Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu har jag fÄtt hem anslutningskontrakt till STIM som jag hade tÀnkt skriva under och skicka in.

NÄn hake jag inte ser? NÄn anledning till att inte skriva under, innan jag gör nÄt dumt?

// David

Annons
Postat

Det finns absolut ingen hake enligt mig, bara fördelar. Det kostar ju inget heller!

The Mr... 🙂

Postat

kostar det inget?

Jag vill minnas att man mÄste haft lÄtar spelade pÄ radion/motsv för att fÄ vara med. Har jag fel?

Postat

Jag hade inte haft nÄgra lÄtar spelade i radio nÀr jag gick med som upphovsman och började göra verkanmÀlan... Det funkade bra ÀndÄ. NÄn som har koll pÄ vilken Ärstod utbetalningarna brukar göras!?

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

PÄ radio eller tv eller offentligt framförda med eller utan betalande publik.

🙂

:musik

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Jag hade inte haft nÄgra lÄtar spelade i radio nÀr jag gick med som upphovsman och började göra verkanmÀlan... Det funkade bra ÀndÄ. NÄn som har koll pÄ vilken Ärstod utbetalningarna brukar göras!?

2 utbetalningar om Äret;

Juni & December.

Dessutom ett antal smÄ utbetalningar typ 'liveframförningar norge'.

Men dom stora utbetalningarna 'Radio & NCB' Àr i Juni & December.

Finns absolut ingen anledning att inte gÄ med. Du förbinder dig inte til nÄgot & det kostar ingenting. Enda kravet Àr att ett av dina verk ska ha framförts offentligt, detta kontrolleras dock inte sÀrskilt noga.

Postat

Deras paragrafer Àr inte riktigt med i tiden. Det stÄr inget om hur man ska klassa publicerade verk pÄ Internet, eller om t.ex web radio klassas som offentligt framfört.

GÄ med, du har inget att förlora pÄ det.

Postat

Det verkar som man kan ansöka direkt pÄ nÀtet. Det ser ocksÄ ut som om man kan anmÀla verk dÀr. Gör man det genom att t.ex ladda upp en mp3-lÄt eller hur funkar det?

musik (oregistrerad)
Postat

Ladda en mp3-lÄt? Hur menar du nu? Du skriver in vad lÄtarna heter o.s.v.

:rolleyes:

Postat

okej. tÀnkte att dom kanske ville veta hur lÄten lÄter, men det skiter dom vÀl iofs fullstÀndigt i. TÀnkte att om man gör ett arr pÄ en lÄt sÄ vill dom ha arret, men det kanske dom fullstÀndigt skiter i ocksÄ. *lÀgger pÄ luren och gör nÄtt annat*

Postat

SÄ hÀr gÄr det till.

Man skriver en lÄt. Skickar den till en domstol som avgör om det man har gjort kan kallas lÄt. LÄter det inte exakt som Britney Spears Àr det ingen lÄt. DÀrefter skickas Àrendet vidare till regeringsutskottet som bestÀmmer nÀr lÄten ska slÀppas. DÀrefter kontaktas stim som tar alla ens pengar.

Det gĂ„r lika bra att skicka presentcheckar eller pengar direkt utan att skicka in nĂ„n lĂ„t. 😄😄😄:rolleyes:🙂

Kada (oregistrerad)
Postat

Jag har heller aldrig riktigt fattat hur STIM fungerar... jag har haft mina lÄtar spelade pÄ klubbar och i radio utomlands, men det finns inget som helst sÀtt att bevisa det pÄ (jag bara vet det, eftersom folk har sagt det till mig). Skulle STIM alltsÄ ge mig pengar för det? Och varifrÄn kommer i sin tur dom pengarna, eftersom dom bara kan ge dom till mig hur som helst. Jag tycker det verkar stört omöjligt att fÄ ersÀttning för varje gÄng ens lÄt spelas... vem/vad hÄller koll pÄ varje gÄng??

*förstÄr inte riktigt...*

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Music Gene: De skiter! De har hur mycket toapapper som helst!

