Jump to content
Annons

Djonas - The key issue!


djonas

Hur känns det nu då?  

37 röster

  1. 1. Hur känns det nu då?

    • 5 - Åh va härligt!
      15
    • 4 - skönt
      10
    • 3 - I´ve had better
      3
    • 2 - ingen kommentar
      0
    • 1 - nä fy fan...jag mår illa!
      1


Recommended Posts

* LÅTNAMN: The key issue!

* ARTIST/GRUPP: Jonas Ekestubbe

* GENRE: Progressiv instrumental hårdrock

* LÅTLÄNGD: 06:06

* KOMPOSITÖR: Jonas Ekestubbe

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 6,99 MB

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK: Låten!

Tjena!

Här kommer min senast färdiga låt.

All kritik välkommen!

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Gör du inget annat än bra och avancerad musik  😄 Blir lätt avis på ditt kunnande inom programering av trummor m.m  😉

Japp... håller med, du e verkligen duktig. Mycket intressnat att lyssna på , man tröttnar inte.

En sak bara, jag tycker att trummorna låter lite dova.

Lägger du gitarren själv? Vad har du för skolning bakom ditt spelande?

//Anders

Redigerat av Myrli
Link to comment
Dela på andra sajter

Shit, detta gillas skarpt! Som någon nämnde bra programerade trummor för att inte tala om gitarrspelet=) Trevliga inslag av ståkar,samt synth partiet vid 1.45 mm mm..Är det du som spelar gitarr med "Culloden" också va?

Jaja kanon låter det iaf..kommer inte på nåt förutom att jag vill ha lite sång på verket =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Vallhagen

Jag ska genast sätta mig och göra ett så arg låt att folk kommer att börja gråta av skräck 😄......eller vid närmare eftertanke....kanske inte så hemskt kanske hehe. 😉

Myrli

Tack så mkt!

Kul att du diggar. Yes håller med nu när jag lyssnar att hela mixen faktiskt är lite dov...ska se om jag kan öppna upp den lite.

Gitarrerna lägger jag själv yes...jag är helt självlärd med undantag för en termins skolning vid 9 års ålder då jag tror jag lärde mig typ att ta ett C och ett Em. 😄

Masterfabio

Tanx dude. kul att höra!

Yes jag joinade Culloden för typ 3 månader sedan. 😄

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt första intryck när det sätter igång är att dom absolut första takterna trummor låter på gränsen till inskrivet, så att det känns att dom är programmerade. Något som det inte brukar göra annars och inte gör resten av låten heller..

Något jag hakar upp mej lite på är den chinaliknande crashen som ligger och matar på från tex 0:38. Den känns plastig och låter inte alls lika mäktig som resten av ljuden.

Ljudbild och allt annat är som vanligt grymt bra! Fortfarande imponerad av ditt tajta gitarrspel. Det är kul att man oftast hör att det är du på ditt sätt att spela, frasering och sånt, framförallt i solona 😄

Låten är också skitbra. Särskilt om man lyssnar några gånger..kan tänka mej dock att den är svårare att få grepp om än tex common wealth.

du får en 4a av mej 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här gillar vi!

Skönt sväng låten igenom, och så lite fiffiga "arabvändningar" här och där.

Gillar synthljudet som sätter igång runt 5-minutersstrecket. (låter som ett piano blandat med analoglead).

Klockren 4:a

Link to comment
Dela på andra sajter

* LÅTNAMN: The key issue!

* ARTIST/GRUPP: Jonas Ekestubbe

* GENRE: Progressiv instrumental hårdrock

* LÅTLÄNGD: 06:06

* KOMPOSITÖR: Jonas Ekestubbe

* INSPELNINGSÅR: 2005

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 6,99 MB

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK: Låten!

Tjena!

Här kommer min senast färdiga låt.

All kritik välkommen!

Mvh / djonas

Hmmm Det fanns inte så mycket att kritisera här :-) Allt låter kanon. Det påminner lite om Symphony X Och det är ingen nackdel. Snyggt lirat på gurorna åsså

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt första intryck när det sätter igång är att dom absolut första takterna trummor låter på gränsen till inskrivet, så att det känns att dom är programmerade. Något som det inte brukar göra annars och inte gör resten av låten heller..

Något jag hakar upp mej lite på är den chinaliknande crashen som ligger och matar på från tex 0:38. Den känns plastig och låter inte alls lika mäktig som resten av ljuden.

Ljudbild och allt annat är som vanligt grymt bra! Fortfarande imponerad av ditt tajta gitarrspel. Det är kul att man oftast hör att det är du på ditt sätt att spela, frasering och sånt, framförallt i solona 😆

Låten är också skitbra. Särskilt om man lyssnar några gånger..kan tänka mej dock att den är svårare att få grepp om än tex common wealth.

du får en 4a av mej 😛

Tack så mkt Vallhagen för din kritik! Är medveten om att cymbalerna är svagheten i min trummplugg. Har försökt kombinera trummorna med cymbaler från dfh men jag tyckte det blev lite för stor skillnad mellan ljuden i de olika pluggarna.🥰

Kul att det hörs att det är jag som spelar...är väl förmodligen alla gitarristers mål...att hitta sitt sound och spelsätt. 😆

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt! Jag gillar det här! Men det skulle vara roligare med sång på.

