Jump to content
Annons

dåligt ljud på pukor


jakobaas

Recommended Posts

jag har problem när jag spelar in uppmickade trummor. allt blir bra utom pukorna, det är inget tryck i dem, låter ungefär som man slår på en plast burk 😳

altså det är inget fel på själva pukorna, stämmingen eller så... dock har jag hört att man ska ta av underskinnen vi inspelning...stämmer det?

tips om placering av mickar. (nu kör jag mitt imellan pukorna ovanför (10 cm)snett vinklat nedåt. berätta om hur du gör.

vilka inställningar eq inställningar brukar vara bra?

tack, tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter pukorna bra live låter dom ofta bra på inspelning oxo.

Har du några oh-mickar eller bara närmickar?`

Vad är det för trummor?

Vad är det för skinn?

Vad är det för mickar?

Är du verkligen säker på att dom är stämda?

Ett skinn kan mycket väl vara stämt i förhållande till sig själv (samma ton vid alla skruvar) men det beöver inte alls betyda att trumman är bra stämd för det. Du måste ha rätt förhållande mellan skinnen o även med trummans ton.

Det blir knappast mer tryck i dom om du plockar av underskinnet - snarare tvärt om. Det kan möjligen bli enklare om du plockar av underskinnet - då behöver du inte tänka på förhållandet mellan över och underskinn. Om dom kommer ur fas med varandra får du en trumma som låter väldigt tunnt.

Se till att trummorna låter bra akustiskt innan du börjar mecka med eq o en massa effekter. Det är en bättre lösning på problemet

Redigerat av jeppe_sthlm
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har problem när jag spelar in uppmickade trummor. allt blir bra utom pukorna, det är inget tryck i dem, låter ungefär som man slår på en plast burk 😳

altså det är inget fel på själva pukorna, stämmingen eller så... dock har jag hört att man ska ta av underskinnen vi inspelning...stämmer det?

tips om placering av mickar. (nu kör jag mitt imellan pukorna ovanför (10 cm)snett vinklat nedåt. berätta om hur du gör.

vilka inställningar eq inställningar brukar vara bra?

tack, tack på förhand

Det var kanske inte så enkelt att svara på. Det beror ju lite på vad du gör för musik. Du ska nog inte behöva ta av underskinnen, har inte hjälpt mig.

Vad använder du för mikrofon? Där kan du ha ett problem. Sen måste jag rekommendera att du använder 1 mikrofon per puka och ett par riktigt bra OH-mikar. Eftersom det är olika toner (och övertoner) i pukorna brukar det vara problem att kunna skruva till ett bra ljud för 2 pukor samtidigt. Pröva att placera mikarna utanför sargkanten om du har problem med fula övertoner. Vinkla de mot den plats på pukan där trummisen slår, det är ju där ljudet kommer ifrån. Det är svårt att beskriva, skulle vara enklare att visa.

Vad det gäller Eq inställningar så finns det ju inga regler. Då skulle ju alla eq´s komma med förinställningen:" 14"-tom " och det gör de inte. Ratta tills du hittar anslag och ton och plussa på några dB tills det låter bra.

Lycka till!

Ps: Mikrofon = Mikar, Mickrofon = Mickar.... eller hur ska det stavas i skrift?

Link to comment
Dela på andra sajter

Först - allt vad Jeppe sa.

Sedan: Försök få pukorna att låta bra i OH-mickarna. Personligen närmickar jag aldrig pukor, och om jag gör det skulle det bara vara som ett lite komplement till OH, till exempel om jag ville ha extra mycket attack i anslaget.

Här är ett ballt sätt att placera OH-mickar, som jag har använt med framgång:

Placera en mick rakt över virveltrumman, så nära du kan utan att trummisen måste anstränga sig för att inte daska till den (typ 60- 80 cm över). Ta ett cirka 2-3 m långt snöre och gör en knut någonstans i mitten. Håll knuten exakt vid OH-mickens membran och tejpa fast snörets ena ände mitt i virveltrumman, med snöret ordentligt sträckt. Gör sedan likadant med andra halvan av snöret, men denna ände tejpar du fast just där baskaggepedalen träffar baskaggens slagskinn. Snöret bildar nu ett upp- och nedvänt "v" där ena änden sitter i virveln, andra änden sitter i baskaggen, och spetsen (knuten) befinner sig exakt vid OH-mickens membran. Med snörena ordentligt sträckta flyttar du nu knuten bakåt/höger (förutsatt att du har en högerhänt trummis) till en punkt 20-60 cm ifrån den första micken. Du hamnar ungefär vid trummisens högra axel, eventuellt något bakom trummisen. Där placerar du din andra OH-mick. Har mickarna njurkaraktär kan du sedan, utan att ändra avståndet från virvel och baskagge, rikta om dem så att du får ett välbalanserat perspektiv av trumsetet. Behöver du lite mer ride, vinklar du micken mot riden osv. Har du rundtagande mickar spelar det teoretiskt sett ingen roll vart de pekar.

Vad är nu poängen med detta till synes krångliga sätt att placera mickar? JO - vad du har gjort är att du har sett till att virvel och baskagge hamnar exakt lika långt från bägge OH-mickarna, varför de dels är exakt i fas och dels ligger exakt i mitten av ljudbilden. Men du har ändå fått en större (och i mitt tycke snyggare) stereospridning än du får med till exempel X/Y-mickning.

För mig har det räckt att komplettera med en mick utanför baskaggen för lite extra knuff i botten, sedan har jag inte använt fler mickar.

En liten fallgrop med all OH-mickning: Se till att mickarna inte hamnar i nivå med cymbalernas kant, utan antingen över eller under cymbalerna. Det låter hemskt när cymbalen svänger efter ett slag, och micken omväxlande tar upp över- och undersida.

Och nej, det här är inget aprilskämt.

Hälsningar

/Henrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du några oh-mickar eller bara närmickar?`

Vad är det för trummor?

Vad är det för skinn?

Vad är det för mickar?

Är du verkligen säker på att dom är stämda?

det är ett pear, ett jävligt fina, altså det är inte fel på själva trummorna...det är remo skinn...

ja...jag är säker på att trummorna är stämda 🙂

nu har jag kört bara med närmickar. ...men har rotat i gamla trådar och om jag har förstått det rätt är det A och O att ha två OH mickar som överhäng. och att man måste vara grymt noggran så att man inte får fasfel...

Link to comment
Dela på andra sajter

En mick per puka. Jag brukar ha 75 graders vinkel 2 cm från slagskinnet. BEHHÅLL RESON PÅ. Tar du bort den så sjunger inte pukan som den ska. Vad för mickar använder du? Pallar de trycket? Har du eq'at ordentligt? Har du provat gate och kompressor? Jag tycker personligen att pukorna är lättast av allt att få till...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...