Jump to content
Annons

Linux distributioner?


Majken

Recommended Posts

Tänkte att jag skulle slänga in Linux på en av partitionerna i min nya burk. Men vilken distribution skall man satsa på? Jag har plockat hem nyaste Fedora, men det kanske finns nån bättre gratis distro? Eller är det kanske värt att hosta upp slantarna för Red Hat?

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har hört mycket gott om Fedora, kör på Gentoo själv och är kalasnöjd. Ska dock tilläggas att jag inte använder Gentoo för musik utan för en nätansluten burk (+ detta forum).

För Gentoo tycker jag talar att den är mycket lättunderhållen, har riktigt bra diskussionsforum med svar på det mesta (forums.gentoo.org), samt smart dokumentation som utgår ifrån vad du vill göra med distributionen. Om Fedora kan jag inte uttala mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte att jag skulle slänga in Linux på en av partitionerna i min nya burk. Men vilken distribution skall man satsa på? Jag har plockat hem nyaste Fedora, men det kanske finns nån bättre gratis distro? Eller är det kanske värt att hosta upp slantarna för Red Hat?

/Majken

Om det är en server som måste stå och tugga 24/7 de närmsta åren kanske det inte är ett alternativ,

men annars; eftersom du inte behöver punga ut en massa stålar så rekommenderar jag att du provar olika distar. 🙂

Testar själv olika distar, för jag tycker det är kul.

Och att configga dem är som att spela datorspel för mig.. 🙂

Om du har fler än en burk kan du ju testa leka med OpenMosix tex.

Kör själv just nu Debian på sparcen. Cyrixen och Thunderbirden skall få sig en omgång någon regnig dag, är obestämd vad det blir dock. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle absolut säga Fedora eller Debian. Båda kan användas till allt från krävande servrer apps. till allmän underhållningsdator. Jag kör Red Hat 9 på min server, den pallar inte Fedora 😄 , men Fedora är egentligen bara en uppdatering (uppe i verison tre nu) av Red Hat, då Red Hat numer inte är gratis utan säljer helhetssystem inom serverbranchen (om jag minns rätt...).

Gentoo har jag också hört gott om. Däremot har jag inte testat det själv, så jag kan inte uttala mig om det.

/johan

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Majken!

Denna diskussionen är inte lätt att vinna (om man nu har det som mål).

Jag har provat på och kört olika linux distar sen '95.

Slackware,Debian,Redhat,Fedora, Redhat Enterprise,ROOT linux,CRUX, Ubuntu.

Har dock inte provat Gentoo fullt ut, tycker det var lite jobbigt och tog

lång tid att kompilera allt, men det kanske är ändrat på idag?

Själv fastnade jag för Slackware i många år. Spelade mycket Quake 3 i Linux

för det flöt så himla nice så jag startade en hemsida för just linux och spel.

Skrev en del HOWTO´s. och hade ett forum mm...

spel.linux.se som den hette var tillochmed i ett nummer av "Datormagazin".

La ner sidan för ett par år sedan då "PHPNuke-systemet" blev hackad 2 gånger

så jag orkade inte bry mig längre 😉

Man kanske skall börja med att fråga sig vad man skall avända sin dator till

eftersom det är Opensource så finns det väldigt många "Specialare" som är

anpassade till olika typer av hårdvara och funktioner.

Skall du använda den som skrivbordsdator så tycker jag du skall satsa på

Ubuntu. Red hat har sedan version 9 slutat släppa nya versioner gratis.

Nu finns det Red Hat Enterprise AS,ES,WS som man köper en licens till

för att komma åt uppdateringar support och andra funktioner.

Att lägga ut pengar på Redhat Enterprise WS i detta läge tycker jag är

lite onödigt om det inte ger dig funktioner du MÅSTE ha..

Installerade Ubuntu för bara någon månad sedan för första gången.

Den bygger på Debian (apt-get, dpkg) paket hantering, vilket är överlägset bra!

Man får inte massa onödiga paket när man installerar det,

som ex. Fedora, Redhat är bra på

http://www.ubuntu.com

http://se.releases.ubuntu.com/5.04/

http://se.releases.ubuntu.com/5.04/ubuntu-...nstall-i386.iso

Lycka till!

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv en ganska gammal redhat dist på min serverburk. Har lite dålig erfarenhet när det gäller linux men alla som har tillgång till burken via ssh är skitförbannade på mig för att jag kör just redhat; krångligt och mycket onödigt och saker ligger visst inte där dom borde riktigt... Jobbar en hel del via ssh mot gentoo-distar och det känns som ett otroligt cleant system. Är sugen på att byta faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv en ganska gammal redhat dist på min serverburk. Har lite dålig erfarenhet när det gäller linux men alla som har tillgång till burken via ssh är skitförbannade på mig för att jag kör just redhat; krångligt och mycket onödigt och saker ligger visst inte där dom borde riktigt...  Jobbar en hel del via ssh mot gentoo-distar och det känns som ett otroligt cleant system. Är sugen på att byta faktiskt.

Kör Ubuntu på min serverburk installationen tog typ

10-15min (2-300mb liten installation)

väldigt Cleant! + Säkerheten är mycket bra ex. att root-kontot inte är enablat ifrån början utan man skall använda "sudo" för root uppgifter.

Gammal redhat version kan vara ganska stor säkerhetsrisk då Redhat inte

jobbar på att släppa patchar till gamla system.

Det är bara att byta =)

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör själv en ganska gammal redhat dist på min serverburk. Har lite dålig erfarenhet när det gäller linux men alla som har tillgång till burken via ssh är skitförbannade på mig för att jag kör just redhat; krångligt och mycket onödigt och saker ligger visst inte där dom borde riktigt...  Jobbar en hel del via ssh mot gentoo-distar och det känns som ett otroligt cleant system. Är sugen på att byta faktiskt.

Kör Ubuntu på min serverburk installationen tog typ

10-15min (2-300mb liten installation)

väldigt Cleant! + Säkerheten är mycket bra ex. att root-kontot inte är enablat ifrån början utan man skall använda "sudo" för root uppgifter.

Gammal redhat version kan vara ganska stor säkerhetsrisk då Redhat inte

jobbar på att släppa patchar till gamla system.

Det är bara att byta =)

Jo ja vet. Men det är ju en hel helgs jobb. Orkar helt enkelt inte... Det får bli när det blir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...