Annars är det rikgtigt bra jobbat! 😛

Lyssnar du något på The Mars Volta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här gillar vi!

Skönt sväng låten igenom, och så lite fiffiga "arabvändningar" här och där.

Gillar synthljudet som sätter igång runt 5-minutersstrecket. (låter som ett piano blandat med analoglead).

Klockren 4:a

Tack så mkt Brojd! 😛

Yes jag är helt förälskad i det ljudet...kommer från min synth och heter "pulse".

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

... Tack så mkt Vallhagen för din kritik! ...

Nu blev det fel; det är Jazzman du ska tacka! 😱

***

Men tack själv, och keep up the good work. Som några antytt, så tycker jag oxå att du har skapat ett eget musikaliskt signum. Man hör att det är Djonas som räkar iväg över greppbrädan, och det är kul. Låten lät bättre nu andra lyssningen, men satt betyg sitter...

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm  Det fanns inte så mycket att kritisera här  :-) Allt låter kanon.  Det påminner lite om Symphony X Och det är ingen nackdel. Snyggt lirat på gurorna åsså

Tack så mkt flash!

Va lustigt att så många nämner Symphony X då jag knappt hört dem.😱

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Nu för tiden börjar jag att känna igen ditt sound Djonas.. :rolleyes: Skulle jag höra nån av dina kompositioner på radion så skulle jag genast med gapande mun ropa till tjejen " Ööööhhh.. Det är är ju för f**n Djonas från StudioForum.." (bara för att få nån sorts "jag har diskuterat med han" status).. SemiArabiska skalor och allt..

Mm. låter bra.. men men.. trumprogramering var aningen för "omöjlig" i början av låten.. Släpp på 32/16 delarna en aning.. Låt dom svänga och missa lite mer.. det låter lite för maskinellt på trummorna.. Fortsätt att "lura" oss med din eminenta trumprogramering... Jag vet ju att du kan :rolleyes:

Skön låt!!! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fingrarna knackar intesivt på skrivbordet till mina kollegors stora frustration. Svårt att inte ryckas med. Intelligent, eget och lysande. Skal man gnälla så är det väl just på Cymbalerna och möjligen på tamburinen. Annars är det förträffligt genomfört, gitarrspelet, programeringen musikaliteten.

Kan inte bli annat än härligt. (var är mina cigaretter...nej just det jag har ju slutat.

Skulle vara kul at höra dig ihop med fläskkvartetten eller några andra livemusiker. Spelar du live någon gång?

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det var en strålande låt. Förstår lite paraalellerna till Dream Theater och Symphony X, men tycker att det står för sig själv. Jag känner några sångare... vill du ha sång till detta? Röstade f.ö 5

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm.. Nu för tiden börjar jag att känna igen ditt sound Djonas.. 😆 Skulle jag höra nån av dina kompositioner på radion så skulle jag genast med gapande mun ropa till tjejen " Ööööhhh.. Det är är ju för f**n Djonas från StudioForum.." (bara för att få nån sorts "jag har diskuterat med han" status).. SemiArabiska skalor och allt..

Mm. låter bra.. men men.. trumprogramering var aningen för "omöjlig" i början av låten.. Släpp på 32/16 delarna en aning.. Låt dom svänga och missa lite mer.. det låter lite för maskinellt på trummorna.. Fortsätt att "lura" oss med din eminenta trumprogramering... Jag vet ju att du kan 😆

Skön låt!!! 😆

Tack så mkt Hegobald för ditt uttömmande svar! 😄

Roligt att du gillar musiken och tycker att soundet låter "djonas". 😆

Yes kan hålla med om att det är ett fruktansvärt perfekt trumintro men jag ville ha nåt som brakade loss i början....kanske borde varit mer sparsam med noterna. 😉

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ekestubbe, jag kommer att tänka på Yngwie Malmsteen, Soundgarden, Styx och Frank Zappa. Vad är då positivt och negativt med detta verk?

Positivt:

* Att fingrarna far över gitarrhalsen utan att det blir tråkigt.

* Positivt gitarrspel, inte gjort i en handvändning...

* Partiet där ett keyboard är inblandat, mellan 2:13-2:28. Tänker på ett parti på LP:n jag har med Zappa, som jag glömt namnet på. Det var där han lät datorn ta ut partier på instrumenten per automastik helt och hållet.

Negativt:

* Trummorna och egentligen har de inte med dig att göra. Jag är såpass kräsen att jag tycker att endast äkta trummor duger egentligen. Det hörs ju lång väg. Sedan spelar det ingen roll vilka plug ins, trummaskiner eller annat som används.

* Det är möjligt att sång skulle passa här.

* Ljudbilden ligger något dragen åt vänster och är på sätt och vis lite dov.

