Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

har skrivit lite om det hÀr tidigare, och jag har aldrig upplevt att ljudet har blivit sÄ platt och kallt. jag progar mina trummor i cubase-battery och anvÀnder mig av DFH som samples. jag har panorerat:

hihaten 20% vÀnster

ride 20& höger

virvel, center

kaggar, center

pukor-20%höger,20&vÀnster

crash/symbaler, panorerade jag lite olika

pÄ allt avnÀnde jag mig av lite reverb och la pÄ en multibandskompressor.

hur ska jag fÄ trummorna att lÄta fylligare? nÄgon som har tipps pÄ hur dom brukar mixa trummorna??

saken Àr att jag anvÀnder mig av technokickar ocksÄ och den har jag jobbat med ganska lÀnge sÄ den kicken har ett sjukt djup i sig, jag Àr 100% nöjd med den kicken men sen blir det en sÄ otrolig skillnad mellan techno kicken och den vanliga kicken...

vad ska jag göra för att fixa trummorna? hur ska jag tex placera dom gÀmförelse med resten av instrumenten..som bestÄr av analoga syntar , gitarrer, bas sÄng.....

Annons
Postat

Kör du multibandskompressor pÄ hela paketet, eller pÄ varje kanal?

För lite mer flÀsk i kaggen brukar jag sjÀlv lÀgga följande i insertkedjan:

1. Eq. (Höjer rejÀlt runt 7,5 khz, och skÀr ganska hÄrt vid 250 hz... för lite extra flÀsk kanske en liten bulle omkring 60 hz) ... detta beror naturligtvis pÄ materialet du utgÄr ifrÄn.

2. Kompressor. GÀrna en UAD - 1176:a eller annan "vintageemulering" ... upp med volymen pÄ lyssningen och ratta fram flÀsket.. (inte för snabba attacktider bara)

Om du fortfarande inte Àr nöjd kan du kanske lÄta ditt baskaggespÄr trigga en sampling som du gillar och sedan anvÀnda dig av bÄda i mixen?

Postat (redigerat)

Laborera med flera reverb och EQ.. det finns mycket man kan göra för den subjektiva upplevelsen... jag anvĂ€nder ibland tre olika reverb..typ 1 ambiensprogram, 1 litet torrt rum med kort efterklang och 1 stor Hallpatch pĂ„ 3,5sekund ibland Ă€ven mycket korta delayer som simulerar mycket smĂ„ rum... ( dĂ„ slipper man allt kladdet frĂ„n sĂ€mre reverbalgoritmer 😛 )sedan blandar man dem lite olika beroende pĂ„ var i rummet man vill ha de olika trumljuden... ett fint trick jag börjat anvĂ€nda mycket pĂ„ senare tid Ă€r att panorera reverbet Ă„t samma hĂ„ll som sjĂ€lva ljudet.. ( i Cubase Ă€r det en piece of a kaka )

Testa fÄr du se om du inte redan provat...

angĂ„ende "technokicken"..den har nog mycket mer flĂ€sk mellan 80 - 1200hz Ă€n vad superiorkickarna har.. dĂ€r de jag lyssnat pĂ„ har ett markerat klick och sedan i princip ingenting förrĂ€n 70hz och nerĂ„t i botten.. dĂ„ fĂ„r du plats med mycket feta gitarrer o annat bös.. som di dĂ€rninga hĂ„rdrockarna brukar gilla 😄

Lycka pÄ.

Redigerat av demoniqus
Postat

tack!

grejen Àr att jag har triggat skiten redan! ljuden i sÀg Àr bra, men saknar liksom den fylliga kÀnnslan, lÄter mer som jag vet inte vad, höjer man kaggen desutom sÄ klipps ljudet. vill fÄ trummsÀttet att lÄta maffiggare...ett bra exempel pÄ ett roligt mixat trummsÀtt Àr soilworks nya platta...ganska skönmix,,,jag som ivanliga fall inte alls gillar dom, men gillar verkligen deras trummor.

Postat
tack!

grejen Àr att jag har triggat skiten redan! ljuden i sÀg Àr bra, men saknar liksom den fylliga kÀnnslan, lÄter mer som jag vet inte vad, höjer man kaggen desutom sÄ klipps ljudet. vill fÄ trummsÀttet att lÄta maffiggare...ett bra exempel pÄ ett roligt mixat trummsÀtt Àr soilworks nya platta...ganska skönmix,,,jag som ivanliga fall inte alls gillar dom, men gillar verkligen deras trummor.

