Jump to content
Annons

Sökes: Bra och billiga oh/hihat-mickar


surikatmamma

Recommended Posts

Hallå.

För ett tag sen började jag bygga på min hemmastudio som i dagsläget består av en dator (3,4 ghz, 1024 ram) med ett E-MU 1820-ljudkort, kopplat via adat till en Behringer ADA8000. Och nu är det snart dags att köpa mikrofoner till studion som ska användas till att spela in ett gäng skivor, varav några ska släppas officiellt.

Det jag har tänkt beställa är 3 sm57or till virvel, pukor och gitarr, en Studio Projects B1 till sång (kollade igenom ljudfilerna från studios test av billiga sångmickar och den lät bäst och var billig), och en Shure Beta52A till kagge och bas.

Det jag letar efter nu är oh-mickar till trummor och även något till hihaten. Jag planerar att beställa från thomann.de, och de har den kinesiska "piratversionen" av Oktava MC012, matchat par för 2155. Någon som har koll på om den är bra för överhäng? I Studios jämförande test verkade det ju inte vara någon enorm skillnad på den och originalet.

En annan mick jag kollat in är Studio Projects C4, matchat par, för 2756 kr.

Sen kommer det till hihatmick och där är jag lite förundrad över vad jag ska välja. C4an verkar bara gå att köpa i par, men en ensam Oktava kanske är att tänka på? Den kostar bara 971 kronor och ska ju vad jag förstått hålla hög klass för sitt pris.

Så ja, jag vill gärna ha tips på vad jag ska köpa! Kom gärna med förslag på mickar jag inte nämnt, men inga extrema priser, vill helst inte betala mer än 3000 för två oh-mickar.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Line Audio CM-2 funkar finfint på både hihat och OH. Annars finns ju ADK-mickar vilket jag ofta använt till OH på CD-inspelningar. Köpte precis en Studio Projects B1 och än så länge är jag impad över den vid sång. Har inte testat den på trummor än dock.

Oktava MC012 har jag hört bra om men jag skulle nog däremot inte köpt kinesvarianten.

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan jämföra CM2 med några av de andra alternativen på min testsite. Det finns inga truminspelningar, men ljudkaraktären kan du ju höra med andra källor också... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan jämföra CM2 med några av de andra alternativen på min testsite. Det finns inga truminspelningar, men ljudkaraktären kan du ju höra med andra källor också... 😆

Är det du som sjunger i CM2an när det distar? Hoppas det är du som sjunger för nära och inte mickens fel... 😳

De andra ljudexemplen lät dock bra så det är möjligt att jag satsar på tre CM2or. Alltid bra att stödja mindre tillverkare, det är ju oftast de som sitter på alla nya idéer.

Bra sida förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Distar? Var då? Lyssnade du på wav-filen eller MP3-filen?

Det ska inte dista alls - så det kanske är din player som inte lyckas hantera 32-bitsfiler...? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Distar? Var då? Lyssnade du på wav-filen eller MP3-filen?

Det ska inte dista alls - så det kanske är din player som inte lyckas hantera 32-bitsfiler...? 😲

Lyssnade på wavefilen, de andra lät bra men inte den med manliga rösten, då distade det en hel del i början.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bumpar tråden då ämnet är aktuellt igen.

Har köpt det mesta utom oh-mickar nu, och jag var och snackade med en kompis på musikbörsen i Västerås och han föreslog att jag skulle köpa ADK SC1 och testa dem på öppet köp men jag är tveksam till om det är värt besväret, då man får två såna för 995 och det låter lite väl bra för att vara... bra.

Så jag frågar här, ska jag (som jag tänkt) köpa Line Audio CM2, eller ska jag köra på ADK SC1? Det jag är ute efter är ett så naturligt ljud som möjligt, om det kan vara till någon hjälp.

Eller ska jag kanske slå på stora trumman och köpa ett par Röde NT5 för 4000 kr/paret? Är de värda sitt pris i jämförelse med de billigare varianterna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...