Jump to content
Annons

Undrar vilken prestanda jag behöver


markusgrubbstrom

Recommended Posts

Annons

Olika VSTi's kräver olika mycket av datorn. Så det kan vara svårt att svara på.

Körde nyligen med en 1Ghz T-bird/512Mb ram, och det funkade väl ändå hyffsat.

(Dryg-drygt direkt man la på lite reverb, kompressorer etc dock)

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut!

Redan när jag körde med en 450MHz P3, med 512MB RAM och 5400RPM IDE-disk, kunde jag ledigt köra 50 samtidiga monospår audio, med den inbyggda kompressorn i VST på alla spår - och diverse olika (slumpmässigt valda) Insert-pluggar på hälften av spåren, innan det började bli segt.

VSTi och vissa plugin-effekter (främst reverb) tar betydligt mer resurser i anspråk, så ska du köra helt mjukvarubaserat, ska du skaffa så kraftig processor som du har råd med...

Gärna 2GB RAM - men åtminstone inte mindre än 1GB.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vilken prestanda jag lägst behöver för att köra midi i Cubase sx 2 utan problem.

Jag spelar alltså inte in musik utan kör enbart vst-instruments.

Just nu sitter jag på en pentium 2 400 mHz.

Hold on now.. 😳 menar du Pentium 2:a på 400 mhz eller P4 2400Mhz ?

mvh / Starion

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör impOSCar som är väldigt snäll mot datorn och dessutom är ljudet så FETT som det bara kan bli!!!!!

Det är den bästa softsynthen som jag har testat och konkurrerar med Arturias Minimoog V, CS-80 och Moog Modular V, AAS Tassman, Ultra analog samt Native Instruments Reaktor 5 vilket i mina öron är helt överlägsna allt annat om man är ute efter analoga synthljud.

Hämta impOSCar Demo från www.gmediamusic.com så förstår du vad jag menar!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör impOSCar som är väldigt snäll mot datorn och dessutom är ljudet så FETT som det bara kan bli!!!!!

Det är den bästa softsynthen som jag har testat och konkurrerar med Arturias Minimoog V, CS-80 och Moog Modular V, AAS Tassman, Ultra analog samt Native Instruments Reaktor 5 vilket i mina öron är helt överlägsna allt annat om man är ute efter analoga synthljud.

Hämta impOSCar Demo från www.gmediamusic.com så förstår du vad jag menar!!! 😄

Och jag hatar den.

Allt beror på hur man vill jobba och vilka ljud man vill ha ut. Ljud och arbetssätt är väldigt subjektivt. Vill man kolla på processorsnåla syntar är synth1 och Majkens subduer löjligt snälla mot datorn. OCH gratis.

Men det finns även kommersiella instrument som också är snåla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Neko!

För det första var ju inte det jag skrev ämnat till dig utan till markusgrubbstrom.

Det andra är att jag tycker att det är helt onödigt att skriva att man hatar eller inte tycker om något när inte det är ämnat för just dig, det är ju upp till markusgrubbstrom att testa vad han anser.

Det tredje var ju precis det jag skrev att "om det är analoga ljud du är ute efter" och snäll mot datorn.

Negativitet hjälper ingen.

FETT!!!! var ordet och impOSCar är synthen!!!!!!!!!!!!!!!!

Smaken är ju som baken!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

markusgrubbstrom!

Köp så hög prestanda du har råd med, processorkraft går alltid åt till mjukvarupluggar!

Kolla in Frostnetwork eller XPC datorerna om du inte vill eller kan bygga själv.

Kommer själv att köpa en Frostnetwork dator inom snarast.

Lycka till!!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst, jag gick lite hårt ut. Jag ville bara tala om att bara för att du tycker att den är bäst, behöver inte alla tycka det. Men om man läser ditt inlägg så verkar det som om det inte finns andra instrument som är värda att ha, det tycker jag är en lite vrång bild. Att vara negativ hjälper möjligen inte, men ensidighet hjälper inte mycket mer.

Nu ska jag sluta att vara vrång och invänta svar från Markus för att se vad för dator han har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygga själv är ju alltid annars ett bra tips om man kan, eller har vänner som kan. Skärm och tangentbord samt mus har du säkert redan. Spar dem, köp lösa delar. Plockade ihop en 3.0 ghz, 1 gb ram, stor zalmanfläkt, nytt antec sonata chassi, nytt moderkort för ca 6000 kr inklusive frakt. En sådan dator räcker långa vägar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh Leaf: Inte hacka på Neko.. Han nämnde ju för böveln SubDuer. Passarej så inte vi moderatorer gaddar ihop oss! 🙂

----

Ehh.. nähä, men som sagt:

snabbare = bättre -- snabbast = bäst

Ett tips kan även vara att slänga ut pengar på ett Powercore och ett UAD-1. Så slipper du köra reverb och annat som stjäl processorkraft.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Att tänka på:

Effekter så som reverb och dylikt, samt virtuella instrument kräver mycket CPU. Stora samplingsbibliotek och sampleuppbyggda instrument kräver mycket minne. Har du 1gb minne klarar du dig långt. 2gb och du är rejält safe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar vilken prestanda jag lägst behöver för att köra midi i Cubase sx 2 utan problem.

Jag spelar alltså inte in musik utan kör enbart vst-instruments.

Just nu sitter jag på en pentium 2 400 mHz.

Hold on now.. 😲 menar du Pentium 2:a på 400 mhz eller P4 2400Mhz ?

mvh / Starion

Jag kör en pentium 2:a, processor 400mhz och ram 128mb.

Suger rätt hårt men har inte råd att skaffa ny dator än på ett tag.

När jag gör musik så måste jag göra audio mixdown när jag är uppe i en två tre midikanaler med ljudsnuttar och importerar in de sedan i ett nytt projekt annars börjar det hacka och ha sig rätt snabbt.Omständigt men vad gör man, det är ju så förbaskat kul att göra musik!

Tack alla för tipsen det är till stor hjälp! Blir väl en ny dator till höst hoppas jag.

mackan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör impOSCar som är väldigt snäll mot datorn och dessutom är ljudet så FETT som det bara kan bli!!!!!

Det är den bästa softsynthen som jag har testat och konkurrerar med Arturias Minimoog V, CS-80 och Moog Modular V, AAS Tassman, Ultra analog samt Native Instruments Reaktor 5 vilket i mina öron är helt överlägsna allt annat om man är ute efter analoga synthljud.

Hämta impOSCar Demo från www.gmediamusic.com så förstår du vad jag menar!!! 😲

Ska absolut testa!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bygga själv är ju alltid annars ett bra tips om man kan, eller har vänner som kan. Skärm och tangentbord samt mus har du säkert redan. Spar dem, köp lösa delar. Plockade ihop en 3.0 ghz, 1 gb ram, stor zalmanfläkt, nytt antec sonata chassi, nytt moderkort för ca 6000 kr inklusive frakt. En sådan dator räcker långa vägar.

Är nog en god ide, har en del polare som byggt egna burkar får snacka med dem.

Vart inhandlade du dina delar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...