Jump to content
Annons

Digitalporta Fostex VF08


Excubator (oregistrerad)

Recommended Posts

Excubator (oregistrerad)

Tjenare,

Är på gång att köpa en digitalporta, men den enda jag hittat som både uppfyller mina hårdvarumässiga krav och min prisbild är en begagnad Fostex VF08.

Finns det någon här som har erfarenhet av denna sen tidigare? Fördelar vs. Nackdelar?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör på en VF08 och är skitnöjd. Maken till användarvänlig manick får man leta efter.

Går hur bra som helst koppla ihop med datorn för mixning osv.

Nackdelarna är väl att den bara har 8 kanaler och två ingångar. Lite problematiskt när man ska spela in trummor som är på 7-8 kanaler. Men det löser jag nu med att mixa trummorna i stereo med en mixer innan Fostexen.

Jag håller på och kollar på en Fostex VF160 nu istället.

Finns ju hyfsat billigt begagnat nu också.

Hur mycket ska du ge för den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Excubator (oregistrerad)

När jag läst om burken så har jag fått intrycket att den dels är utrustad med 8 kanaler, men att den sen, i bakgrunden på nåt jäkla sätt, har 16 kanaler till som kan användas vid redigering, osv.. läste nämligen om en kille som lekte med totalt 24 spår i den. .Kanske jag som missförstått då?

Ska ge 4000:- för den.. begagnad. feedback music säljer den ny för 6-7 000, så det låter vettigt..

Tänkte byta disken i den mot en 10 eller 20 gb istället. Finns det någon lista på vilka diskar som man får sätta i den, eller det fungerar med vad som helst?

/B

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodå, det finns så kallade Ghost Tracks, 16 st stämmer nog.

Men du kan bara lyssna på 8 kanaler åt gången.

Jag skulle nog rekommendera att kolla på en 16 kanalare istället.

Har sett en Fostex VF16 för 6000:- , på vendolin tror jag att det var.

4000:- för VF08 är ganska mycket tycker jag...speciellt om den har den lilla hårddisken på 5Gb

Har sett såna gå för 1500 - 3500:-

Fråga mig inte var, det kommer jag icke ihåg.

Men priset beror väl helt på skicket osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...

Runt sju för en Tascam 24-kanalare utrikes, köp en sån, åttaspårs samtidig inspelning. Skitbra kompressorer tycker jag.

Och hur är det med Fostexen, är den 24-bitars eller bara 16-bitars? 24 är en stor fördel, större "headroom" och mindre risk för digitaldist säger de som fattar nåt.

Basisten i Buzzking´s som jag spelat in nu med min Tascam 2488MKll blev så förtjust så han ska köpa en egen. Det vore bra om vi kan bli en liten Tascam-maffia här och dividera med varandra...

post-8284-1233323883_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...