Jump to content
Annons

First class lover - Devout doubt


Utlåtande  

13 röster

  1. 1. Utlåtande

    • 1 Suck & stön
      0
    • 2 Ptja
      1
    • 3 Bra
      2
    • 4 Jojomensan
      8
    • 5 Yippie
      1


Recommended Posts

LÅTNAMN: Devout doubt

ARTIST/GRUPP: First class lover

GENRE: Elektrisk pop/rock typ...

LÅTLÄNGD: 4:46

KOMPOSITÖR: ML

PRODUCENT: ML

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 7 mb

STATUS: Färdig låt (tror jag)

LÅTLÄNK: Låten

Här är låten i NY VERSION

Så var det dags för mig att ta lite plats här igen. 🙁

Låten handlar denna gång faktiskt inte om kärlek 😉 utan om min kristna uppväxt och vilka (nära) personer med avsaknad av självkritik och logik jag träffat. 🙁

(Hyser dock full respekt för alla religiösa som respekterar icke-religiösa)

Alla kommentarer välkomna, särskilt kring frekvenser och sånt som ni med bra monitorer kan svara på... 🙂

EDIT: Lagt upp låten med ändrade trummor i början, ett omarrangerat break och mer bas/mindre diskant

Redigerat av Matthew L
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oj! Snyggt pianointro, jättesnygg röst och låten byggs upp jättebra. Sköna ackordbyten och trevligt tempo. Musik helt i min smak...Det instrumentala sticket känns lite otajt och passar inte riktigt in...men sen kommer ett lugnare parti (stoppet) med sång som är jättebra för att sedan bryta ut i större slutrefränger...Skitbra om man bortser från det instrumentala sticket som skulle kunna styras upp genom att slopa elgitarr enligt mig och ha en snygg och pampig pianoslinga istället (och kanske lite cello??eller nåt annat trevligt instrument som utfyllnad)! Varför inte ha intropianoslingan där istället?

Men det här blir en liten favorit!

Har ni gjort nåt annat man kan få äran att lyssna på?

/Ulrica

Redigerat av Marängen
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

De jag genast hör är att pianot saknar lite tyngd. Sen när resten kommer in så märker jag samma sak där. Ge mig lite mer bas eller tyngd eller nåt. Trummorna låter lite statiska, men de finns ju de som gillar de så, du kanske gillar de så också? Jag skulle bytt kicken också...

Håller med Marängen angående sticket, de blir för mkt metall.

Så nu ska jag sluta klaga!

Piano melodin som går genom hela låten eller nåt är skiiiit snygg! sånt gillas av mig! Och "stoppet" med lugnt sång är redigt snyggt!

Överallt en sjysst låt! de bro de bro! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

detta är finemang. Gillar pianoharmisarna. SKitsnygga. SPontant blir jag lite störd när kicken kommer in så tidigt och så hårt. Sedan känns det lite som om pianot dränks i trummorna. Jag tycker mig höra att ett helt annat arr skulle bli skitsnyggt.

Behåll pianot och alla stråkarna. Byt ut hela trummpaketet mot några MINDRE trummor.

Jag tror att låten skulle tjäna på det. Elgitarren är fin tycker jag. I alla fall när den lirar sköna stämmor och licks mot sången. Sticket är kanske mindre bra. jävligt bra låt detta.

Feta till pianot, byt trummorna till nåt lite mer litet och elektroniskt.

En annan sak jag stör mig på är att vissa "S" ljud i sången tenderar att bli "Z".

HOppas detta inlägg inte uppfattas som gnälligt nu 😛 det är inte alls meningen. Så bra låt bara så det vore kul att höra den lite mer balanserad. Försök få ljudbilden lite som en uppochnervänd pyramid liksom, om du hänger med?

bra jobbat iaf, ser fram emot mer!

/E

Link to comment
Dela på andra sajter

kanon, verkligen. intressant ljudbild, med alla instrumenten som blandas hej vilt. fräscht! jag diggar trummljuden, puncha till dem lite till så är det topp (speciellt virveln).

sången försvinner in i ljudbilden lite när hela arrangemanget kommer igång. kanske du kan lyfta nån frekvens i lägre mellanregistret, eller testa med någon kompressorvariant för att få lite mer tydlighet i sången. det e den värd!

väldigt bra, det här kan du köra på arena. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Minus: låten är lite konstigt mixad, tunnt och platt. Hög baskagge och låg sång.

Plus: Uppbyggnaden med pianot och sången. Rätt snygg röst. Go låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Marängen Kul att min musik är i din smak. 🙂 Funderar på att skippa gitarrdelen av breaket då jag faktiskt tidigare varit osäker på om det skulle vara med överhuvudtaget. (Cello är ju iofs aldrig fel) Fler låtar hittar du på min sida. Se länk nedan.

Pazo Ska prova att lägga på lite mer bas på hela paketet. Som jag skrev ovan skippar jag nog "metalmania" delen av breaket. Att pianot gillas av dig, gillas av mig 🙂

Eliasson Ska ev. göra något med bastrummans inträde i låten då den kanske kan skrämma livet ur en del. Kanske en baklänges uppfadning med reverb i bästa 80-tals anda 🙂

Intressant synpunkt på trummorna i övrigt men jag tror jag behåller dem som de är...

Om jag inte minns fel har du varit på mig tidigare med mina s som låter som z. (Du får gå och handla Tops 😆 ) Spelade in den låten samtidigt som denna men ska ta med mig det till nästa gäng låtar jag ska spela in.

blouis Blir kanske mer punch i trummorna när jag basat till paketet lite. Får se vad jag kan göra åt sången. Sen går jag ut och kör låten på fotbollsplanen här utanför. 😎

Thimmie Mixen ska basas till. (Jag börjar låta tjatig nu) Sången får jag som sagt se vad jag kan göra åt. Är ju en viss dynamikskillnad i låten. Kanske jobba lite med eq:n som blouis föreslog. Kul du gillar rösten 🙂

Tack för kommentarerna! 🙂 Känns bra att de är ganska enhetliga, t.ex att sticket suger 😳 , så slipper man fundera så mycket över åtgärderna.

