Jump to content
Annons

Hjälp med ackord o.s.v.


rQx

Recommended Posts

Hej.

Jag spelar i ett band där vi/dom skriver egna låtar. Jag vill såklart också bidra med låtar men det finns en hake. Jag spelar du trummor, jag kan noter så jag kan lägga till sång, bas och trummor. Men sedan vet jag inte hur jag ska göra med gitarren. Kan typ bara hur man gör en kvint av basgången. Men jag vet itne hur alla ackord passar ihop o.s.v. Finns det någon hemsida där man kan lära sig lite? Eller någon här som kan förklara? 😎 .. Måste ju finnas fler saker än kvint man kan göra med basgången t.ex.

Tack / Tim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hm, förstod inte hur jag skulle läsa av den 😆 ...

Hej.. om du utgår från C så är den till höger och den till vänster relaterade till just C.

Samma sak är det med ackorden som ligger innan för cirkeln.

ex.. F C G är släkt med varandra, sen dom som ligger inne i circkeln, dm am em, dom är släkt med varandra.

dm som ligger under F är parallel med F

am som ligger under C är parallel med C

em som ligger under G är parallel med G

Så kan man göra med alla Ackord i kvintcirkeln.

En vanlig blues som jag ofta spelar har oftast bara tre ackord, C F G

Ps, kvint cirkeln som nån hade länkat till är fel.. använd inte den. Det är förvirrande när man inte skriver ut om det är sänkt eller höjt.

Om du har några frågor angående musik teori så kan du alltid fråga mig.. 😲 lycka till

//Anders

Redigerat av Myrli
Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså 😱 .. Men ge mig en rätt då! 🙂

Finns det inte mer än bara kvinter?

Kvint cirkeln är bara toner som ligger en kvint i från varandra och till slut slutar på samma ton. C till C

Den visar vilka acckor som är besläktade med varandra, eller har en dragningskrat till varandra.

Men om man skulle tala om avstånd mellan olika toner så finns det 13 st huvudavstånd egentligen.

C-dur skalan

1 C- C = prim

2 C- D = sekund

3 C- E = Ters

4 C- F = Kvart

5 C- G= Kvint

6 C- A = Sext

7 C- B = septima

8 C-C2 = Oktav

9 C-D2 = Nona

10 C-E2 = Decima

11 C -F2 = unodecima (tror jag det heter)

12 C -G2 = Duodecima

13 C- A2 = vet inte vad den heter

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kvintcirkel hittar du här. Allt inom tårtbiten är "tillåtet". Sen uppstår det naturligtvis sköna spänningar när man går utanför.

Annars kan du kolla här hur man använder durskalan för att plocka ut ackorden. Det gav mig väldigt mycket. Slutresultatet blir naturligtvis samma ackord som i kvintcirkeln, men Chris förklarar även varför det funkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska spela en låt på pianot jag har...mn jag har panik nu ;(....

För hur sjuttsingen ska man ta ett EB på pianot?Vad står B:et för?fattar inte...

Förstår att E måste vara tonen E i alla fall...hjällpp

Om det är ett litet typ kursivt b så betyder det att E:et är sänkt ett halvt steg. Om det är ett stort B skulle jag tro att de syftar på ackordet B som på svenska ofta kallas H. Kanske ackorden bara hamnat lite för nära varandra?

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska spela en låt på pianot jag har...mn jag har panik nu ;(....

För hur sjuttsingen ska man ta ett EB på pianot?Vad står B:et för?fattar inte...

Förstår att E måste vara tonen E i alla fall...hjällpp

Om det är ett litet typ kursivt b så betyder det att E:et är sänkt ett halvt steg. Om det är ett stort B skulle jag tro att de syftar på ackordet B som på svenska ofta kallas H. Kanske ackorden bara hamnat lite för nära varandra?

/J

det är Eb tror jag...ahh om det är sänkt ett halv steg då?hur ska jag ta det då?jag kan inte spela, men jag kan vanliga accord typ som E, C ,AM och sånt...duumt...har aldrig hört talas om Eb ?

Link to comment
Dela på andra sajter

tjopp. Eb är samma som D# alltså, det är tonen mellan D och E (en svart tangent).

Om du vill ta hela ackordet Eb som blir det välan Bb och G som ska vara med också...

så då e det allså den svarta tangenten och g då om jag ska ta hela acoordet?

sen var det jud et där med GM oxå...när jag tar ut det så låter det skit...i låten..