Kada: Du ska ha pengar! Varje gÄng en butik, frisör, bar eller vadsomhelst spelar en lÄt av nÄgon sÄ ska de betala! DÀrmed basta! Det Àr klubbarnas skyldighet att se till att detta följs, annars ska de stÀnga. Det Àr ju bl.a. dÀrför de tar intrÀde!

😠

Kada (oregistrerad)
Postat

musik: Men vem kontrollerar det? Diskjockeyn pĂ„ klubben eller? "Hmm, fĂ„ se nu... vad har vi spelat för skivor ikvĂ€ll. DJ Killcrushdestroy, ok... Ă€r han en svensk artist? Ingen aning, jag fĂ„r kolla pĂ„ google nĂ€r jag kommer hem. Aha, han var svensk. DĂ„ Ă€r det STIM jag ska höra av mig till och tala om att jag har spelat honom. Eller oj, han var visst frĂ„n Ukraina, vem ska jag dĂ„ höra av mig till?" 😠

Postat

STIM fÄr ju ensamrÀtt pÄ att "ge tillstÄnd till att inspela alla [...] existerande och framtida litterÀra och musikdramatiska verk". InskrÀnker detta min rÀtt att slÀppa nya eller existerande verk som Creative Commons, t ex?

Jag mÄste ocksÄ "avhÄlla mig frÄn handlingar som kan vara till pÄtaglig skada för STIMs verksamhet". Undrar vad det innebÀr?

// David

Postat

2 utbetalningar om Äret;

Juni & December.

Dessutom ett antal smÄ utbetalningar typ 'liveframförningar norge'.

Men dom stora utbetalningarna 'Radio & NCB' Àr i Juni & December.

Finns absolut ingen anledning att inte gÄ med. Du förbinder dig inte til nÄgot & det kostar ingenting. Enda kravet Àr att ett av dina verk ska ha framförts offentligt, detta kontrolleras dock inte sÀrskilt noga.

Internet Àr ju ganska offentligt :rolleyes: RÀknas det nÄntro?

.Viktor

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Kada: Jo jag veeeet. Det Àr nÀstan löjevÀckande. Men förhoppningsvis fÄr man in en del av det man rÀtteligen borde ha. FrÄgade seriöst STIM i frÄgan och de sa att om en frisör har med en kassettradio och har laddat en kassett med Thorleifs i bandaren, sÄ ska hon betala in till STIM. Likadant om en livsmedelsbutik, typ Hemköp, spelar turkisk folkmusik vid potatisen frÄn en bandare.

RÀknas som offentligt framförande, oavsett om folk betalar eller ej. Jag har en personlig kontaktman (kvinna) pÄ STIM.

Postat
STIM fÄr ju ensamrÀtt pÄ att "ge tillstÄnd till att inspela alla [...] existerande och framtida litterÀra och musikdramatiska verk". InskrÀnker detta min rÀtt att slÀppa nya eller existerande verk som Creative Commons, t ex?

Nu börjar vi diskutera det intressanta. :rolleyes:

Postat

Ja. Stim-medlemmar kan inte anvÀnda sig av Creative Commons-licenser, eftersom du inte kan undanta nÄgra verk frÄn Stims regler.

Postat

Ja. Stim-medlemmar kan inte anvÀnda sig av Creative Commons-licenser, eftersom du inte kan undanta nÄgra verk frÄn Stims regler.

Hmm... creativecommons.org var nytt för mig.

Om jag förstÄtt det hela rÀtt sÄ bevakar de alltsÄ rÀttigheter, men inte ersÀttningar? Eller de bevakar inte rÀttigheterna heller, utan bara tillhandahÄller verktyg för dig sjÀlv att hÀvda (och sjÀlv bevaka) dina rÀttigheter?

musik (oregistrerad)
Postat

Vad Àr Creative Commons?

Postat

Man mÄste komma ihÄg att man som artist ocksÄ har skyldighet att musikrapportera livegig till stim.

