brodin Postat 26 juli 2005 Postat 26 juli 2005 Det finns jĂ€tte mĂ„nga olika kondensator microfoner som kostar mellan 1000 - 1500... och det Ă€r vad jag har tĂ€nkt att lĂ€gga ut ungefĂ€r.. vilken ska jag dĂ„ vĂ€lja av alla dessa? jag ska endast ha det till sĂ„ng (rap) jag har hört att studio projects b1 ska vara en prisvĂ€rd microfon.. vad Ă€r det för skillnda mellan den och mot project studio c1? Ă€r det vĂ€rt 800 kr mer? jaja, tippsa pĂ„ nu! behöver all hjĂ€l jag kan fĂ„ đ Tack pĂ„ förhand / Brodin
Claes Holmerup Postat 27 juli 2005 Postat 27 juli 2005 Jag tycker faktiskt inte att C1 Ă€r lika bra som B1, eftersom C1 har en kraftigare diskanthöjning. I den prisklassen som du vill hĂ„lla dig, tycker jag inte att det finns nĂ„got som slĂ„r B1 pĂ„ fingrarna. Glöm inte puffskydd! Har du en micpreamp eller mixer, sĂ„ att du kan spĂ€nningsmata micen? En kondensatormic krĂ€ver nĂ€mligen 48V fantommatning... Lyssna gĂ€rna pĂ„ lite smakprov pĂ„ olika micar pĂ„ min testsite. đ
Impey Postat 27 juli 2005 Postat 27 juli 2005 Köp en Studio Projects B1 jag har nyligen köpt den och det lilla jag hunnit spelat in med den Àr jag nöjd med i alla fall.
brodin Postat 27 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 27 juli 2005 Okej.. Vad menas med en kraftigare diskanthöjning? Ă€r det inte bara bra? och jo, ska köpa en preamp Ă„xĂ„ đ
Claes Holmerup Postat 27 juli 2005 Postat 27 juli 2005 (redigerat) Okej.. Vad menas med en kraftigare diskanthöjning? Ă€r det inte bara bra? đź och jo, ska köpa en preamp Ă„xĂ„ đ Det beror pĂ„ vad man gillar. Risken Ă€r att sibilanser blir förstĂ€rkta - och om man inte har mycket bas i rösten, sĂ„ kan det lĂ„ta tunt med en mic som har kraftigare diskanthöjning. Det Ă€r förstĂ„s min personliga uppfattning och inte nĂ„gon universell sanning. Du kanske gillar ljudet i C1 bĂ€ttre Ă€n i B1... Lyssna pĂ„ testsiten och jĂ€mför dem, sĂ„ kan du fĂ„ en idĂ© om vad som skiljer. EDIT: Ska kanske förtydliga, eftersom det inte Ă€r sjĂ€lvklart att alla vet vad det innebĂ€r... đ "Sibilanser" eller "s-ljud" Ă€r skarpa genomtrĂ€ngande ljud som uppstĂ„r nĂ€r man anvĂ€nder s eller liknande ljud i texten. Redigerat 27 juli 2005 av Claes
brodin Postat 27 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 27 juli 2005 Okej! tack sĂ„ mycket! en b1 fĂ„r det bli dĂ„! hört sĂ„ mycket gott om den nu Medans du endĂ„ Ă€r sĂ„ snĂ€ll, en mic preamp.. som ligger högst pĂ„ 1500? och inte Ă€r sĂ„ krĂ„nglig? đ nĂ„tt att rekomendera dĂ€r ocksĂ„? đź
Claes Holmerup Postat 27 juli 2005 Postat 27 juli 2005 Studio Projects VTB-1 kan nog vara helt rĂ€tt. DĂ„ kan du experimentera med rörinblandning i soundet om du vill ocksĂ„. đ Den har ett listpris pĂ„ 1800:- - men det gĂ„r ju att fixa ett paketpris, sĂ„ att det nog blir ganska lagom i slutĂ€nden...
brodin Postat 27 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 27 juli 2005 Hehe nice đ föressten, funkar det med en mic preamp till mitt nuvarande ljudkort ? Creative soundblaster audigy 2 ? För jag har vekligen ingen lust att köpa nytt ljudkort, der Ă€r jag alldelens för korkad för att byta, plus har ingen som kan hjĂ€lpa mig m.m. *hĂ„ller tummarna* đ
Claes Holmerup Postat 27 juli 2005 Postat 27 juli 2005 En preamp kopplar du in pĂ„ line-ingĂ„ngen, sĂ„ det Ă€r inga problem att anvĂ€nda till ljudkortet. Ett annat ljudkort hade förstĂ„s varit betydligt bĂ€ttre, men det kan kanske duga Ă€ndĂ„... Line Ă€r i alla fall inte lika brusig som miningĂ„ngen pĂ„ SB-korten... đ
brodin Postat 28 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 juli 2005 Okej.. đ Ă€r "Behringer Tube Ultragain Mic200" preampen ettt litet snĂ„l köp? duger den? funn kar den bra tsms med b1 micken? đ
Claes Holmerup Postat 28 juli 2005 Postat 28 juli 2005 Jag har inte testat den preampen, men Behringers billigaste prylar tenderar att vara ganska brusiga... đ Den fungerar sĂ€kert ihop med B1:an, men jag hade hellre lagt lite mer pengar pĂ„ nĂ„got som man inte kommer att kĂ€nna sig tvungen att byta ut pĂ„ ett bra tag... đ
brodin Postat 31 juli 2005 TrĂ„dstartare Postat 31 juli 2005 föressten, en liten deal, jag köper av dig om du bjussar pĂ„ frakten đ ?đ
Claes Holmerup Postat 31 juli 2005 Postat 31 juli 2005 Det Ă€r inte omtyckt att diskutera specifika affĂ€rer i forumet, sĂ„ skicka hellre ett mail till mig - sĂ„ hittar vi pĂ„ nĂ„got kul. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.