Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Posted

Nja.. Overdrive brukar boosta signalen från gitarren så att överstyrning (overdrive) sker i förstärkaren lättare.. Resultatet är ändå oftast distorition, oftast bra effekt om man vill ha lång sustain och lätt att få feedback (rundgång) på sitt sound..

En distoritionseffekt (distpedal, fuzzbox etc) fixar distorition på signalen redan innan den nått förstärkaren, i pedalen alltså. 😆

Posted

Defintionsfråga, du får säkert lika många olika svar som de som svarar. Mitt svar kommer endast att vara komplettering till de övriga. Men för det mesta menar man nog med overdrive ljud som är lite lätt överstyrda, typiskt för klassisk blues t ex. Distorsion avser oftast mer rejält överstyrda ljud, som i de flesta former av hårdrock.

Posted

Om jag förstått det rätt så är "overdrive" mer en typ av kompirmering som tex sker när man belastar rören i en förstärkare hårt medans "distortion" snarare är en typ av klippning av ljudvågstopparna som når över en viss stryka.. eller nått i den stilen.. 😲

Guest maxmaxmax
Posted
Om jag förstått det rätt så är "overdrive" mer en typ av kompirmering som tex sker när man belastar rören i en förstärkare hårt medans "distortion" snarare är en typ av klippning av ljudvågstopparna som når över en viss stryka.. eller nått i den stilen.. 😆

.. och när rören blir hårt belastade klipps ljudtopparna. Samma sak.

Posted
Om jag förstått det rätt så är "overdrive" mer en typ av kompirmering som tex sker när man belastar rören i en förstärkare hårt medans "distortion" snarare är en typ av klippning av ljudvågstopparna som når över en viss stryka.. eller nått i den stilen..  😉

.. och när rören blir hårt belastade klipps ljudtopparna. Samma sak.

jo det är juh sant.. men nu menade jag inte att rörförstäkare inte kan leverera dist.. ..det jag menade var snarare att overdrive syftar på komprimeringen av topparna medans dist syftar på klippningen.. lite dåligt förklarat av mig kanske..

Posted

Tjae, översätter man det engelska ordet "distortion" så betyder det på svenska "förvridning" eller "förvrängning" ..

Jag tolkar det alltså som att overdrive är en typ av distortion 😉

/Daniel