Om du gillar soilworks trummljud bör du nog vara försiktig med reverben.

Men vad gĂ€ller deras kagge sĂ„ Ă€r vĂ€l inte den sĂ„dĂ€r ĂŒberflĂ€skig? tĂ€nkte att de stampar dubbelt ibland och dĂ„ Ă€r det sĂ€llan en bra idĂ© med flĂ€skig kagge.

Även om din kagge redan Ă€r triggad sĂ„ finns det vĂ€l inget som sĂ€ger att du inte kan lĂ€gga till Ă€nnu en kagge som styrs av den första?

(Peter TÀgtgren gör sÄdant med jÀmna mellanrum pÄ sina produktioner)..

Har för mig att han berÀttat att han anvÀnt sig av bÄde "metalkick" och "technokick" samtidigt i samma lÄt.

Postat
Även om din kagge redan Ă€r triggad sĂ„ finns det vĂ€l inget som sĂ€ger att du inte kan lĂ€gga till Ă€nnu en kagge som styrs av den första?

(Peter TÀgtgren gör sÄdant med jÀmna mellanrum pÄ sina produktioner)..

men om peter gör sÄ finns det ju ingenting att komma med. ska pröva lÀgga en till kick pÄ kicken:P mer tipps? typ om hur man ska lÀgga trummorna, hur placerar man dom?dÄ menar jag som ett fÀrdig spÄr....

Postat

Tjo!

Har du lagt pÄ andra instrument eller hÄller du bara pÄ med

trummorna eller? Man kan lÀtt flippa nÀr man bara mixar

trummor och gör sÄ att det tar upp hela ljudbilden.. gör

en slaskmix Ä slÀng pÄ lite grejer som bas och gitarr.. dÄ

kÀnns det som att trumljudet Àndras.. dÀrefter Àr det bara

Ä se om baskaggen verkligen ska vara sÄÄÄ fet

😄

Postat (redigerat)
men om peter gör sÄ finns det ju ingenting att komma med.

😄 ?

Vad menas?

Tanken med det hela som jag trodde var sjÀlvklar Àr att du kan skÀra bort lite botten frÄn metalkicken och anvÀnda dig av en del av technokickens botten. (som du naturligtvis redan skurit i de övre registren),

Edit --> Glömde att pÄpeka att det kanske kan vara en idé att experimentera lite med technokickens decaytider ifall du vill prova, med tanke pÄ att metalkicks i vanliga fall brukar vara lite "kortare"

Redigerat av brojd
Postat

trummor och gör sÄ att det tar upp hela ljudbilden..

ska vÀl fixa nÄtt klipp, men har ingen koll pÄ hur man postar upp. alltsÄ jag sitter med fÀrdigmixade syntar redan pÄ trummorna..sÄ det Àr ju inte tomt....men jag kÀnner att trummorna saknar botten kÀnns sÄ otrolig hi och sen bara mid....low frekvenserna Àr inte sÄ dominerade Àven fast att jag har laggt pÄ massa sÄnt och triggat. funderar pÄ hur jag ska fixa det.

Postat
Tanken med det hela som jag trodde var sjÀlvklar Àr att du kan skÀra bort lite botten frÄn metalkicken och anvÀnda dig av en del av technokickens botten. (som du naturligtvis redan skurit i de övre registren)

jassÄ...sÄ du menar bara att jag ska sampla in technokicken pÄ dom vanliga trummorna.....

Postat

trummor och gör sÄ att det tar upp hela ljudbilden..

ska vÀl fixa nÄtt klipp, men har ingen koll pÄ hur man postar upp. alltsÄ jag sitter med fÀrdigmixade syntar redan pÄ trummorna..sÄ det Àr ju inte tomt....men jag kÀnner att trummorna saknar botten kÀnns sÄ otrolig hi och sen bara mid....low frekvenserna Àr inte sÄ dominerade Àven fast att jag har laggt pÄ massa sÄnt och triggat. funderar pÄ hur jag ska fixa det.

SlÀng upp pÄ nÄn annan server och skriv in lÀnken hÀr bara.. eller posta i demoinspelningar eller nÄt.

förresten.. har du gjort nÄt bas-spÄr? det Àr inte skoj att slÀnga pÄ en jÀttefet baskagge och nÀr du sedan lÀgger pÄ en fet bas, sÄ krockar dom Ä lÄter skit.

