Jump to content
Annons

Definition av ordet "musikproduktion"...


pXp

Recommended Posts

Hur definierar ni ordet "musikproduktion"?

Överallt i forumet ser man kommentarer som "bra låt, men taskig produktion" eller trådar som "Bästa producerade skivan?", men vad menar folk egentligen?

Är det låtarna, instrumenteringen, arrangemanget, studioarbetet, mixningen, masteringen eller det hela sammantaget som menas med "produktion" ???

Visst, jag antar att en musikproducent har mycket att säga till om och att han kanske kan liknas vid en regissör i filmbranschen (regissören får/väljer ett manus, väljer skådespelare och får de att agera så bra som möjligt och är ibland med vid själva klippningen etc). Dvs musikproducenten får artisterna att låta så bra som möjligt och få fram ett sound som passar både dem och publiken.

Ok, men hur vet man vad som är producentens förtjänst och inte? Hur kan man i så fall påstå att det är en bra produktion, har man hört låten före producenten gjort sitt, eller?

Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag tycker att ordet används lite slarvigt och för ofta. Varför inte bara säga "den här låten gillar jag, den låter bra!"?

Vore skoj att höra era åsikter! Det finns ju en hel del folk i branschen i detta forum som borde kunna ge mig svar på tal 😉

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja, med kommentarer som "bra låt - taskig produktion" menar författaren antagligen att melodi, harmonik, eventuell text mm är bra, men att inspelningen - det vill säga mixning, instrumentens individuella klang, stereovidden och i vissa fall instrumenteringen osv är dålig. I del fall är givetvis dessa nära förknippade med varandra, en i övrigt schysst basgång framförd på tvärflöjt är tveksamt om det är att betrakta som bra någonstans alls.

Personligen gör jag ingen större skillnad på produktion och orkestrering, undantaget om man talar storbandsjazz eller symfoniorkester, men då sysslar jag också uteslutande med elektronisk musik.

I min mening rör produktion alltså allt som inte hör till det rent musikaliska - melodier, harmonier, arrangemang - alltså mixning, mastering, ljudbearbetning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Komposition - Ackord, basgång, melodi och ev. text.

Arrangemang - Upplägg av låten och ibland även vilka instrument som ska användas.

Ljudteknik - Inspelning av "analoga"/akustiska instrument och sång.

Produktion - Själva soundet; allt från val av effekter, EQ-inställningar, kompression, i vissa fall val av instrument, "glitter", och i viss mån även mixning.

Mixning - Slutfasen av produktionen skulle jag vilja kalla det.

Mastering - Sluttouchen; avkapning av längd, fejdningar, EQ och kompression.

Så anser jag det gå till om man arbetar traditionellt.

Någon får gärna komma med andra förslag 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Komposition - Ackord, basgång, melodi och ev. text.

Arrangemang - Upplägg av låten och ibland även vilka instrument som ska användas.

Ljudteknik - Inspelning av "analoga"/akustiska instrument och sång.

Produktion - Själva soundet; allt från val av effekter, EQ-inställningar, kompression, i vissa fall val av instrument, "glitter", och i viss mån även mixning.

Mixning - Slutfasen av produktionen skulle jag vilja kalla det.

Mastering - Sluttouchen; avkapning av längd, fejdningar, EQ och kompression.

Så anser jag det gå till om man arbetar traditionellt.

Någon får gärna komma med andra förslag 😆

Sorry.

Detta är inte de 'traditionella' defenitionerna, som du valde att kalla det.

Så här ligger det till (& nu använder jag dina referensord bara för att jävlas);

Komposition - Låtskriveri, grundläggande musik & text.

Arrangering - Lite som det låter; att arrangera/arrangera om låten till en passande form för artistens & producentens visioner. Dessutom i många fall att välja instrument & konduktera instrumentalister. I vissa fall att 'bygga om' låten för att få en helhetsbild & en ryggrad i låten avsende låtens grunduppbyggnad (intro/verser/ref/stick o.s.v)

Ljudteknik - självklart att genom spetskompetens svara för att inspelningsljudet i sig blir bästa möjliga efter rådande förutsättningar.

Produktion - att ha overheadansvaret för en produktion, vad en produktion är varierar förstås från en enskild låt till ett album. Att ha totalansvar för vald produkt & överse allt ifrån studioschema till mastering. I dag när det ofta är flera producenter som delar ansvaret på ett album så verkar ofta en 'exekutiv producent', som i likhet med vilken exekutiv chef som helst bestämmer över hur produkten ska se ut när den når slutkund. Det är alltså producentens roll att se till att 'soundet' är det rätta & engagera rätt människor för att nå målsatt resultat.

Mixning - behöver det förklaras? att sätta nivåer & effekter på enskilda låtar för att få låten att låta snyggt efter rådande förutsättningar. Att uppfylla producentens önskningar i form av 'sound', instrument- & vokalljud samt inbördes nivåer.

Mastering - att ge en enskild låt eller ett album en helhetsbild samt att anpassa nivåer efter rådande trender. Att göra en låt eller ett abum klart för pressning, alltså att slutföra & förpacka den del av produkten som står för det rent ljudmässiga.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...