Jump to content
Annons

Behöver tips om bra hörlurar!


Danabacken

Recommended Posts

Tjenis! Jag skulle vilja veta om nån kan hjälpa mig att hitta bra mixtra o mastra-hörlurar! Mina som jag har nu är kassa som bara den! 😲 (Gärna något som inte kostar för mycket)

Redigerat av Danabacken
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Jag använder nästan uteslutande ett par Pioneer SE-30A.

Men det är mest för att dom är så vansinnigt snygga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med att par Sennheiser HD 580 och de kostade 2200 kr för 2,5 år sedan. Vet inte vad de kostar nu, men jag är jäkligt nöjd med dem. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dom senaste 12 åren suttit med ett par Denon AHD-750 på mitt huvud.. Dom är slutna och dämpar sålunda omgivande ljud riktigt skapligt.

De är inte dom bästa lurarna på marknanden och har ungefär samma status inom mix/mastering som Yamaha NS10 (somliga älskar, somliga hatar) har.. Alltså dom låter inte bäst men är väldigt avslöjande.

Det viktiga är att man verkligen känner till sin lyssning och vet hur dom beter sig i olika situationer. för mig är dom en referens alltså.

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

- och så förstås Ultrasone HFI-650. 🙂

Hur funkar de tycker du? Har du provat några andra av ultrasones lurar?

Mina favoriter var Sennheiser HD280 Pro innan jag provade Ultrasone HFI-650.

Jag har lagt upp omdömen om några olika hörlurar som jag har använt, på mitt recensions-forum, men jag kan ju dra lite av det här ändå...

Ultrasone-lurarna har samma fina upplösning som jag gillar i HD280 - men de har lite bättre definierad och djupare bas. Basen är balanserad och inte överdriven eller påträngande, som det annars är i väldigt många lurar. Ultrasone sitter också bekvämare - men något ska man ju få för nästan dubbla priset jämfört med HD280... 🙂

Enligt reklamen är elementen riktade på ett speciellt sätt, så att man får en naturligare ljudbild och får samma ljudupplevelse med 3dB lägre volym jämfört med traditionella lurar. Om det stämmer eller inte kan jag inte säga så mycket om, men bra låter de i alla fall... 🙂

Kan tillägga att HFI-650 dämpar mycket bra: 28dB - medan Sennheiser HD280 Pro är en värsting på området dämpning, med sina 32dB, men tack vare det ännu bättre ljudet i HFI-650, är det en kompromiss som jag tycker är ok. 28dB dämpning räcker till de flesta tillfällen utan bekymmer.

Jag har tyvärr inte provat några andra av Ultrasones modeller ännu.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte nyss Sennheiser's HD600 och är hittils väldigt nöjd.. De avslöjar en mängd brister i mina gamla mixar som jag tidigare inte hört pga dålig lyssning... Har inte gjort nån mix i dem än så kanske är lite tidigt att rekommendera dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra lurar: Beyerdynamics DT880

Nästan lika bra lurar men mycket biligare: Beyerdynamics DT250

Slår Sennheiser HD280 m fl m hästlängder.

Ja, jag har dem själv. HD280 dock bara för sångpålägg fär att de isolerar så bra, men de har inte samma upplösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ett par Beyerdynamic DT 531 som jag är väldigt nöjd med. Dessutom sitter dom väldigt skönt på huvudet.

Åh, jag med! De är en aning Hi-Fi:iga i karaktären, men låter ändå så rent att det är en fröjd att mixa med dem. Så blir man inte trött i huvudet heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir tokig av alla svar...

Dustin säljer Sennheiser 280 för 950:-

Musikcentralen har AKG 141 studio för 995:-

Eller så Beyerdynamic dt 250 för 995:-

Så hur ska jag göra.......?

🙂

Väljer du mellan dessa 3, så skulle jag välja Sennheiser-lurarna.

Just DT250 har jag inte testat, med många av Beyer-lurarna (åtminstone som jag har testat) har haft en överdriven bas som gör dem jobbiga att använda - och eftersom det är så i flera modeller, så misstänker jag att samma kan gälla för övriga också.

AKG K141 är inte alls kul. Har haft sådana själv tidigare. De är dessutom halvöppna och läcker därför ganska mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dustin säljer Sennheiser 280 för 950:-

Musikcentralen har AKG 141 studio för 995:-

Eller så Beyerdynamic dt 250 för 995:-

Får man bara välja av de här tre, skulle jag också säga Sennheiser.

DT250 sitter hårt om öronen för att undvika läck. Du kan ha på dig dem i fem minuter innan du får ont i huvudet. Dessutom låter de lite ihåligt och nasalt.

AKG 141 läcker, som Claes säger, och har dämpad diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ett par Beyerdynamic DT 531 som jag är väldigt nöjd med. Dessutom sitter dom väldigt skönt på huvudet.

Åh, jag med! De är en aning Hi-Fi:iga i karaktären, men låter ändå så rent att det är en fröjd att mixa med dem. Så blir man inte trött i huvudet heller.

Dom är ett perfekt komplement till mina tapco s5 och som du säger så kan man använda dom länge utan att bli trött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Olika åsikter ja, helt klart....

Gör som jag, låna hem och lyssna och jämför. Sen får de stanna som funkar bäst.

edit: jo och bara för skojs skull, jag tycker DT250 är mycket bekvämare än HD280, DT 250 har plyschkuddar och HD280 plast som gör att man blir svettig och kladdig efter ett par minuter. DT250 kan jag sitta med en hel kväll. Tänk så olika man funkar? Inte bara vad gäller ljudet.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

AKG 240.

Är det bara jag som har dem?

Mitt tredje par på 15 år! Fullkomligt sliter ut dem, men så sitter de

ständigt på skallen också. Rekommenderas varmt.

Enda minuset är att de kan vara äckligt känsliga för rundgång

när sångmicken är på.

Pris ca 1.500:-

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...