikrofon, och så reagerar man undermedvetet negativt.

edit: Du menar att slutet är tur? Köp en lott i så fall! 😛

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack VacUm för kritiken...finnns det nå'n plug som sköter slutmixen automatiskt???eller styr upp ljudet i mixen eller måste man vara lyhörd???

Micken ja...JJ-labs ??säkert Kina eller? jag har Antares micmodular men brukar sällan använda den...hjälper den till?

Stämföring deluxe????jag vet inte det varierar från gång till gång ...men jag kände för ett mörkare slut än vad texten lyckas förmedla.... 😎  sen slumpar sig harmisarna lite som dom vill i slutet...inget medvetet tänk 😆

fortsätt ge kritik

long way home

Antares micmodeler testade jag nån gång för längesen och gillade i alla fall då. Testa att byta runt där lite och lyssna.

Men sångsoundet är nog mycket smaksak. Anledningen till att man kanske reagerar på just det ljudet du har kan mycket väl bero på att man hör tydligt att det är en billig mikrofon, och så reagerar man undermedvetet negativt.

edit: Du menar att slutet är tur? Köp en lott i så fall! 😆

Absolut...ska testa runt och jag var på grönan ikväll och vann en sån där stor chokladkaka så visst har man tur då och då...

fortsätt lyssna

long way home

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyssningar och kritik....jag tycker alla hör det som borde vara självklart att höra innan man postar...men, förmodligen ingen distans till materialet när man setat timmar framför datorn och knopat....

Myrli... :rolleyes::rolleyes:

Eliasson...det är det som jag tycker är bäst med demosidan att man kan korrigera,göra en ommix och få respons och svar på om man är på väg åt rätt håll...och jag tror jag glömde inaktivera både reverbet och choruset som ligger i Edirol orch. när man laddar in det 😕 beträffande cellon

k9....istället för en massa andra cluster i slutet klippte jag rent och la in cellon, ingen större tanke med det.... 😕

Larsson...Vad bra att den ny mixen funkar bättre i dina öron...jag ska fixa till ack.guran och försöka få till sticket mera åt en känsla som jag hade i en förstaskiss till denna låt...lägger ut det sedan...

(e)....Jag vet inte om alla hörde att det var ett annorlunda outro men...visst en mörkare känsla i det första...jag ska försöka få till sticket i riktningen som bara du hört förr...jag tycker också det var mer intensitet i den versionen, men då låg den några tonsteg ner vilket passade rösten bättre....kul att du gillar :rolleyes:

fortsätt lyssna

Long way home gammal mix

Long way home Ny mix

Ännu en mix mer komprimerad

VacUm....Jag kom på att av de tre mixar som ligger ute är det tre olika slut...vet inte vilken du lyssnade på???

Link to comment
Dela på andra sajter

gladamatör (oregistrerad)

🙁 oops...snacka om positivt överraskad... 😕 ...låter shysst..

🙁 me like a lot !!! 🙁

trummorna låter asbra. Gitarren e skön men kanske borde upp lite mer i ljudbilden ...??? Vad vet jag ?

Mycket bra iaf ...

mvh gladamatör

Link to comment
Dela på andra sajter

😮 oops...snacka om positivt överraskad... 😄 ...låter shysst..

😄 me like a lot !!! 🙂

trummorna låter asbra. Gitarren e skön men kanske borde upp lite mer i ljudbilden ...??? Vad vet jag ?

Mycket bra iaf ...

mvh gladamatör

Tack och bock....kul att du gillar 😄

Fortsätt lyssna

Långvägars hem

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kunde jag missa den här tråden? Har visserligen varit borta nån vecka men...

Ja du Karl....KANON!

Vet inte om det är din bästa låt eller bara nån av de två-tre bästa men det är nog helt klart din bästa produktion.

Snyggt arragemang, justa gitarrer, skitbra sång (inkl moms...eh jag menar stämmor) och nu har du fått till trummorna riktigt vasst. Det är helt och sammanhängande och jag gillar cellopartiet i slutet.

Jag har inte lyssnat på alla "förmixar" så jag vet inte hur de skiljer sig från denna version men här funkar allting bra!

Så sammanfattningsvis:

🙂🙁😉😉🥰😉😎😎😄😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kunde jag missa den här tråden? Har visserligen varit borta nån vecka men...

Ja du Karl....KANON!

Vet inte om det är din bästa låt eller bara nån av de två-tre bästa men det är nog helt klart din bästa produktion.

Snyggt arragemang, justa gitarrer, skitbra sång (inkl moms...eh jag menar stämmor) och nu har du fått till trummorna riktigt vasst. Det är helt och sammanhängande och jag gillar cellopartiet i slutet.

Jag har inte lyssnat på alla "förmixar" så jag vet inte hur de skiljer sig från denna version men här funkar allting bra!

Så sammanfattningsvis:

🙂🙂😄🥰😮:rolleyes:😎🙂😄😉

😄😄🥰😎

fortsätt kritisera

Long way home

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyssningar och kritik....jag tycker alla hör det som borde vara självklart att höra innan man postar...men, förmodligen ingen distans till materialet när man setat timmar framför datorn och knopat....

