Jump to content
Annons

Overhead mickar


lund87

Recommended Posts

  • 1 månad senare...
Annons

Jag funderar själv på att köpa akg c 451 b har hört en del bra saker om den.

Du får ett stereopar för 7000:- på www.thomann.de

Om du har cash så är nog det bästa Neumann Km84 eller Km184.

Annars hörde jag en bra inspelning med Röde NT1 om du är fattig.

Och så finns det ju AKG c1000s som oxå är billiga men bra till OH.

Hoppas du blev något klokare.

ha det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oktava MC012 är suveräna till det mesta. 😉

En budgetlösning som fungerar bra, är Line Audio Design CM2.

Ytterligare en budgetlösning (som kanske är onödigt brusig, men dock...), är Behringer ECM8000.

Link to comment
Dela på andra sajter

...och SM57 är faktiskt aldrig fel som OH om vi snackar rock eller slamriga poptrummor. Kan man inte tro, men så är det.

Varför inte testa ett par kondensator stormembranare? finns ju en uppsjö billiga sådana.

Annars skulle jag lyssna på Claes och hans Oktava tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slår ett slag för Line Audio Design CM2.

Tycker jag är dom bästa overheadmickarna jag hört (har även testat AKG mickar samt olika stormembranare).

Trots ynka priset på 1795:- för ett par på Jam så låter dom skitbra helt enkelt!

Då har du lite andra pengar över att köpa en kompressor eller nåt annat roligt outboard 😉

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan endast hålla med om CM2. Annars om du vill ha ett lite annorlunda ljud kan du ju använda SM57:or som sagt(även om jag själv skulle använt nån annan dynamisk mick) eller bandmickar. Bandmickar kommer inte ge ett särskilt diskantrikt överhäng men det skulle kunna råka vara vad du är ute efter ju. Jag har använt Royer 121 ett par gånger och dom är verkligen inte alltid rätt men ibland blir det mycket roligare. Dom är inte budget precis men det finns en del hyfsade billiga bandmickar nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...