Jump to content
Annons

Bränna egna video DVD


Dagon

Recommended Posts

Hej!

Plextor har ju väldigt bra rykte som brännare för ljudskivor, men hur funkar det om man vill bränna egna DVDs med videomaterial?

Kan alla vanliga DVD-spelare (till TVn) läsa skivorna?

Är Plextor bäst även här?

Vad behöver man mer hålla reda på när man bränner till DVD för användning utanför datorn?

Var kan man läsa på om alla format för skivor och videofiler som florerar?

Har sökt igenom formuen, men ingen verkar ha pratat så mycket om det här.

Överkurs: Finns det samma skillnad mellan pressad och bränd DVD som det gör när man gör kommersiella CDs genom företag?

Vänligen/Dagon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
att din DVD-spelare tar det formatet du bränner i först och främst 

Jo, så mycket anade jag :rolleyes: Men finns det något format som alla vanliga DVDspelare fixar att läsa? Lite retligt om man bränner sitt mästerverk i ett format som ingen kan se... Ljud CDs kör ju wav 16bitar 44.1Khz osv. men vad vill en DVD ha? När man köper en DVDfilm behöver man ju inte bry sig om vilket format det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Jag har en Nec DVD-brännare och med de programm som jag har för att bränna skivor så fungerar det i min DVD spelare, jag har Nero för att bränna och Pinnacle studio för film redigering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men finns det något format som alla vanliga DVDspelare fixar att läsa?

Det korta svaret:

Nej.

Det något längre svaret:

Det finns inga garantier det här fallet. Det finns mycket mera som kan krånga när det gäller att bränna DVD-film än när det gäller CD. För myckt för att ett kort svar på ett forum skall vara ens i närheten av heltäckande eller ens meningsfullt med de övergripande frågeställningar du använder.

Generellt kan man nog säga att det "mest kompatibla" formatet på skiva torde vara DVD+R. Men sedan finns det också en rad olika filformat som kan - eller inte kan - läsas av olika spelare.

Vad gäller DVD-format är det här ett bra ställe att börja läsa. http://www.cdfreaks.com/article/110

En Googlesökning på "DVD format" ger dig ännu mycket mera...

Plextor är bra. NEC är också bra, och mycket billigare.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Som ett tillägg till Violiners mycket fylliga inlägg:

Din brända skivas kompatibilitet med din stationära spelare beror inte lika mycket på brännarmärket/modellen som vilken skiva du bränner på.

Kort och gott, det bästa du kan göra för att maximera chanser för kompatibilitet är att köpa en dvd+/-rw (alltså en brännare med stöd för både dvd+ och dvd-) och testa med några olika skivor om det inte fungerar med uppspelning. Om du skaffar Plextor, NEC, Lite-On eller någon annan har förmodligen inte någon avgörande betydelse, men med en Plextor vet du att du har bra grejer, inte minst för bränning av ljud-cd eller mastring av cd-skivor för duplicering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba och bra svar. Länken till cdfreaks verkar klart användbar även om den sanning som avslöjas där är obekväm 😛 Jag antar att jag får hosta upp pengar för en dubbelformats Plextor DVD-brännare och hoppas på det bästa. Då bör ju också hembrända CDskivor få bättre kvalitet. Sedan blir det till att läsa på om själva videoproduktionen. Jag vet att Studio hade en bra specialare för ett tag sedan, men kommer inte ihåg om det fanns några litteraturreferenser.

Se där, ett tips: Lämna gärna litteraturreferenser i tidningen där det är möjligt (och vettigt). Alternativt kanske man emellanåt kan publicera en lista på bra "uppslagsverk" inom ljudområdets olika aspekter emellanåt - lite som med rekommenderad programvara. (Lite off topic, men ändå)

Än en gång - tack för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...