Myrli... 😄  🙂

Eliasson...det är det som jag tycker är bäst med demosidan att man kan korrigera,göra en ommix och få respons och svar på om man är på väg åt rätt håll...och jag tror jag glömde inaktivera både reverbet och choruset som ligger i Edirol orch. när man laddar in det 😉 beträffande cellon

k9....istället för en massa andra cluster i slutet klippte jag rent och la in cellon, ingen större tanke med det.... 😉

Larsson...Vad bra att den ny mixen funkar bättre i dina öron...jag ska fixa till ack.guran och försöka få till sticket mera åt en känsla som jag hade i en förstaskiss till denna låt...lägger ut det sedan...

(e)....Jag vet inte om alla hörde att det var ett annorlunda outro men...visst en mörkare känsla i det första...jag ska försöka få till sticket i riktningen som bara du hört förr...jag tycker också det var mer intensitet i den versionen, men då låg den några tonsteg ner vilket passade rösten bättre....kul att du gillar 😱

fortsätt lyssna

Long way home gammal mix

Long way home Ny mix

Ännu en mix mer komprimerad

VacUm....Jag kom på att av de tre mixar som ligger ute är det tre olika slut...vet inte vilken du lyssnade på???

😛 Den i första inlägget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för lyssningar och kritik....jag tycker alla hör det som borde vara självklart att höra innan man postar...men, förmodligen ingen distans till materialet när man setat timmar framför datorn och knopat....

Myrli... 😏  😱

Eliasson...det är det som jag tycker är bäst med demosidan att man kan korrigera,göra en ommix och få respons och svar på om man är på väg åt rätt håll...och jag tror jag glömde inaktivera både reverbet och choruset som ligger i Edirol orch. när man laddar in det 😄 beträffande cellon

k9....istället för en massa andra cluster i slutet klippte jag rent och la in cellon, ingen större tanke med det.... 😄

Larsson...Vad bra att den ny mixen funkar bättre i dina öron...jag ska fixa till ack.guran och försöka få till sticket mera åt en känsla som jag hade i en förstaskiss till denna låt...lägger ut det sedan...

(e)....Jag vet inte om alla hörde att det var ett annorlunda outro men...visst en mörkare känsla i det första...jag ska försöka få till sticket i riktningen som bara du hört förr...jag tycker också det var mer intensitet i den versionen, men då låg den några tonsteg ner vilket passade rösten bättre....kul att du gillar 😱

fortsätt lyssna

Long way home gammal mix

Long way home Ny mix

Ännu en mix mer komprimerad

VacUm....Jag kom på att av de tre mixar som ligger ute är det tre olika slut...vet inte vilken du lyssnade på???

🙂 Den i första inlägget.

Då var det säkert bara tur 😱😄

Mera kriticks...

Long way home

Link to comment
Dela på andra sajter

Bortsätt ifrån Cellon så tycker jag fortfarande om låten i sig. 😱

Gillar din stil. Du känns opolerad och inspererande. Vill höra mer tack! 😄

Tack för lyssningen...ja, cellon i slutet ja...den hör säkert inte hemma där men nå'n slags vändning till det mörkare jag inte får fram textmässigt vore på sin plats... 😱😏 vet inte ....den är fortfarande på skiss stadiet....

Och om du vill höra mer så kan du lyssna på hemsidan där ligger en rad alster som alla har postats här tidigare.... 😱 en del OK en del mindre Ok

/karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalle,

Bra tryck i körerna, gillar jag. Den här drar åt ett lite annat håll än dina tidigare alster tycker jag. Fortfarande underbara Genesis-vibbar men nu också lite Paul Simon, vilket ju inte är helt fel.....!

Bra låt överhuvudtaget. Tycker du fått till bra och sköna rummor också, brukar ligga längre bak i dina andra låtar. Bra. Enda lite underliga är partiet där vid 1:24 där du går in i nån sorts backbeat som jag personligen bara tycker är sådär, men men...

Mycket bra sång som alltid.

Helt allvarligt, kommer inte nån platta snart? Du skulle säkert få sälja ett helt gäng - inte minst till alla övervintrade och nykläckta progressive fans som häckar här på forumet 😏 !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadu Kalle!!....

Den mer komprimerade mixen skall Du deleta tycker jag. Den gör sig inte i en sådan här varm och luftig produktion. 🙂😄

Melodin och stämmorna sitter som jag vet inte vad, lysande på sina ställen!

Arret suveränt.

Sticket gillar jag inte riktigt, kan bero på att man inte riktigt hör vad basen tar vägen, det faller på något sätt och det behöver struktureras tydligare för att det skall gå hem hos mig. Slutackordet på "I can see it in your wheepy eyes" funkar inte alls. (just på "eyes").

Att Du ligger ca 10% över Din kapacitet med sången där gör inte så mycket dock,

det är bara charmigt.

Testa också att dra ner reverbet nååågot på trummorna, eller korta det.

Annars, vad skall jag säga - Du är en av orsakerna till att jag återkommer till detta forumet! Bravo 🙂

NAD

Redigerat av Nad Sylvan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...