Postat
Tanken med det hela som jag trodde var sjÀlvklar Àr att du kan skÀra bort lite botten frÄn metalkicken och anvÀnda dig av en del av technokickens botten. (som du naturligtvis redan skurit i de övre registren)

jassÄ...sÄ du menar bara att jag ska sampla in technokicken pÄ dom vanliga trummorna.....

Ex.

Kör metalkicken som vanligt, men skÀr bort lite bas pÄ den eftersom du gillar bottnen bÀttre i technokaggen.

Ta technokaggen och lÀgg den pÄ ett annat spÄr, men trigga den med metalkicken sÄ att de spelar samtidigt och börja skÀra bland de frekvenser som redan finns hos metalkicken.

Och ifall technokicken skulle visa sig ha lÀngre "sustain" Àn metalkicken sÄ fÄr du plocka fram en plugg som lÄter dig styra decayen pÄ technokicken och pÄ sÄ sÀtt korta ned den till samma lÀngd som metalkicken.

Och sÄ vips... flÀskig kagge ... med botten tagen frÄn en technokick och mid och diskant frÄn en DFHkagge.

(bÄda spÄren spelar samtidigt naturligtvis)

Postat

Ex.

Kör metalkicken som vanligt, men skÀr bort lite bas pÄ den eftersom du gillar bottnen bÀttre i technokaggen.

Ta technokaggen och lÀgg den pÄ ett annat spÄr, men trigga den med metalkicken sÄ att de spelar samtidigt och börja skÀra bland de frekvenser som redan finns hos metalkicken.

Och ifall technokicken skulle visa sig ha lÀngre "sustain" Àn metalkicken sÄ fÄr du plocka fram en plugg som lÄter dig styra decayen pÄ technokicken och pÄ sÄ sÀtt korta ned den till samma lÀngd som metalkicken.

Och sÄ vips... flÀskig kagge ... med botten tagen frÄn en technokick och mid och diskant frÄn en DFHkagge.

(bÄda spÄren spelar samtidigt naturligtvis)

tacktack! helt underbart kommer bara bli sjukt tokig nÀr jag mÄste trigga kaggen............har jobbat med technokicken i flera Är nÀstan och gÄtt igenom ilka filter sÄ jag minns inte riktigt hur fan jag gjorde sist!

Postat (redigerat)

en sak som jag fortfarande undrar över Àr ju...hur ska jag placera det fÀrdiga trumspÄret. rummÀssigt? jag har ju technotrummorna raktpÄ centrerade

Redigerat av Escalier
Postat

Det gör du vÀl lite som du kÀnner för, men se för baloo's skull till att technospÄret Àr pannat likadant som rockspÄret.

NÀr jag rattar sjÀlv brukar kagge och virvel hamna i center, hh halvt höger, ride halvt vÀnster, OH fullt utpanorerat Ät varsitt hÄll (stereo) och pukor som de sitter i trummsetet.

Postat

jo grejen Àr ju ganska rolig..eftersom att technotrummorna alltid centreras ...det Àr det viktigaste i typ trans sen sÄ lÀgger vi ju pÄ knorrar och movingpads lite hÀr o var. grejen Àr kanske sÄ att jag inte behöver exportera ut varenda ljud för sig...och kan kanske köra ut alal symbaler för sig och sen virvel och sist kagge....det blir ju lÀttare, men blir det sÄ mycket sÀmre,,jag har ntidigare gjort sÄ...men ville köra lite overkill.....

Postat

Hej o hÄ.. kika hÀr om du tÀnkte ladda upp en MP3:a med din musik..det Àr lÀttare att hjÀlpa om man fÄr höra hur det lÄter...

LÀgg upp din musik demosidan - Olsberg bjussar pÄ utrymmet.

Personligen tror jag att brojd Ă€r inne pĂ„ rĂ€tt spĂ„r angĂ„ende att anvĂ€nda EQ lite mer... största boven om man inte fĂ„r fram trycket i botten pĂ„ kicken...eller basen brukar vara en massa pad's, fetmycket reverb o annat klafs som sabbar det subsoniska intrycket. skĂ€r du bort allt annat Ă€n technokickens botten ska du fĂ„ se pĂ„ gröna smĂ„jĂ€vlar 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.