Jump to content
Annons

Band med två fejs


hammagrella

Recommended Posts

Tänkte på en grej när jag satt här i min kammare och slölyssnade på gammal smarrig Genesis ikväll. G. är ju ett sånt där band som genomgått en fullständig metamorfos från konstnärligt artrock/progressive band med knasdjupa texter, 23-minuterslåtar och 9/8-delstakter till ett mainstream radiomjukpop-band på gamla dagar innan dom packade ihop - OCH dom nådde framgångar med båda modellerna! Rent listmässigt och försäljningsmässigt så gick mainstreamplattorna från 1978 och framåt bra mycket bättre kommersiellt än de tidigare mästerverken inom progressive rock. Världen är orättvis men så är det.

Det intressanta är oxå att dom s a s utvecklades baklänges - eller regregerade. Om man jämför med andra band som börjar med enkla kompositioner och sen allteftersom de lär sig lira bättre och blir mer bekväma med låtskrivande så ger dom sig på mer komplexa grejor för varje ny platta. Tvärtom som sagt med G. som hällde ur sig otroliga kompositioner redan '72 och vände ut och in på sig själva och sina instrument i var och varannan låt, bara för att i senare delen av karriären bara göra 4/4-takt, sjunga om kärlek och dans och - jag menar har ni hört vad Phil Collins kan göra bakom trummorna om han bara vill? Å så står han som Enrico Iglesias och wailar Hötorgskonst istället!

Intressant. Och skyll inte hela förändringen på Gabriel och Hacket, jag menar hela gänget som fjollade fram "Misunderstanding" och "We cant dance" hade många fingrar med i spelet även i "Suppers ready" och "Firth of fifth" oxå. Hur mår man då? Nä jag har inget emot att killarna efter ett flummigt 70-tal med mycket blåsor på fingrarna och spräckta senor i pianohänderna ville ha en lugn pension som englands Bröderna Olsson. Men dom kunde väl för fan bytt namn på bandet? När man idag säger att man gillar Genesis så säger ju kidsen - ja ja, dom därna med Alcazar-låten Land of confusion ja.... 😆

När jag tänkte på det här så slog det mig att det finns ju andra band med två nyllen, som nått framgång med helt olika koncept. Ta Ultravox!

U. var ju ett riktigt bra new wave band som började lira ungefär samtidigt som Genesis blev gay, eller lite tidigare. Lät som unga Roxy Music och Bowie på en gång. Men så började dom lajja med syntar på tredje plattan, kastade ut sångarn John Foxx och in med dvärgen Ure. Av med skinnjackorna och på med pappas skjorta och hängslen. Så släpper dom "Vienna" och resten is history...

Ni hajar konceptet på frågan? Känner ni till andra band med två fejs som gjort mer eller mindre succé med båda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Metallica, eller ja, det blev ju en annorlunda vändning med senaste St. Anger. Men innan dess gick det ju utför med dem efter Metallica/Black skivan. En sak som du sa om Genesis gäller även för Metallica. De gick från 9/8 takter till 4/4. Innan var man van vid minst ett solo i var låt, men från och med Load skivan så jublade man ifall det fanns två solon på en skiva.

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Elvis bytte väl också lite karaktär på vägen? Från rebell till Vegas...

Frågan är om det rent av är åldern som spökar? Att man fastnar i ett mönster och sen fortsätter världen omkring att utvecklas medan man själv står still.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammagrella du gjorde mig just väldigt sugen på att börja lyssna på tidiga Genesis. Vilken skiva börjar man med?

Stolle, du kan börja med "Lamb Lies Down On Broadway" - ansedd som en av 70-talets bästa plattor av många förståsigpåare - också bekräftat i en tråd här på forumet.

En lättlyssnad introduktion är annars "Trick of the tail" som är första plattan utan Gabriel, men det märks nästan inte. Inte en svag låt på den.

Sen kan du gräva djupare med dom verkliga pärlorna; "Selling England by the pound" är min personliga favorit och sen "Foxtrot" som väl var den första riktiga total-Genesisplattan, ett smörgåsbord av musikalitet.

Det bästa är att dom här plattorna finns i allmänhet för 59:- eller 79:- på CDON/Ginza.

Du har mycket bra musik att se fram emot!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...