* Tycker inte om de arabiskt klingande tongångarna och man kan inte få plats med hur mycket som helst i en enda låt.

Slutsats: ett gott hantverk och en Fyra (av Fem).

😠

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Fingrarna knackar intesivt på skrivbordet till mina kollegors stora frustration. Svårt att inte ryckas med. Intelligent, eget och lysande. Skal man gnälla så är det väl just på Cymbalerna och möjligen på tamburinen. Annars är det förträffligt genomfört, gitarrspelet, programeringen musikaliteten.

Kan inte bli annat än härligt. (var är mina cigaretter...nej just det jag har ju slutat.

Skulle vara kul at höra dig ihop med fläskkvartetten eller några andra livemusiker. Spelar du live någon gång?

🙂

Tack så mkt Egghuvud! 🙂

Kanske borde börja lite mer på allvar med dfh eftersom jag är ägare av dem samt battery. 😆

Jag har faktiskt försökt att få gig men hittills har jag mest möts av skeptism när jag säger att jag kör solo och mitt framträdande endast skulle innebära jag själv på scen spelande till en bakgrund. 😛

 

Tackar så mkt Hacke!🙂

Jag använder Cubase SX 2 och Super Quartet som trum- och basplugg.

Mvh / djonas

Huh?

Skojjar du ?

Använder du Super Quartet (channel 10) för att programmera trummor?

Grymt isåfall tongue.gif

/Perrra

Hehe yes Perra det är faktiskt Super Quartet´s kanal 10 som jag använder. Tycker man kan få det att låta rätt sschysst med lite eq, reverb och kompressorer. 😉

Tycker det var en strålande låt. Förstår lite paraalellerna till Dream Theater och Symphony X, men tycker att det står för sig själv. Jag känner några sångare... vill du ha sång till detta? Röstade f.ö 5

Parallellerna till Dream Theater köper jag, dock inte till Symphony X då jag inte lyssnar till dem alls. 😉

Sång....tja varför inte...om du känner nån som är kompetent och har lust att lägga lite pipa för du gärna skicka mig ett pm så kan vi diskutera mera utanför denna tråd. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ekestubbe, jag kommer att tänka på Yngwie Malmsteen, Soundgarden, Styx och Frank Zappa. Vad är då positivt och negativt med detta verk?

Positivt:

* Att fingrarna far över gitarrhalsen utan att det blir tråkigt.

* Positivt gitarrspel, inte gjort i en handvändning...

* Partiet där ett keyboard är inblandat, mellan 2:13-2:28. Tänker på ett parti på LP:n jag har med Zappa, som jag glömt namnet på. Det var där han lät datorn ta ut partier på instrumenten per automastik helt och hållet.

Negativt:

* Trummorna och egentligen har de inte med dig att göra. Jag är såpass kräsen att jag tycker att endast äkta trummor duger egentligen. Det hörs ju lång väg. Sedan spelar det ingen roll vilka plug ins, trummaskiner eller annat som används.

* Det är möjligt att sång skulle passa här.

* Ljudbilden ligger något dragen åt vänster och är på sätt och vis lite dov.

* Tycker inte om de arabiskt klingande tongångarna och man kan inte få plats med hur mycket som helst i en enda låt.

Slutsats: ett gott hantverk och en Fyra (av Fem).

😉

:musik

Tack så mkt musik för bra konstruktiv kritik. 😄

Hehe yes hade gärna haft riktiga trummor på om det hade varit möjligt.

Jag har faktiskt fått erbjudande om sång på Common Wealth....så vem vet kanske blir vocals på samtliga låtar hädanefter. 😏

Att ljudbilden ligger pannad något åt vänster tycker jag nog dock inte....😛 Kanske nån inställning på din dator. 😄 :D

Kanonbra!

Jag har bara för en timme sedan kollat klart Dream Theaters DVD Live at Budokan...

Trodde nästan att jag fortfarande satt och glodde på den...

....vad ska man säga, haha...man blir ju smickrad. 😉

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt är jag ju en refräng-guy, men eftersom jag är inne i en mycket svårartad progperiod och ältar Spock's Beard och A.C.T. så kan jag ju inte annat än älska det här. Säger inget mer om trummorna än det som sagts, tycker trots kvantifierad speed att det är jäkligt kompetent gjort och omkring 3:00 och framåt där riktigt progiga synkoper som känns äkta. Och gitarronanin är ju förtrollande.

Proffsigt och bra Djonas!! Fyra och en halv skålpund fläskkött i betyg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här gillar vi!

Skönt sväng låten igenom, och så lite fiffiga "arabvändningar" här och där.

Gillar synthljudet som sätter igång runt 5-minutersstrecket. (låter som ett piano blandat med analoglead).

Klockren 4:a

Tack så mkt Brojd! 😱

Yes jag är helt förälskad i det ljudet...kommer från min synth och heter "pulse".

Mvh / djonas

Vad är det för synth? (snälla låt det vara hårdvara) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...