Nån annan som har synpunkter innan jag hoppar in och stökar i projektet igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu är det mer bas (för mycket?) och mindre diskant (för lite?). Aningen sänkt bastrumma/snare och lite ändring i trumman i introt.

Har även gjort om metallriffet till clean reverbat gitarrljud. Slingan är samma som tidigare men reverterad 😛

Sången visste jag inte hur jag skulle kunna få fram mer 😕

Jämför gärna versionerna 🙂

Alla tips välkomna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag fastna för var pianot och rösten. Riktigt fint! 😄. Virveln dock liiite låg. (Fint med den lite låga elgitarren i bakgrunden som kommer in på 1:29 där också)

Skulle gilla också om du lade på lite mer reeverb på pianot, speciellt i början så det låter lite större!

Thumbs up! 😄

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar arrangemanget och bra insatser på piano och sång.

Trummorna är styltigt programmerade (vilket ibland kan vara riktigt koolt, men inte här). Använd gärna fler än en (eller två) sampling till virveln.

Mixmässigt tror jag att du EQ'at före du hittat nivåer. Basen är fyllig men fär svag. Bastrumman har väldigt mycket lågt mellanregister och skulle må bättre av rakare EQ. Kompensera genom att dra upp regeln istället.

Överhuvudtaget, börja mixen med att sätta nivå och panorering på varje spår (så att de funkar ihop). Sedan, skär och lägg till där det är mest uppenbart att det behövs.

Tror du hittar en bättre mix på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för kommentaren Joachime!

Jag som fick för mig att Groove agent hade rätt schyssta ljud. Är väl jag som inte begriper mig på det där med bearbetning av dem. El. så är jag för lat. Är så jobbigt att pilla med vel-staplar. 😉

Kanske skulle införskaffa DFH eller de däringa som Claes brukar prata om som jag glömt namnet på. (så kanske man slipper lära sig bearbeta så mkt 😉😄 )

Vad gäller eq så har jag försökt hålla mig till den arbetsordning du beskriver men min lyssning är nog den svagaste länken här. Sitter med slutna lurar enbart (Sennheiser hd-280 pro)

Jag tar med mig dina tips 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Snygg låt igen!!

Enda jag hittar att "klaga" på är nog trummorna... Fick en känsla av att nåt lite mer åt triphop-hållet skulle funka bra till den här låten. -Riden/shakern i 16-delar blir lite väl hetsig tycker jag, och så även det övriga trummandet förresten tror jag...?

Men det låter ändå väldigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som fick för mig att Groove agent hade rätt schyssta ljud. Är väl jag som inte begriper mig på det där med bearbetning av dem. El. så är jag för lat. Är så jobbigt att pilla med vel-staplar. 🙂

Kanske skulle införskaffa DFH eller de däringa som Claes brukar prata om som jag glömt namnet på. (så kanske man slipper lära sig bearbeta så mkt  😉  😄 )

Att arbeta med velocity kommer du nog aldrig ifrån. Men varför inte försöka spela fram trumspelet på klaviatur främst. Gå inte vidare till edit-fönstret förrän du är nöjd med tajtheten, groovet och dynamiken. Då kanske du slipper dra så mycket i velocity-reglagen. 😄

Jag tycker att DFH (och flera andra) har bättre sound än Groove Agent, men är nog inte lättare att jobba med. Vill du ha autentiska trummor bör du lägga tid och energi på dom, oavsett program/ljudbibliotek.

Jag har lyssnat på låten igen. gillar din röst och refrängmelodin. Favoritparti: "All your stupid ideas, joke in the open, down on your knees, tradition (of hoping?)"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon igen! "Around your neck" var årets sommarhit (tycker jag) och det här är inte sämre...

Några kommentarer (jag utgår ifrån första versionen som jag tycker e bäst 🙂) skippa trummor fram till 0:40. dra ner gitarren vid 1:30, den lite enerverande...Efter 2:10 är det helt underbart (Bach är bra för att hans musik ibland närmar sig kaos som här)...2:40 brister det lite i trummorna..

Kollade in din hemsida och vill köpa CD när den kommer..

Rockypop

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra!

Jag går inte in på EQ etc eftersom du nog skall lita mer på en del av föregående talare ( typ Joachime) än mig. 🙁🙁

Men låten är bra och din sång och ganska personliga sångstil imponerar.

Om jag ändå skall säga ngt om mixen så låter trummorna lite fadda (men det skiter jag i!) och reverben på sången i början känns lite mkt, men sedan flyter den in bättre när musiken drar igång. 😮

Och igen; Grymt bra känslig sång på refrängen. 🙂😮😄

Sammanfattningsvis: Kanon, eventuella invändningar rör bara det kosmetiska och det är ju människan bakom sminket som räknas i längden 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det brukar vara svårt att blanda gitarr och piano, men det här ett bra sätt att göra det på. Trummorna känns lite experimentella snarare än "standardtrumkomp", men om det är positivt eller negativt får du avgöra själv - jag (icke-trummis) tycker det är intressant snarare än konstigt.

Enda minuset är väl egentligen att det ibland kan vara lite svårt att höra vad du sjunger.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar ditt stuk...men det vet du sen gammalt...denna kanske är lite för mycket syntbaserat för min kopp,men kompetent och du har en stämma som berör mer än vanligt... :rolleyes:

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...