(stim skickar ut listor som man skall föra in sina gig o lÄtar pÄ och skicka tillbaka, efter att du blivit

medlem.)

Alla frisörer, klubbar, restauranger o dyl mÄste betala bÄde till sami och stim. Men detta Àr

schablon betalningar, Spelar du dina kompisars asbra skiva pÄ ditt cafe, kommer ÀndÄ

pengarna delas ut till de stora artisterna.

Man har inget att förlora pÄ att vara medlem i stim eller sami. Men helt gratis Àr det inte.

Stim tar naturligtvis en del av de pengar de förmedlar.

I sin sista Ärsredovisning visar stim att man "bara tar13%" av sin omsÀttning i avgift för att

hantera systemet. Jag gissar att stims generaldirektör tjÀnar betydligt mer Àn sin genomsnittskund.

Postat

Som du redan hört, klart du ska gÄ med! Det finns ju inget alternativ i Sverige, men det finns det i tex Spanien. Synd att man inte bor dÀr...

Postat

Jag kan inflika i debatten att internetpublikationer ÄR ett offentligt framförande. Att dela ut dina lĂ„tar i fildelningsnĂ€tverk m m Ă€r ett offentligt framförande enligt stim. Jag mailade nĂ€mligen och frĂ„gade för ett tag sen. SĂ„ kör hĂ„rt.

//smulan

Postat
Jag kan inflika i debatten att internetpublikationer ÄR ett offentligt framförande. Att dela ut dina lĂ„tar i fildelningsnĂ€tverk m m Ă€r ett offentligt framförande enligt stim. Jag mailade nĂ€mligen och frĂ„gade för ett tag sen. SĂ„ kör hĂ„rt.

//smulan

InnebÀr detta dÄ att om jag har en lÄt som jag reggat hos stim, och denna lÄten blir nedladdad tvÄ miljoner gÄnger frÄn min dator/hemsida, fÄr jag ersÀttning dÄ??? Hur kontrolleras detta i sÄ fall.

Postat

haha knappast. hur tusan ska de kolla det? men det Àr fortfarande en offentlig publikation. funkar för att gÄ med helt enkelt.

du fĂ„r nog hoppas att den publicitet du lĂ€r fĂ„ om lĂ„ten blir nerladdad 2 miljoner gĂ„nger gör att du fĂ„r pengar pĂ„ andra sĂ€tt.. 😄

grejen Ă€r vĂ€l att man mĂ„ste betala licensavgift till stim för att fĂ„ spela musik i offentliga sammanhang eller nĂ„tt sĂ„nt dĂ€r.. alltsĂ„, sĂ„ lĂ€nge som lĂ„tarna spelas i folks datorer hemma m m sĂ„ fĂ„r du ingen ersĂ€ttning. jag betalar inget för Ă„ spela mina skivor hĂ€r hemma för den delen heller.. 😄 men spelar du dem ute.. utan licens, dĂ„ blir det dyrt eller nĂ„tt, sĂ„ dĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att skaffa licens.. (hĂ€r har jag sĂ€kert sjukt fel, men jag har bara för mig att det Ă€r sĂ„hĂ€r.. sĂ„ det Ă€r lika bra att nĂ„n som faktiskt vet sĂ€ger hur det Ă€r.. ta mig inte pĂ„ alltför stort allvar nĂ„nstans vad gĂ€ller detta stycke mao..)

dĂ€remot kan du ju fĂ„ pengar per nedladdning pĂ„ vissa tjĂ€nster.. har ju hört om folk som tjĂ€nat miljoner pĂ„ det dĂ€r.. sen om det Ă€r sant eller inte.. 😛

//smulan

Postat

.tÀnkte vÀl det, hade annars varit grymt bra upplagt för lite fiffel, av dem som har den lÀggningen vill sÀga.

Postat
Man har inget att förlora pÄ att vara medlem i stim eller sami.

Eh, jo?

Om man önskar anvÀnda sig av Creative Commons-licenser har man allt att förlora pÄ att gÄ med i Stim.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.