Jag ska spela family potrait med pink...

CM FM Eb D GM

men GM låter illa...vad gör jag för fel?

kanske itne tar ut det rätt?

Redigerat av Midori
Link to comment
Dela på andra sajter

ok.. en förklaring av ackords uppbyggnad.

För att det ska få kallas ackord så måste det innehålla minst tre toner som, spelas samtidigt. Tex ett vanligt C dur ackord innehåller CEG. Ett ackord är uppbyggd med terser, alltså, om man börjar med C så är den andra tonen i ackordet en stor ters upp.

Ackordet C: Räkna tonerna med tonen C inräknat,

C C# D D# E = 5 toner,

Gör likadant från E:

E F F# G = 4

Då blir tonerna C E G

Gör du likadant med andra ackord så får du dur ackord

Tex 1F#, 2G, 3G#, 4A, 5A#, 6B, 7C, 8C# = F#Dur

Vill du sen ha ett moll ackord i stället så sänker du bara den mittersta tonen, med andra ord du sänker den stora tersen till en liten ters.

Ex. C D E F G A B C = C-dur

C D Eb F G A B C = C-moll

Hoppas det inte blev för rörigt 😕

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

ok.. en förklaring av ackords uppbyggnad.

För att det ska få kallas ackord så måste det innehålla minst tre toner som, spelas samtidigt. Tex ett vanligt C dur ackord innehåller CEG. Ett ackord är uppbyggd med terser, alltså, om man börjar med C så är den andra tonen i ackordet en stor ters upp.

Ackordet C: Räkna tonerna med tonen C inräknat,

C C# D D# E = 5 toner,

Gör likadant från E:

E F F# G = 4

Då blir tonerna C E G

Gör du likadant med andra ackord så får du dur ackord

Tex 1F#, 2G, 3G#, 4A, 5A#, 6B, 7C, 8C# = F#Dur

Vill du sen ha ett moll ackord i stället så sänker du bara den mittersta tonen, med andra ord du sänker den stora tersen till en liten ters.

Ex. C D E F G A B C = C-dur

C D Eb F G A B C = C-moll

Hoppas det inte blev för rörigt 😄

//Anders

lite rörigt blev det allt...fö mej som inte kan nått om det..men tack ska du ha 😕...ska kopiera texten och spara det...bra att det finns så många kunniga som kan lära ut, och vill lära ut...kram på er alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

detta behöver man ju faktiskt-

men alltså spelar man t,ex

ackorden am, em, c.

v

vad kan man lägga för bastoner då?

kan man lägga vilken av tonerna som helst som finns med i ackordet?

Redigerat av Impey
Link to comment
Dela på andra sajter

detta behöver man  ju faktiskt-

men alltså spelar man t,ex

ackorden am, em, c.

v

vad kan man lägga för bastoner då?

kan man lägga vilken av tonerna som helst som finns med i ackordet?

Man kan använda vilken bas ton som helst, men det är inte säkert att det låter bra. 🙂

Det beror på samanhanget, har du tex ett spelar du tex ett C med A i basen så får egentligen ett am7 ackord. Man får pröva sig fram med bas toner, man kan ju alltid börja med grundtonen i ackordet. Spelar du ett C så har du C i basen, sen utvecklar man det med toner emellan. tex.. om du spelar först C med C i bas sen C med E och sen byter till ett F ackord. Då blir det en forma av bas gång.

Jaja. mitt bästa tips är att pröva sig fram när det gäller bas gångar, man kan alltid använda sig av tonerna i ackordet, eller i skalan.

Testa tex em/a em/G och C/F

//Anders

Redigerat av Myrli
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemen med sånna sidor är att folk börjar spela ackorden som det står där. Ett C13b9 tar man inte som den tabellen visar för det låter inte klokt då.

Åh fan...har faktiskt inte kollat så noga på vad som levereras, utan mest på vad man kan förvänta sig. Men de vanligare ackorden ser ju OK ut. Man kanske inte borde rekommendera sidor man inte kollat ordentligt själv 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, hur gör jag nu som trummis om jag har en melodi på hvudet för att få den till noter. Jag menar om jag har en melodi och ska överföra till toner blir det aldrig rätt eftersom jag inte kan höra vilka toner det är 😱 ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...